E.ON, compania care furnizează gaze pentru consumatorii casnici din toată Transilvania și Moldova, a înregistrat costuri de achiziție ale gazului de cinci ori mai mari în 2021 față de 2020, potrivit unui răspuns remis Economedia.ro. Furnizorul are, ca toți ceilalți furnizori, opțiunea să cumpere de la producătorii interni, de la traderii de pe piața locală sau direct din import. Din import însă, este puțin probabil, pentru că singurele companii care pot face acest lucru sunt cele acceptate de Gazprom, în speță Imex Oil și WIEE.
E.ON nu spune exact care sunt costurile comparate – acest lucru se constituie în secret comercial, dar precizează că această scumpire s-a produs în ciuda faptului că au achiziționat gaze aproape în totalitate în cadrul unor contracte pe termen lung, care teoretic oferă o protecție sporită la variațiile mari de preț, în comparație cu cele din piața pe termen scurt.
„Prețul de achiziție a gazelor naturale a crescut de 5 ori în 2021 raportat la anul 2020. E.ON Energie România asigură cantitățile gaze naturale pentru consumatorii casnici prin intermediul contractelor pe termen lung în proporție de peste 97%, atât la nivelul anului 2020, cât și al anului 2021. Expunerea totală a companiei E.ON Energie România (care include și consumul non-casnic) la nivelul unui an în piața pe termen scurt (day ahead, Intraday) este sub 6%. Contractele pe termen lung sunt achiziționate atât pe piețe centralizate (BRM Forward), cât și prin negociere bilaterală”, spun reprezentanții furnizorului.
Marfa gaz contează în proporție de 40 – 45% în facturile la gaze, restul fiind tarife de transport și distribuție (reglementate), taxe și marja furnizorului. Practic, o creștere de cinci ori a gazului în 2021 față de 2020 s-ar traduce într-o ajustare în același sens a facturii cu până la de două ori și jumătate.
În ciuda acestor creșteri de preț, termenele de plată ale facturilor au rămas aproximativ aceleași față de 2020, 30 de zile față de 29, practic consumatorii s-au străduit să plătească gazul mai scump în aceeași perioadă de timp.
E.ON are circa 1,4 milioane de clienți casnici de gaze. Din noiembrie, celor mai mulți dintre ei aplicandu-li-se politica de compensare parțială a facturilor stabilită de Guvern. Potrivit germanilor, în facturile aferente lunilor noiembrie şi decembrie 2021, aproximativ 60% din totalul clienţilor casnici la energie electrică şi peste 50% din totalul clienţilor pentru gaze naturale au fost eligibili pentru măsurile de sprijin şi au beneficiat de compensare şi/sau, respectiv plafonare, conform criteriilor stabilite de lege.
Cu totul altfel au stat lucrurile în cealaltă jumătate de țară, la ENGIE. Având prețuri, pe medie, înainte de noiembrie, mai mici decât plafonul de compensare, aproape toți clienții francezilor au fost excluși de la subvenție. Doar 4% din consumatorii casnici de gaze arondați Engie au beneficiat de plafonarea prețului la gaze naturale în lunile noiembrie și decembrie ale anului trecut. Asta pentru că 96% dintre ei aveau deja în facturi un preț mai mic decât cel impus de stat. Practic, se poate spune că statul însuși a tras prețurile gazului în sus, impunând un plafon mai mare decât prețul practicat deja de furnizori.