Mai multe reforme din capitolul PNRR „România educată” au fost „corectate” de Ministerul Educației, conform unui document transmis de Guvern, vineri, la Comisia Europeană, obținut de G4Media.ro și Economedia.ro, consultat de Edupedu.ro. Dispar peste 1.800 de laboratoare de informatică dotate cu tehnologie, 330 dintre școlile care ar fi trebuit să fie dotate prin PNRAS și 10% dintre școlile care ar fi trebuit renovate. Jumătate dintre microbuzele electrice școlare, prevăzute în PNRR sunt scoase din plan, conform documentului. În schimb apar aproape 10.000 de clase în plus ce vor fi dotate cu mobilier, față de varianta inițială a proiectului.
Guvernul a trimis, vineri, la Bruxelles, o cerere de modificare a Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), la care a adăugat și un nou capitol pentru energie, RePowerEU. Economedia și G4media.ro au obținut documentul integral.
Din Investiția 4, a componentei de Educație, „sprijinirea unităților de învățământ cu risc ridicat de abandon școlar”, dispar 330 de școli. În loc de 2.500 de școli în Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar (PNRAS), acum vor fi cu 13,2% mai puține, adică 2.170. Niciun oficial din Ministerul Educației, inclusiv ministrul, nu au pus public problema acestei reduceri a numărului de școli din PNRAS, școli cu cea mai mare nevoie de intervenție. Reamintim că răspunsul pentru cel mai recent apel pentru acest program este întârziat. În document, autorii cererii trimise la Bruxelles dau vina pe perioada grevei și pe lipsa de personal pentru evaluarea aplicațiilor. Susțin că greva a durat „aproape o lună”.
„Amânarea celei de-a doua runde a avut mai multe motive. Dar cel mai important se datorează grevei din învățământ care a durat aproximativ o lună (mai-iunie 2023) și care a avut un impact asupra calendarului examenelor și evaluărilor naționale. Astfel, activitatea didactică a fost prelungită pentru recuperarea orelor și lecțiilor didactice, iar personalul implicat în depunerea proiectelor, precum și personalul selectat pentru evaluarea acestora, nu a fost disponibil pentru activitățile planificate conform calendarului de realizare a obiectivului, deci pentru depunerea proiectelor. Prelungirea termenului este necesară, de asemenea, pentru a relansa cel de-al doilea apel în vederea atingerii obiectivului. Ministerul Educației se pregătește să relanseze apelul pentru școlile care nu au reușit să se înscrie, având în vedere criteriile obiective (de exemplu, greva) care au afectat funcționarea echipelor de conducere ale școlilor”, scriu autorii documentului.
Termenul a expirat pe 21 august, iar de atunci nu există niciun termen nou anunțat pentru lista proiectelor finanțate. Termenul până la care proiectul ar trebui să ajungă la final este și el amânat cu un an, până pe 30 septembrie 2024.