Ikea, cel mai mare comerciant mondial de mobilă, intenţionează să mute o mai mare parte din producţie în Turcia, pentru a minimiza problemele din lanţurile globale de aprovizionare şi pe cele legate de majorarea costurilor de transport, a afirmat directorul financiar al subsidiarei turce, Kerim Nisel, într-un interviu acordat Reuters și citat de Agerpres. Costul unui container de transport din estul Asiei a sărit la 12.000 de dolari, de la 2.000 de dolari înainte de pandemie.
Produsele care ar urma să fie fabricate şi apoi exportate din Turcia, inclusiv fotolii, biblioteci, dulapuri şi mobilă pentru bucătărie, sunt în prezent transportate mii de kilometri din estul Asiei către pieţele din Orientul Mijlociu sau Europa.
“Din cauza problemelor cu transportul, cu care ne-am confruntat în timpul pandemiei, încercăm să producem mai mult în Turcia. Cu toţii am văzut în pandemie cât de importantă este diversificarea. Ar putea să nu fie o bună strategie să fabricăm diverse produse într-o ţară şi apoi să încercăm să le transportăm în întreaga lume”, a declarat Nisel.
Grupul suedez deţine în Turcia şapte magazine şi deja exportă de trei ori mai mult decât importă în Turcia.
Costul unui container de transport din estul Asiei a sărit la 12.000 de dolari, de la 2.000 de dolari înainte de pandemie. “Este mult mai raţional să fabricăm produsele mai aproape de locul în care le vindem. Şi de aceea vrem să le producem în Turcia”, a explicat oficialul Ikea.
Şi alte branduri din Europa, cum ar fi Benetton, aduc producţia mai aproape de casă, alegând să-şi fabrice produsele în Serbia, Croaţia, Turcia, Tunisia şi Egipt, reducând dependenţa de Asia.
Deşi locaţia strategică a Turciei şi baza solidă de producţie sunt un plus, deprecierea semnificativă a lirei turceşti rămâne o dificultate majoră pentru retaileri, ratele ridicate ale dobânzilor majorând costurile de finanţare pentru investitori, a declarat Nisel.
Magazinul Ikea din România a fost al 253-lea deschis în a 35-a ţară, pe 21 martie 2007. În luna iunie 2019, Ikea a inaugurat noul magazin de pe Bulevardul Theodor Pallady din Capitală, o investiţie de 90 de milioane de euro, care a creat 600 de noi locuri de muncă.