BREAKING eMAG devine cel mai valoros brand românesc, detronând Dacia

Tudor Manea_CEO eMAG (Medium)

Retailerul online eMAG a devenit cel mai valoros brand românesc, detronând Dacia. Compania a depășit valoarea de 1 miliard de euro, în creștere cu 29% față de anul trecut. Evaluarea a fost realizată de Brand Finance, cea mai mare firmă globală independentă de evaluare și strategie de brand. Este pentru prima dată când o companie din domeniul ecommerce se poziționează pe primul loc în topul companiilor din România.

Această schimbare istorică la vârful clasamentului a rezultat din creșterea brandului de e-commerce, favorizată de orientarea mai accentuată a consumatorilor către online în timpul pandemiei, combinată cu scăderea veniturilor Dacia.

„Consumatorii devin tot mai familiarizați cu comerțul online în piețele cheie (România, Ungaria și Bulgaria), iar potențialul de creștere al brandului rămâne ridicat, chiar dacă sectorul online este foarte competitiv și în continuă schimbare”, arată Brand Finance.

„Până foarte recent, brandul Dacia părea abonat la primul loc în clasament. Ascensiunea fermă a brandului eMAG marchează și un simbolic schimb de ștafetă, de la un brand cu vechime către un brand inventat cu mai puțin de 30 de ani în urmă. Pe această notă, ar fi un semn pozitiv pentru România dacă tot mai multe branduri din “noua economie” ar urca în top 50”, spune Mihai Bogdan, Managing Director, Brand Finance Romania.

„Această recunoaștere reprezintă o confirmare a rolului transformator pe care comerțul online îl are în viețile oamenilor și ne motivează să ne continuăm investițiile accelerate în infrastructură și tehnologie pentru a susține evoluția stilului de viață al românilor și a transformării eMAG în ecosistem regional de ecommerce”, a declarat Tudor Manea, CEO eMAG.

eMAG are în vizor un plan amplu de investiții, care se ridică la de 3,2 miliarde de lei până în 2024, prin care retailerul își propune să devină un ecosistem regional de tehnologie și comerț.

Dedeman (+24%) și Altex (+31%) confirmă creșterea sectorului de retail

Dedeman (a cărui valoare de brand a crescut cu 24% până la 504 milioane euro) si Altex (în creștere cu 31% până la 123 milioane euro), reprezintă, împreună cu eMAG, creșterea brandurilor din retailul românesc. In pofida faptului că operează în principal prin magazine fizice, într-un mediu puternic afectat de restricțiile din timpul pandemiei, brandul Dedeman a crescut și rămâne cel mai valoros brand deținut integral de acționari români, protejându-și poziția a treia în clasament. Brandurile de retail sunt bine poziționate pentru a profita de creșterea cererii de bunuri în perioada post-pandemie, mai arată Brand Finance.

Valoarea combinată a primelor 50 de branduri a crescut cu 5,6% față de clasamentul de anul trecut – în linie cu creșterea pe ansamblu a economiei românești (5,9%).

Cercetarea și analiza care au stat la baza acestui raport anual publicat de Brand Finance privind cele mai valoroase branduri românești au fost finalizate înainte de invadarea Ucrainei de către Rusia, si marchează în principal revenirea economică după disrupția provocată de pandemia Covid. Chiar dacă legăturile economice ale Romaniei cu Ucraina și Rusia nu sunt substanțiale, viitoarele cercetări vor arăta în ce măsură unda de șoc a războiului va afecta valoarea economică creată.

Schimbarea valorii brandului 2021-2022 (%)

Banca Transilvania este cel mai puternic brand românesc, cu un rating AAA+

În procesul de calculare a valorii de brand, Brand Finance determină de asemenea forța relativă a brandurilor (Brand Strength), printr-un complex de factori care evaluează investiția în marketing, brand equity și performanța de business. În conformitate cu standardul ISO 20671, Brand Finance încorporează în evaluare și rezultatele cercetării proprii de piață cu peste 100.000 de respondenți în peste 30 de țări și 30 de sectoare economice.

După această măsură, brandul Banca Transilvania (valoare de brand în creștere cu 6% până la 397 milioane euro, pe locul 5 în clasamentul valoric) este cel mai puternic brand românesc, intrând în zona de „elită” a ratingului AAA+, cu un index de forță a brandului de 90/100 – ceea ce o plasează in mod remarcabil pe plan global între primele zece cele mai puternice bănci.

Top 10 cele mai puternice branduri românești

Noi și vechi, intrări și ieșiri

Brandurile noi, create de sectorul privat în ultimii 30 de ani, ocupă 60% din locurile acestui clasament, și generează peste 60% din valoarea totală, ceea ce este o bună măsură a dinamismului economic.

Lista brandurilor cu cea mai mare valoare nu a suferit multe schimbări în ultimii ani, cu doar două-trei branduri intrând sau ieșind din clasament în fiecare an. În această ediție, doar două intrări în top 50: brandul BILKA (care a revenit după o absență in 2021) cu o creștere impresionantă de 56% a valorii până la 20 milioane euro, și brandul de bere Ciuc (valoare 18 milioane euro).

Cele două branduri care nu se mai regăsesc în clasament în acest an sunt COCORICO și Blue Air  –­ cel din urmă fiind în procedura de insolvență ca urmare a restricțiilor din pandemie.

Top 10 cele mai valoroase portofolii românești

Mihai Bogdan, Managing Director, Brand Finance Romania, comentează:

„Brandurile locale nu duc lipsă de provocări, întrucât globalizarea aduce o expunere mai mare, chiar și pentru acele branduri care nu ies din țară. Tocmai această combinație și alternanță de oportunități și amenințări stimulează brandurile să evolueze și să-și consolideze forța.”

 

Top 50 cele mai valoroase branduri românești:

  1. eMAG
  2. Dacia
  3. Dedeman
  4. Petrom
  5. Banca Transilvania
  6. DIGI/ RCS & RDS
  7. Electrica
  8. BRD
  9. BCR
  10. Catena
  11. Rompetrol
  12. Altex
  13. Bitdefender
  14. Arctic
  15. Timisoreana
  16. Ciucaș
  17. PRO TV
  18. Fragedo
  19. CEC Bank
  20. FAN Courier
  21. ȚIRIAC
  22. Ursus
  23. Arabesque
  24. Antena 1
  25. Omniasig
  26. NOD
  27. Neumarkt
  28. Agricover
  29. Boromir
  30. Agricola
  31. Bergenbier
  32. Cris-Tim
  33. Dero
  34. Delaco
  35. Romstal
  36. Flanco
  37. Tinmar
  38. Sensiblu
  39. Farmacia TEI
  40. Help Net
  41. Aquila
  42. OSCAR
  43. Golden Brau
  44. BILKA
  45. Terapia
  46. Mobexpert
  47. Bucegi
  48. Ciuc
  49. CFR
  50. Borsec.

În plus față de analizarea brandurilor individuale, Brand Finance include în studiul anual și cele mai valoroase 10 portofolii de branduri, evaluate pentru acele companii care exploatează mai mult de un brand pe piață. Cele 10 portofolii prezentate cuprind peste 40 de branduri locale cunoscute, dintre care cele mai valoroase sunt deja incluse în clasamentul individual. Cele 10 portofolii de top sunt practic neschimbate din 2017, timp în care niciun competitor nu a crescut suficient de mult pentru a-și face loc în clasament.

În fiecare an, compania de consultanță și evaluare de brand Brand Finance evaluează cele mai valoroase branduri globale, naționale și sectoriale. Cele mai valoroase 50 de branduri românești sunt incluse în raportul anual Brand Finance România 50.

Valoarea unui brand este beneficiul economic net pe care l-ar obține un proprietar prin licențierea brandului pe piața liberă. Brand Strength Index măsoară eficacitatea performanței unui brand în raport cu competiția.

Comentarii

  1. Este o informatie bazata pe date false. eMAG de abia face profit, pe cand Dacia face. E prezenta in Europa si nu numai. Comparatia nu se poate suporta. Cititi ultima fraza sa ntelegeti. eMAG a pierdut in Polonia, in Ungaria a facut “barter” cu concurenta Extreme Digital. A ramas in Bulgaria unde piata e mica, iar in RO sunt rezervat sa comentez prin prisma relatiilor politice si comerciale cu autototatile de stat (Consiliul Concurentei, Protectia Consumatorilor, etc) care i avantajeaza in raport cu alte magazine online care au marketplace (si au fonduri de investitii in spate)…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *