Lanțul fraudelor de pe internet continuă, escrocii se prefac că sunt recrutori și păcălesc oamenii care vor să aplice pentru un job. Angajatorii sunt victime colaterale ale unei escrocherii comune de angajare, relatează Inc.com.
Jenny Battershell știe când angajatorul ei, Goodwin Recruiting, a fost lovit de o nouă înșelătorie la angajare. În calitate de director de marketing, ea monitorizează traficul de pe site, iar atunci când apare o nouă înșelătorie, vizitele cresc cu peste 1.500%. Apoi aceasta primește o avalanșă de mesaje și e-mailuri de la persoane aflate în căutarea unui loc de muncă care întreabă dacă mesajele pe care le-au primit de la recrutorii Goodwin – prin SMS, WhatsApp sau LinkedIn – sunt legitime.
S-a întâmplat de aproximativ 10 ori în ultimul an, spune Battershell. Deși nu este clar de ce escrocii lovesc în mod repetat Goodwin, ea spune că atacurile au apărut mai frecvent pe măsură ce profilul companiei crește. Agenția și-a mai mult decât dublat numărul de urmăritori pe LinkedIn din 2022. În prezent, are mai mult de 192 000.
Modul de operare al escrocilor
Escrocii creează identități false sau fură datele reale ale recrutorilor legitimi. Mesajele lor includ adesea oferte atrăgătoare de locuri de muncă, precum programe flexibile sau salarii mari. După ce colectează informațiile sau fondurile dorite, dispar fără urmă.
Grupurile de crimă organizată se află de obicei în spatele acestor scheme, spune Steve Grobman, CTO la firma de software de securitate cibernetică McAfee. Escrocii urmăresc informații – detalii personale, informații bancare, numere de securitate socială – sau bani trecuți printr-o aplicație. Imediat ce escrocii obțin informațiile sau fondurile pe care le doresc, dispar. Angajatorii pe care îi imită sunt doar victime colaterale.
Unii escroci folosesc aceste mesaje pentru a confirma că există o persoană de cealaltă parte a numărului de telefon, spune Grobman. Dacă primesc un răspuns, știu că numărul este bun și pot include persoana care a răspuns în următoarea lor înșelătorie.
Firmele de recrutare sunt o acoperire ideală pentru escrocheriile la angajare. Recrutorii legitimi contactează candidații în mod proactiv, deși aproape niciodată prin SMS, iar unii nu dezvăluie imediat compania pentru care angajează. Dar alte întreprinderi nu sunt imune. Persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă raportează că au fost abordate de escroci care se dau drept recrutori care lucrează direct pentru mici angajatori locali și companii importante, inclusiv TikTok, Spotify, Shein, Penguin Random House și firma de consultanță Korn Ferry.
În 2019, un director de creație nou angajat a ajuns la agenția de publicitate Good Kids din Los Angeles pentru a își începe prima zi de lucru. Numai că nu exista niciun loc de muncă, iar agenția de publicitate, care există, nu auzise niciodată de ea. „A fost sfâșietor”, spune Steve Rock, un partener al firmei.
În timp ce potențialii candidați la un loc de muncă pot fi afectați financiar de escrocheriile la angajare, companiile și-au văzut afectată reputația. Unele victime nu știu niciodată că au fost păcălite și rămân să creadă că firma care le-ar fi contactat este neglijentă sau frauduloasă. Câțiva candidați ignorați au calomniat-o pe Goodwin online. Între timp, la Good Kids, Rock se teme că acest lucru face compania să pară că nu își poate controla propriul brand – o rană urâtă pentru o agenție de publicitate.
„Am văzut-o ca pe o problemă de încredere. Nu am vrut ca acest lucru să se reflecte în parteneriate sau să afecteze eventualele angajări în viitor”, explică el.
Apoi, există perturbarea operațiunilor de afaceri. Angajatorii pierd ore întregi răspunzând solicitanților de locuri de muncă furioși, raportând postări și conturi LinkedIn false și încercând să își dea seama dacă se întâmplă ceva mai grav.
Există câteva lucruri pe care le pot face angajatorii, spune Grobman, pentru a le îngreuna escrocilor să îi folosească drept acoperire.
Măsuri de protecție recomandate
Steve Grobman, CTO al McAfee, recomandă ca angajatorii să facă procesul de escrocherie cât mai complicat pentru atacatori.
„Nu trebuie să fie antiglonț”, spune Grobman. „Ceea ce face o organizație în cele din urmă este să facă în așa fel încât escrocii să meargă în altă parte”. El compară acest lucru cu punerea unui sistem de blocare a volanului pe o mașină parcată. „Dacă ești un hoț de mașini foarte bun, nu te va opri. Dar dacă această mașină are un club, iar cealaltă nu, hoțul de mașini o va fura pe cea care este mai ușor de furat.”, a spus el.
- Publicarea avertismentelor: Companiile ar trebui să posteze mesaje proeminente pe paginile lor de cariere și pe rețelele sociale, avertizând despre escrocheriile de recrutare. TikTok, Penguin Random House și Korn Ferry au emis toate astfel de avertismente.
- Oferirea unei metode de contact: Este util să se includă un număr de telefon sau o adresă de e-mail unde candidații pot verifica legitimitatea ofertelor de angajare.
- Oferirea de detalii despre procesul de recrutare: Companiile trebuie să informeze publicul despre metodele lor de contact și să clarifice ce fel de solicitări sunt considerate suspecte.