Estimări pentru 2021: Companiile din retailul alimentar vor face afaceri de aproximativ 140 miliarde de lei. Topul celor mai mari jucători din piață

cumparaturi, cos cumparaturi, magazin Sursa foto: Pixabay

Cifra de afaceri a retailului alimentar este estimată în jurul nivelului de 130 miliarde lei în 2020, după ce în 2019 acest sector a înregistrat venituri de 118 miliarde lei, arată o analiză KeysFin. Creșterea se datorează proviziilor făcute de populație la începutul pandemiei, dar și trendului ascendent al vânzărilor online din acest sector. Acesta a fost peste media creșterii pieței de e-commerce. Analiștii KeysFin se așteaptă pentru 2021 la o revenire la ritmul de creștere medie anuală din ultimii 10 ani, de 7%. Asta ar însemna o valoare de aproximativ 140 de miliarde de lei, pe fondul revenirii consumului la valori normale.

La începutul anului 2020, piața de retail a fost semnificativ influențată de comportamentul în fața necunoscutului pandemiei. “În prima faza, românii și-au făcut provizii considerabile, iar, apoi, au încercat să prevină infectarea cu Covid orientându-se către cumpărături online. Retailerii locali au ținut pasul cu aceste trenduri ale pieței, iar mobilizarea lor s-a vazut prin recordurile de vânzări din 2020“, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin. Pentru 2021, anaiștii estimează revenirea la o creștere mai moderată a industriei.

Topul companiilor din retail

Industria de retail alimentar număra peste 228 mii de angajați în 2019, dintre care cei mai mulți lucrau pentru PROFI ROM FOOD, respectiv 16,3 mii din aceștia (după un avans de aproape 20% în 2019). Cei mai mulți romani și-au făcut în continuare cumpărăturile la KAUFLAND ROMANIA,  care rămâne liderul pieței de retail alimentar, cu o cifră de afaceri de 11,9 miliarde de lei și o cotă de piață de peste 10% în 2019. Compania germană este și cel mai profitabil jucător din piață, înregistrând un profit net de 847,7 milioane de lei, respectiv 19,7% din total. În ordine, clasamentul companiilor din retailul alimentar după cifra de afaceri din 2019 este completat de LIDL DISCOUNT SRL, cu o cifra de afaceri de 9,8 miliarde de lei  și o cotă de piață de 8,3% , și de CARREFOUR ROMÂNIA SRL cu 8,2 miliarde si 6,9% din total. Pe următoarele locuri, respectiv 4 și 5, se situează PROFI ROM FOOD SRL (6,2%) și Mega Image SRL (5,6%).

Cele mai mari 10 companii din retail-ul alimentar au avut o cifră de afaceri cumulată de aproape 65 de miliarde de lei, generând peste 55% din cifra de afaceri totală a industriei în 2019. A crescut și profitabilitate: în 2019, profitul net al companiilor din domeniu a înregistrat o creștere cu 13% în comparație cu anul precedent  și a fost cu 247% mai mare decât în 2010,  ajungând la aproape 4,3 miliarde de lei. Primii 5 jucători au înregistrat cumulat un profit net de 1,9 miliarde de lei, ceea ce a constituit 44% din total, în 2019. Rezultatul net (profit net minus pierdere netă) s-a îmbunătățit semnificativ de la o pierdere de peste un miliard de lei în 2011, la un rezultat net pozitiv de 3,6 miliarde de lei înregistrat la nivelul lui 2019.

În 2020, rezultatul net a fost puternic influențat de proiectele ample de investiții, spun cei de la KeysFin: de la managementul stocurilor, campaniile ample de informare, prevenție și responsabilizare a populației și eforturile de igienizare a spațiilor, la extinderea rețelelor de magazine, deschiderea de eventuale depozite dedicate vânzărilor online și la investițiile din zona de livrare (directă sau indirectă) la domiciliu.

România, locul 7 în Uniunea Europeană la vânzări

La nivelul Uniunii Europene, datele ajustate sezonier ale Eurostat arată o scădere a vânzărilor cu amănuntul de 0,8% în 2020 față de anul anterior, cu o creștere a sub-componentei vânzărilor de mărfuri alimentare, băuturi și tutun de 5,6% în aceeași perioadă (în detrimentul vânzărilor de combustibili: minus 14,1% în aceeași perioadă). România s-a situat pe locul al 7-lea la nivelul UE, după evoluțiile anuale ale Irlandei (+11,1%), Franței (+9,1%), Estoniei (+5,9%), Poloniei (+4,5%), Belgiei (+3,6%) și Maltei (+3,3%) , cu 2,7%. La nivel local, potrivit datelor Institutului Național de Statistică, comerțul cu amănuntul (serie brută) a crescut cu 2,2% în 2020 față de 2019 (pentru comerțul de mărfuri alimentare, băuturi și tutun la nivel agregat s-a înregistrat un avans de 2 ori mai mare, de 5% în 2020 față de 2019), iar cel cu ridicata s-a majorat cu 3% față de 2019, în ciuda unui declin total al economiei de 4% în 2020.

 

Sursa foto: Pixabay

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *