Monopolul de 30 de ani al Eurostar asupra trenurilor care traversează Canalul Mânecii ar putea fi pe cale să se încheie: Evolyn, startup-ul feroviar de mare viteză,cu investitori misterioși, care vine să rivalizeze Eurostarul, ar urma să pună în circulație primele sale trenuri în 2025, transmite Euronews.
Compania feroviară de mare viteză se pregătește să lanseze un serviciu de transport pe Canalul Mânecii de la Londra la Paris.
“Ar fi pentru prima dată, după 30 de ani de monopol al Eurostar, când un concurent intră pe piață”, a declarat un purtător de cuvânt al Evolyn pentru agenția de știri Reuters.
Miercuri, Evolyn a declarat că a convenit să achiziționeze 12 trenuri de la producătorul multinațional francez de material rulant Alstom. Aceasta ar putea fi extinsă la 16 trenuri, a adăugat Evolyn într-un comunicat.
Alstom a precizat într-un e-mail că “confirmă faptul că se află în discuții cu Evolyn”. Producătorul emblematicului tren TGV din Franța nu a oferit detalii suplimentare.
Cine deține rivalul Eurostar, Evolyn?
Investiția totală în proiectul Evolyn este de 1 miliard de lire sterline (1,16 miliarde de euro), a precizat Evolyn într-un comunicat, adăugând că trenurile ar trebui să înceapă să circule în 2025, iar serviciul să fie complet operațional în 2026.
“Proprietarii sau acționarii acestui consorțiu sunt parteneri francezi și britanici, atât industriași și fonduri de investiții, cât și finanțatori și profesioniști de lungă durată din domeniul feroviar, precum și fonduri internaționale interesate de proiect”, a declarat miercuri un purtător de cuvânt al Evolyn pentru Reuters.
Acesta nu a precizat cine sunt exact investitorii proiectului și care este participarea lor, deoarece acest lucru este în curs de finalizare.
Jorge Cosmen, din familia de industriași spanioli care a investit masiv în compania britanică de autocare și trenuri Mobico – fostă National Express – este directorul executiv al Evolyn.
Cu toate acestea, Mobico a declarat miercuri, prin e-mail, pentru Reuters că nu face parte din consorțiu.
Tunelul Canalului Mânecii este proiectat pentru un trafic feroviar aproape dublu față de cel actual
Eurostar derulează o afacere profitabilă care leagă Londra de Europa continentală prin intermediul trenurilor de mare viteză. În 2022, a obținut un profit de bază record de 332 de milioane de euro.
Compania a declarat în iunie că pe ruta sa Londra-Olanda a înregistrat un volum de pasageri mai mult decât dublu în comparație cu nivelurile de dinainte de pandemie.
Dar această legătură populară ar putea fi suspendată din iunie 2024 din cauza lucrărilor de renovare a principalei gări din capitala olandeză.
Getlink, operatorul francez al infrastructurii tunelului de sub Canalul Mânecii, a declarat într-un comunicat că anunțul făcut de Evolyn “confirmă potențialul de creștere al pieței de transport feroviar de pasageri trans-Canalul Mânecii”. Acesta a adăugat că infrastructura este proiectată pentru un nivel aproape dublu față de nivelul actual al traficului feroviar.
Tunelul de sub Canalul Mânecii funcționează în regim de “acces deschis”, garantând un drept de acces egal pentru orice operator feroviar care călătorește între rețelele britanice și europene, a precizat Getlink.
Unde vor merge trenurile Evolyn?
Evolyn plănuiește un serviciu non-stop între Londra St Pancras International și Paris Nord, potrivit revistei britanice Railway Gazette.
În viitor, ar putea fi adăugate opriri în nordul Franței, dar nu sunt planificate alte rute în acest stadiu incipient.
Planurile sunt în curs de elaborare de trei ani, iar discuțiile pentru drepturile de acces la calea ferată sunt în curs de desfășurare.
Ce spune Alstom?
“Referitor la recentul comunicat de presă al Evolyn emis la 11 octombrie, care aparent a confirmat un acord între Evolyn și Alstom pentru achiziția a douăsprezece (12) trenuri de foarte mare viteză, Alstom dorește să furnizeze informații importante, ca mijloc de clarificare, și, ca atare, dorește să sublinieze următoarele elemente:
Alstom și Evolyn au stabilit un acord pe termen scurt pentru a continua activitățile inițiale de inginerie a sistemului de trenuri, cu obiectivul de a accelera activitățile, în cazul în care părțile vor încheia în cele din urmă un contract pentru achiziționarea și livrarea unui anumit număr de trenuri, cu condiția ca Evolyn să fie capabilă să asigure finanțarea proiectului.
În ceea ce privește potențialele date viitoare de livrare a noilor trenuri, în acest moment, datele finale de livrare a trenurilor vor fi confirmate atunci când se va conveni asupra unui contract ferm și final, care va fi semnat la o dată ulterioară”, a transmis Alstom.