O modificare legislativă de acum zece ani, menită să facă mai transparentă finanțarea partidelor din România, a deschis larg accesul politicienilor, apropiaților și clienților lor la bugetul de stat, scrie Europa Liberă.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Dincolo de subvențiile primite lună de lună, partidele parlamentare au găsit și alte modalități pentru a se alimenta cu bani publici. Mai nou, campaniile electorale se fac cu bani împrumutați, iar statul este obligat să îi ramburseze în baza unor amendamente legii finanțării partidelor în 2015.
Anul trecut au avut loc patru runde de alegeri – locale, europarlamentare, parlamentare și prezidențiale. Pentru toate campaniile electorale organizate de partide și competitorii independenți care au depășit pragul electoral de 3% prevăzut de lege, statul a decontat toate cheltuielile considerate eligibile.
La acești bani s-au adăugat și subvențiile lunare vărsate în conturile partidelor parlamentare, de la același buget al statului.
Inițial, subvenția anuală pentru partide fusese estimată la 314 milioane lei (aproape 63 de milioane de euro), dar a fost suplimentată în septembrie 2024 cu încă 60 de milioane de lei (12 milioane de euro), printr-o rectificare bugetară pe tăcute.
Europa Liberă a calculat câți bani a rambursat statul de la buget pentru toate cele patru campanii electorale din 2024.
Și câți bani au primit partidele ca subvenții – peste 386 de milioane de lei (77 de milioane de euro).
Iar totalul e de peste un miliard de lei, adică 200 de milioane de euro.
Pe ce au fost cheltuiți banii?
Expert Forum a analizat destinația subvențiilor în 2024, anul în care partidele au primit cei mai mulți bani. Anul trecut cele mai mari sume au fost cheltuite pentru:
- presă și propagandă: 233,1 milioane de lei – 56% din totalul cheltuielilor. PSD a cheltuit 98 de milioane de lei, PNL 69 de milioane de lei, USR 39 de milioane de lei, iar AUR 21 de milioane de lei;
- organizarea de activități cu caracter politic: 38,7 milioane de lei – 9,3%. PNL a cheltuit 20 de milioane de lei, PSD 3,5 milioane de lei, AUR 7,8 milioane de lei și USR 6,7 milioane de lei;
- personal: 32,5 milioane de lei – 7,8 % din totalul cheltuielilor;
- consultanță politică: 27,1 milioane de lei – 6,5 % din totalul cheltuielilor. Cel mai mult a cheltuit PNL – 20 de milioane de lei, iar PSD și USR au cheltuit câte 3,5 și 3,2 milioane de lei;
- sondaje de opinie: 19,9 milioane de lei – 4,8%. PNL a cheltuit 6,2 milioane de lei, PSD – 9 milioane de lei, iar USR – 4,1 milioane de lei. AUR nu a cheltuit niciun ban pentru sondaje;
- producția și difuzarea de spoturi publicitare: 16,4 milioane de lei – 3,9%. Cel mai mult au cheltuit PSD – 8,2 mililoane de lei și AUR – 6 milioane de lei;
- bunuri mobile și imobile: 15,8 milioane de lei – 3,8%;
- alte categorii: 33 milioane de lei – 6 %.
Mai mult jumătate din subvențiile cheltuite pe publicitate înseamnă că partidele au cheltuit bani pe promovare și în afara campaniilor electorale de anul trecut, spune Septimius Pârvu, expert electoral la Expert Forum. Chiar dacă, teoretic, nu au voie să facă campanie în afara perioadei electorale.