Evaluatorii autorizați avertizează: Studiile notarilor care vor fi folosite pentru stabilirea impozitării pe proprietate nu sunt unitare. Firmele care le-au realizat nu dețin calitatea de evaluatori autorizați

constructie, casa, locuinta, arhitect Sursa foto: Pixabay

Asociaţia Naţională a Evaluatorilor Autorizaţi din România (ANEVAR) avertizează Ministerul Finanțelor că studiile de piață ale notarilor, propuse pentru a stabili valoarea impozitării pe proprietate de acum încolo, nu sunt unitare, omogene, iar firmele care le-au realizat nu dețin calitatea de evaluatori autorizați.

Reamintim că Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere publică o serie de schimbări fiscale (actualizate) prin care se schimbă modul în care se calculează impozitul pe proprietate și se ia în calcul valoarea din grila notarială. Această „grilă notarială” se numește „Studiu de piață” și, conform Codului fiscal, trebuie să conțină valorile minime consemnate pe piaţa imobiliară specifică în anul precedent.

ANEVAR arată, într-un comunicat de presă, că, deși raportarea la „Studiile de piață” referitoare la valorile orientative privind proprietățile imobiliare din România, administrate de Uniunea Națională a Notarilor Publici din România, pare o soluție facilă, trebuie avut în vedere faptul că acestea au avut o utilizare strict limitată și nu au constituit o prerogativă a profesiei de evaluator.

„Considerăm că au fost acceptabile strict pentru scopul propus (și uzul birourilor notariale), în condițiile în care autorii au precizat (așa cum era și normal) în conținutul lor că reprezintă derogări de la, și/sau nu respectă Standardele de Evaluare. Reamintim și faptul că acestea reprezintă documente neunitare, neomogene și că unele dintre firmele care au realizat studiile (exemplu: București, Ilfov, Dâmbovița etc.) nu dețin calitatea de evaluatori autorizați”, afirmă reprezentanții ANEVAR.

Asociația precizează așa că nu există posibilitatea întocmirii în mod profesionist a unui document care să includă valorile de piață individuale ale terenurilor, caselor, spațiilor industriale, spațiilor comerciale, imobilelor mixte etc. dintr-un oraș/comună/sat sau județ. Fiecare dintre acestea au particularitățile lor, ce pot fi evidențiate numai printr-un raport individual de evaluare, consideră evaluatorii.

ANEVAR a propus, în schimb, menținerea formei, fără modificări, a articolului (457) din Codul fiscal care se referă la proprietățile rezidențiale cu actualizarea cifrelor cu indici de actualizare care să conducă la valori impozabile pornind de la informații de piață și care au fost calculați pe baza informațiilor din baza de date BIG a ANEVAR, bază de date care conține valorile de piață desprinse din rapoartele de evaluare realizate de membrii ANEVAR pe întreg teritoriul României pentru garantarea împrumuturilor.

La articolul (458) care se referă la clădirile nerezidențiale, ținând seama de diversitatea foarte mare a acestora (spații comerciale, birouri, spatii industriale, spații agricole, benzinarii, hoteluri, proprietăți mixte, dar și proprietăți specializate), ANEVAR susține că a propus menținerea sistemului actual prin realizarea unui raport de evaluare, pe baza unui standard de evaluare actualizat care să nu mai țină seama preponderent de abordarea prin cost, ci care să estimeze valoarea de piață a proprietății nerezidențiale (deci inclusiv a terenului), un proces de evaluare similar cu cel al evaluării pentru garantarea împrumutului, cunoscut de publicul larg și autorități.

ANEVAR susține că aceste propuneri asigură o aplicare unitară, utilizează prevederi existente ale Codului fiscal care pot fi adaptate noilor cerințe, iar rezultatele obținute sunt cel puțin similare celor din utilizarea studiilor de piață, dar cu aplicabilitate stabilă pe termen lung.

În plus, sunt atinse în acest fel unele dintre obiectivele din PNRR privind impozitarea proprietăților.

De asemenea, cu aceste propuneri, ANEVAR susține că nu este nevoie de o modificare semnificativă a softurilor autorităților locale și nici nu implică eforturi în plus (sau incertitudini în aplicare) pentru angajații primăriilor din România.

Totodată, soluția propusă are o aplicabilitate imediată, iar varianta propusă nu mai necesită prorogarea primului termen de plată a impozitului pentru anul 2023.

„Soluția pune bazele unei reforme în perioada următoare, inclusiv a impozitului pe teren și alinierea tuturor prevederilor din Codul fiscal la cerințele PNRR privind utilizarea valorilor de piață ca obiectiv al valorilor impozabile. Propunerea noastră s-a bazat pe informațiile din baza de date BIG a ANEVAR, bază de date care conține valorile de piață desprinse din rapoartele de evaluare realizate de membrii ANEVAR în scopul garantării împrumuturilor”, mai arată Asociația.

Sursa foto: Pixabay

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *