Autostrada Unirii A8. UMB a depus garanția de bună execuție pentru lotul Ditrău – Grințieș, dar solicită în continuare rezilierea contractului – DOCUMENTE

Autostrada Unirii A8 Ditrău Grințieș

Constructorul băcăuan Umbrărescu a depus luni garanția de bună execuție de 1,5% pentru lotul Ditrău – Grințieș de pe Autostrada Unirii A8, dar solicită în continuare rezilierea contractului, din motive imputabile Companiei Naționale pentru Investiții Rutiere (CNIR), arată documente consultate de Economedia.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

UMB depusese inițial o garanție de execuție de 0,5% din preţul contractului de achiziţie publică, iar luni a depus restul de 1%, adică în total 92 milioane de lei, arată documentul obținut de Economedia.

UMB garantie executie
Sursa foto: Economedia

Conform legii, constructorul este obligat ca, în termen de maxim 15 zile după semnarea contractului, să constituie garanția de bună execuție, de 1,5% din valoarea contractului, iar pe parcurs până la 10% ca o formă de asigurare a statului că lucrarea se termină sau rezistă în perioada de garanție.

Analize Economedia

sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
Concedieri scaderi economie
industrie forta de munca somaj industrial uzina fabrica manufactura muncitor muncitor necalificat
blindate, armata, militar
Bugetul familiei, bani
dambovita arena aci
afacere semnare contract pexels
șantier aeroport craiova
costuri, cladiri, birouri, angajati
software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei

UMB susține însă că ar trebui să depună o garanție de 0,5% din valoarea contractului, chiar dacă Ministerul Transporturilor a respins, într-un document obținut în exclusivitate de Economedia, această posibilitate.

Dacă nu depunea garanția de bună execuție, UMB risca să îi fie executată, de către CNIR, garanția de participare de 1% din valoarea contractului, adică 60 milioane de lei.

UMB a continuat să ceară și luni rezilierea contractului pentru lotul Ditrău – Grințieș, din „motive imputabile CNIR”, arată compania în documentul obținut de Economedia. Compania mai acuză CNIR de rea-credință, de faptul că nu a derulat exproprierile și avertizează că va cere „atragerea răspunderii CNIR și, dacă este cazul, a persoanelor din conducerea CNIR”.

Argumentele companiei: „Subscrisa procedăm la suplimentarea garanției de bună execuție a contractului, prin depunerea suplimentară a sumei nedatorate de 61.427.929,01 lei, reprezentând un cuantum suplimentar nedatorat de 1% din preţul contractului de achiziţie publică, astfel încât valoarea totală a garanției depuse de 92.141.893,52 lei este în cuantum de 3 ori mai mare decât valoarea datorată de 30.713.964,51 lei, convenită anterior și stabilită conform dispozițiilor legale, uzanțelor și cu aplicarea corespunzătoare a principiilor proporționalității și asumării răspunderii. […]  În cel de-al doilea rând, așa cum v-am informat deja anterior, până la data prezentei CNIR nu a înștiințat Subscrisa cu privire la intrarea în vigoare a contractului, nu a asigurat exproprierea terenurilor necesare realizării lucrărilor care se regăsesc în coridorul de expropriere, conform Studiului de fezabilitate și, în consecință, lipsește Subscrisa de posibilitatea de a avea acces pe șantier în conformitate cu prevederile contractuale, nefiind încă demarată procedura de licitație pentru asigurarea serviciilor de expropriere a terenurilor necesare în acest sens. […] Circumstanțele și evenimentele enumerate mai sus, la care se adaugă modul defectuos și abuziv în care conducerea CNIR înțelege să comunice, ne obligă să constatăm, și în acest proiect, reaua-credință a conducerii CNIR și încălcarea repetată și continuă de către CNIR a prevederilor legale, a obligațiilor asumate și a principiilor care stau la baza atribuirii și derulării contractelor de achiziție publică […]   Având în vedere toate motivele precizate mai sus și/sau menționate în adresele transmise de Subscrisa către CNIR anterior, precum și din considerente și pentru motive suplimentare, pe care ne rezervăm dreptul de a le invoca, explica sau detalia ulterior, apreciem că sunt întrunite toate condițiile legale și motivele de fapt pentru solicitarea de către Subscrisa a rezilierii, din motive imputabile CNIR, a contractului aferent obiectivului Proiectare și Execuție Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, Secțiunea II Miercurea Nirajului – Leghin, Lot 2A: Ditrău – Grinties […]  În situația în care conducerea CNIR va refuza să discute cu Subscrisa, cu bună-credință și în timp util, modul și condițiile în care poate avea loc rezilierea amiabilă a Acordului contractual nr. 101/1888/31.03.2025, cu restituirea către Subscrisa a sumelor consemnate cu titlu de garanție / restituirea scrisorii de participare, Subscrisa va proceda la inițierea tuturor demersurilor legale necesare pentru stabilirea culpei și pentru atragerea răspunderii CNIR și, dacă este cazul, a persoanelor din conducerea CNIR care se fac vinovate de săvârșirea unor fapte sau cărora li se pot imputa acțiuni sau inacțiuni culpabile a căror sancționare este prevăzută de lege, pentru prejudiciile cauzate Subscrisei.

 

UMB Ditrau Grinties
Sursa foto: Economedia

UMB cere rezilierea și anularea a două contracte pentru Autostrada Unirii A8

Amintim că constructorul băcăuan UMB a cerut vineri rezilierea contractului pe lotul 2A Ditrău – Grințieș și anularea procedurii de semnare a contractului pe lotul 1C Sărățeni – Joseni, ambele loturi majore din Autostrada Unirii (A8). Conform informațiilor obținute de Economedia, compania românească vrea scăderea garanției de bună execuție în cuantum de 1,5% din contract la doar 0,5% pentru ambele contracte, însă autoritatea, Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), a refuzat.

UMB a solicitat rezilierea și anularea, prin încetarea amiabilă, acuzând CNIR de lipsă de transparență, de termenul scurt pentru semnarea contractului, de faptul că CNIR solicită garanția de 1,5%, că nu a asigurat exproprierea terenurilor necesare pe unul dintre loturi, astfel că nu ar exista posibilitatea de a se acorda accesul pe șantier, că lipsesc previzibilitatea și comunicarea, interacțiunea și colaborarea instituțională și contractuală cu conducerea CNIR, și că există cerințe suplimentare care exced cerințelor documentației de atribuire.

Ministerul Transporturilor respinge, într-un document obținut în exclusivitate de Economedia, posibilitatea de a reduce garanția de bună execuție de la 1,5% la 0,5% într-un contract major de infrastructură după atribuirea acestuia, ținând cont că o astfel de măsură ar dezechilibra relația contractuală în favoarea constructorului.

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a semnat la finalul lunii martie cu constructorul român Umbrărescu, în asociere cu Euro-Asfalt, un constructor din Bosnia-Herțegovina, contractul pentru construcția unui lot nou pe Autostrada Unirii (A8), respectiv cel mai lung lot Ditrău – Grințieș (38 km), cu o valoare de 6,14 miliarde lei. Acesta este contractul de infrastructură cu a doua cea mai mare valoare care a fost semnat până acum, în România, după lotul cu tunelul Meseș de pe Autostrada Transilvania.

Compania Naţională de Investiţii Rutiere (CNIR) a atribuit la începutul lunii martie asocierii SA&PE Construct SRL (lider) – Tehnostrade SRL – Spedition UMB – Euro Asfalt contractul pentru proiectarea şi execuţia lotului 1C Sărăţeni – Joseni de pe traseul secţiunii montane a Autostrăzii Unirii A8. Valoarea ofertei a fost de 4,94 miliarde lei, iar durata de realizare este de 54 de luni. Contractul pe acest lot nu a fost încă semnat.

Comentarii

  1. Este evident că UMB respectă legea și că are avocați buni.
    Ce variante are MT- CNIR ?
    1. Respinge cererea de reziliere amiabilă a contractului și se ajunge în instanță. Procesul va dura , nu pot aprecia , consecința va fi blocarea proiectului . Câștigă CNIR , UMB va plăti despăgubiri stabilite de instanță. Câștigă UMB , CNIR va plăti despăgubiri. În ambele variante proiectul este blocat cel puțin doi ani după care licitația trebuie reluată. NU trebuie uitat ca UMB a fost singurul OFERTANT , singura firmă care s-a angajat să execute o lucrare de o asemenea complexitate.
    2. CNIR acceptă cererea UMB și se reziliază de comun acord contractul. Licitația trebuie reluată . La prima licitație UMB a fost singurul ofertant . Se va mai înscrie o altă firmă? Posibil . Dacă nu , UMB va solicita ca garanția de bună execuție sa fie de 0,5% . Ce va face CNIR ? Dacă refuza va rămâne fără ofertant. Și in această variantă proiectul va fi întârziat .
    3. CNIR acceptă reducerea cotei de garanție de la 1,5% la 0,5% așa cum cere UMB. Proiectul va continua și lucrurile reintră în normal.
    În variantele în care CNIR refuză UMB , proiectul va fi întârziat ani de zile. Pentru ce ? Pentru o garanție inițială mai mică cu cca 20 milioane de euro.
    Nu pentru probleme tehnice , nu pentru termene de execuție , nu pentru aspecte majore care pot influența desfășurarea unui contract . NU !
    Doar pentru ambiția MT – CNIR de a aplica stricto sensu o prevedere legală.
    Contractul este și voința părților și în cazul celor două proiecte , UMB fiind singurul ofertant , nici un alt competitor nu este afectat de această modificare minoră a contractului.
    În cazul în care MT-CNIR refuză cererea UMB , autostrada A8 va fi finalizată poate prin 2035 în loc de 2030.
    În rest , numai de bine.
    Domnule Grindeanu pentru această situație trebuie să vă dați demisia , să schimbați conducerea CNIR ( care habar nu are de business ) și care se cramponează de prevederi legale și pune în pericol un proiect de importanță majoră pentru țară.
    Chiar nu se poate găsi o formulă de armonizare a prevederilor legale cu cerința executantului ? Vom vedea. Personal sunt sceptic.

    • Poate că șefimea de la CNIR se gândește că, odată cu formarea noului Guvern, MT o să revină Asociației Pro Infrastructură și atunci, luând în considerare ura viscerală a Asociației față de UMB, este bine să „dea frumos”, încă de acum, în fața viitorului ministru.
      Sau poate că sunt, pur și simplu, incompetenți.

    • Respecta o ….

      Te plateste Umbrarescu sa postezi peste tot cum el nu respecta legea care zice clar ca minimul este de 0.5% cu exceptia datii cand e specificat altceva in documentatia de la licitatia publica? Si cum aici era specificat 1.5% si el STIA deja asta cand a facut oferta?

      Ori esti certat cu inteligenta ori esti platit de umbrarescu. Nu stiu care e mai trist.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.