Fit for 55: Europa își ia adio de la diesel și benzină

motor diesel renault Sursa Foto: engine-specs.net/

Natura ne oferă tot mai frecvent semne de nerăbdare. În luna mai, în Siberia s-au înregistrat 35 de grade, iar în zona Cercului Arctic temperaturile au atins 30 de grade, ca urmare a modificărilor în circulația curenților de aer. În iunie, Cehia a “găzduit” una dintre cele mai puternice tornade din istoria Europei, iar numeroase zone de pe continent se confruntă cu perioade de una până la două săptămâni de caniculă cu temperaturi de peste 35 de grade. În această perioadă, vestul Germaniei se confruntă cu inundații catastrofale în urma cărora 200.000 de case se află sub ape.

Mai aproape de “corpul” nostru, sudul României se luptă de câțiva ani cu un proces lent, dar sigur, de deșertificare, în timp ce o serie de studii indică faptul că o bună parte din nordul stațiunii Mamaia va fi “înghițită” de ape până în 2030. Comandă o șampanie Armand de Brignac de 20.000 de euro la Loft cât mai ai timp. Eu te-am avertizat.

Specialiștii insistă de mai mulți ani că, dacă omenirea nu ia acțiuni concrete, schimbările climatice vor deveni ireversibile, moment în care vom fi nevoiți să ne adaptăm la condiții de mediu mult mai puțin favorabile. Pași mici pentru prevenirea încălzirii globale există de mai mult timp, însă aceștia nu sunt nici pe departe suficienți.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

Acesta este contextul în care Comisia Europeană a publicat la jumătatea lunii iulie un amplu plan numit “Fit for 55”, prin care Uniunea Europeană își propune să adopte o serie de măsuri radicale prin care să scadă emisiile de dioxid de carbon.

Pachetul de măsuri vizează numeroase industrii, iar printre cele afectate se numără, inevitabil, și industria auto. Lucru deloc surprinzător dacă ne gândim că transportul pe șosea este responsabil pentru 11.9% din emisiile globale de dioxid de carbon, în timp ce sectorul transporturilor în ansamblu ajunge la 16.2% din emisiile globale de dioxid de carbon, potrivit datelor sintetizate de publicația științifică Our World in Data.

Industria auto este responsabilă de aproape 12% din totalul emisiilor. Foto: OurWorldinData

Situația din prezent

Actualul regulament al Uniunii Europene este deja restrictiv pentru constructorii auto și a impus pentru anul 2020 o limită de emisii de 95 grame de dioxid de carbon pe kilometru la nivelul flotei unui producător. De asemenea, planul aflat în prezent în vigoare menționează că emisiile de CO2 pentru mașini trebuie reduse cu 15% până în 2025 și cu 37.5% până în 2030, comparativ cu valorile din 2021.

În expunerea de motive pentru noul plan “Fit for 55”, Uniunea Europeană susține însă că actualele reguli sunt prea blânde pentru îndeplinirea obiectivelor trasate. De exemplu, oficialii UE estimează că, în ritmul actual, doar 11% din parcul auto al Europei din 2030 va fi format din mașini electrice, iar acest procent ar urma să crească la 54% până în 2050. În schimb, pentru atingerea obiectivului de continent neutru din punct de vedere al emisiilor în 2050, UE estimează că între 88% și 99% din parcul auto ar trebui să fie format din mașini electrice și mașini hibride cu emisii de maxim 50 grame de CO2 pe kilometru.

Pe de altă parte, UE citează un studiu realizat de compania de analiză JATO Dynamics potrivit căruia prețul mediu al unei mașini electrice a crescut în Europa cu 40% între 2011-2019, din cauza faptului că producătorii auto se concentrează pe lansarea de modele premium din segmentele mari, cu puține opțiuni în segmentul entry-level.

Pe baza acestor statistici, Uniunea Europeană consideră că nu există nicio garanție că prețurile mașinilor electrice vor ajunge la paritate cu prețurile mașinilor cu motoare cu combustie internă, dacă nu sunt luate în calcul numeroasele bonusuri guvernamentale.

Citește tot articolul pe Autocritica.ro, partener Economedia.ro

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: