Compania austriacă de petrol și gaze OMV a dezvăluit o nouă identitate de marcă (brand-ul ce ilustrează acest articol) care pune accentul pe durabilitate și economia circulară și care întruchipează ambiția companiei de a deveni net-zero până în 2050. În plus, OMV a oferit o actualizare a Strategiei 2030.
O analiză făcută de OffshoreEnergy relevă principalele direcții de dezvoltare ale OMV, care sunt de un mare interes și pentru România, dat fiind impactul pe care Petrom, deținut de austrieci, îl are în economia românească. Petrom este unul dintre cei mai mari contributori la buget, printre cei mai mari angajatori, are cea mai mare rețea de distribuție a carburanților – 800 benzinării, aproape toată producția de țiței și circa 40% din cea de gaze. De asemenea, Petrom este lider de consorțiu în cel mai mare proiect energetic al României din prezent, extracția gazelor din Marea Neagră, unde este partener cu Romgaz.
Firma austriacă și-a prezentat noua identitate de marcă, dezvoltată în parteneriat cu agenția internațională de branding Interbrand, în cadrul evenimentului Capital Markets Day din 13 iunie 2024, la Londra.
Potrivit OMV, noua identitate de marcă încorporează scopul de a reinventa elementele esențiale pentru un stil de viață sustenabil, evoluând în același timp pentru a deveni o companie integrată de produse chimice, combustibili și energie sustenabilă. Scade accentul pus pe extracția hidrocarburilor, deși acest lucru este de maximă importanță pentru România, având în vedere proiectul Neptun Deep din Marea Neagră.
„Noua noastră identitate corporativă completează implementarea strategiei noastre cu un accent vizual puternic și coerent pe agenda noastră strategică și pe obiectivele Grupului. OMV trece prin cea mai mare transformare din istoria companiei”, a declarat Alfred Stern, președinte și director general OMV.
Sustenabilitate și circularitate
Compania a explicat că noul simbol este menit să reprezinte mișcarea și progresul continuu al OMV, precum și o atitudine orientată spre viitor, ancorată în sustenabilitate și circularitate.
„În timp ce facem astăzi pași importanți cu proiectele noastre fară transformare, dezvăluim cu mândrie noua noastră identitate de marcă care susține aspirațiile și convingerile noastre de bază ca o companie internațională aflată în fruntea modelării unui viitor mai sustenabil. ‘Forward for Good’ subliniază responsabilitatea noastră față de societate, precum și calea OMV de a deveni o companie net-zero”, a remarcat Stern.
Compania a prezentat încă o dată noua structură corporativă, anunțată pentru prima data în 2022. Au fost stabilite trei segmente de afaceri: Chemicals & Materials, Fuels & Feedstock și Energy, pentru a permite companiei să devină o companie integrată de combustibili, produse chimice și materiale durabile. Cu această ocazie, OMV a anunțat, de asemenea, că se va concentra mai mult pe soluții de economie circulară și va construi o afacere cu emisii reduse de carbon în sectorul energetic, inclusiv energie geotermală și captarea și stocarea carbonului (CCS).
OMV își subliniază eforturile de diversificare a aprovizionării cu gaze naturale din alte surse decât cele rusești și renunțarea la activele sale de explorare și producție (E&P) din Malaezia. În februarie, firma a acceptat să își vândă participația în societatea sa mixtă cu Sapura Energy, SapuraOMV, cu sediul în Malaezia, către TotalEnergies.
România: Gaz și regenerabile
Filiala Petrom a luat, de anul trecut, o decizie finală de investiție (FID) privind proiectul Neptun Deep, ceea ce a permis ca proiectul de gaze naturale din Marea Neagră să avanseze.
„Vom fi foarte atenți la evoluția mediului macro-economic și vom continua cu fermitate Strategia 2030. Principalele noastre priorități vor fi maximizarea generării de numerar din activitățile noastre de bază actuale, creșterea afacerii noastre cu produse chimice, transformarea OMV Petrom într-un lider al tranziției energetice în Europa de Sud-Est (SEE) și stabilirea fermă a OMV ca lider în domeniul energiei geotermale, al SAF și al produselor chimice circulare”, a mai spus directorul OMV.
Fundamentul strategiei energetice a OMV presupune schimbarea accentului pe Europa și dezvoltarea activității sale cu emisii reduse de dioxid de carbon, pe lângă gestionarea activă a portofoliului tradițional de E&P pentru a oferi un flux de numerar consistent. În perioada de până în 2030, se preconizează că prețul petrolului Brent se va situa în medie la 80 de dolari/baril, în creștere față de prețul de 70 de dolari/baril anticipat anterior, iar prețul gazelor la 25-30 de euro/MWh, în creștere față de prețul de 24 de euro/MWh anticipat anterior.
OMV intenționează să își reorienteze portofoliul către trei regiuni: Nord – care reprezintă Norvegia, Europa Centrală și de Est, reprezentând câmpurile mature din Austria și România, dar și oportunitățile de creștere din Marea Neagră, și Sud, care cuprinde Africa de Nord și Marea Mediterană.
România va juca, de asemenea, un rol cheie în strategia LCB a OMV pentru energia regenerabilă, fiind a șasea cea mai populată țară din Uniunea Europeană, care este, de asemenea, percepută ca fiind una dintre țările cu cea mai rapidă creștere din punct de vedere al PIB-ului. OMV Petrom va continua să investească în energie regenerabilă în această țară, vizând în același timp oportunitățile de energie regenerabilă din țările vecine Serbia, Bulgaria și Ungaria.
În urmă cu puțin peste o lună, compania s-a alăturat Parteneriatului pentru petrol și gaze metan (Oil & Gas Methane Partnership – OGMP 2.0) al Programului Națiunilor Unite pentru Mediu (UNEP), care urmărește să îmbunătățească acuratețea și transparența raportării emisiilor de metan. Parteneriatul este menit să permită companiilor energetice să își reducă amprenta de metan.
Statul român mai deține circa 20% din acțiunile Petrom. OMV are ca acționar semnificativ compania națională de petrol a Emiratelor Arabe Unite.