Franța: Inflația afectează produsele vedetă ale mesei de Crăciun

masa Crăciun Sărbători Sursa foto: Pixabay

De la aperitiv la desert, inflația afectează și produsele vedetă ale mesei de Crăciun: prețurile produselor festive au crescut în medie cu 11% până la 12,5%, estimează firmele specializate NielsenIQ și IRI, notează o analiză LeFigaro.fr.

În timp ce multe dintre produsele emblematice ale meselor de Crăciun și Revelion sunt afectate de penurie – fie că este vorba de foie grasi sau de curcan – prețurile acestor produse alimentare asociate cu această perioadă a anului au crescut. Membrii panelului NielsenIQ și IRI, observatori atenți ai prețurilor din supermarketuri, estimează că, de la Crăciunul din 2021, prețurile produselor festive au crescut aproape în același ritm cu inflația generală a produselor alimentare: 11,3% conform NielsenIQ și 12,5% conform IRI.

Potrivit experților, șampania a crescut cu peste 6% între noiembrie 2021 și noiembrie 2022. Prețul pentru esențialul foie gras a explodat din cauza gripei aviare: creșterile ating între 12 și 13% pentru foie grasul conservat, cum ar fi foie grasul proaspăt. Creșterea este și mai mare pentru pâinea prăjită, care a sărit de 17%.

Cei care preferă somonul afumat ca antreu suferă și ei de pe urma inflației: prețul său mediu a crescut cu aproape 10% într-un an. Iar dacă aveți chef să-l însoțiți cu blinis, și aceștia au crescut cu aproape 10%. Iubitorii de broaște și melci congelați văd, de asemenea, că ratingul acestor produse (în varianta congelată) a crescut cu 13%.

În ceea ce privește stridiile, nici IRI, nici NielsenIQ nu dispun de date precise, dar pe piața din Rungis, care deservește în principal întreprinderile mici și restauratorii și mai puțin marii comercianți cu amănuntul, prețul cu ridicata a crescut în medie cu 17%, potrivit The Parisian .

Ca fel principal, același lucru. Păsările de curte întregi sunt cu 18,6% mai scumpe decât la Crăciunul trecut. La Rungis, caponul a urcat cu 14%, potrivit Le Parisien . În ceea ce privește scoicile congelate, acestea au crescut, în supermarketuri, ” doar ” cu 5,4%. Nici acompaniamentele nu sunt mai prejos: atât castanele, cât și castanele și ciupercile porcini își văd facturile explodând, cu 11,9% și, respectiv, 6,3%.

Nici raionul de băuturi nu este cruțat, eticheta medie a vinului a crescut cu 8,6%. În fine, la capitolul desert, buștenii de iulești înghețați sunt, potrivit IRI, produsul festiv care a crescut cel mai mult într-un an, cu aproximativ 22,4%. La rândul lor, dulciurile de ciocolată au luat aproape 5%.

Prin urmare, cu această inflație, bugetul mediu francez pentru masa de Crăciun a crescut cu 10 euro față de 2021, potrivit unui studiu recent al CSA Research pentru Cofidis. Anul acesta, acesta se ridică la 127 de euro. Un capitol de cheltuieli de sărbători care pare protejat de francezi, întrucât, tot potrivit acestui studiu, doar 5% dintre francezii chestionați intenționează să își limiteze bugetul pentru masă.

Sursa foto: Pixabay

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *