Germania, Franța și Olanda au lansat joi un apel comun pentru a spori protecția start-up-urilor inovatoare în fața apetitului giganților americani ai internetului, în cadrul noii legislații europene în curs de negociere, scrie Le Figaro.
Apelul intervine în contextul în care miniștrii însărcinați cu sectorul digital din cele 27 de state membre s-au reunit la Bruxelles pentru primele discuții legate de această propunere legislativă prezentată de Comisie în decembrie. Cele trei state salută propunerea care are ca scop să pună capăt abuzului de putere al marilor platforme precum Google, Facebook sau Amazon, dar critică „lipsa de ambiție” în supravegherea achiziției de start-up-uri.
„Trebuie să întărim și să accelerăm controlul fuziunilor, în special față de unele platforme (…) pentru a lupta împotriva strategiilor care constau în cumpărarea sistematică a companiilor noi cu scopul de a sufoca concurența”, afirmă Parisul, Berlinul și Haga. Agențiile de reglementare din UE se tem că achizițiile Instagram sau WhatsApp de către Facebook, ori a Fitbit de către Google, nu au alt obiectiv decât eliminarea unui potențial rival.
Regulamentul privind piețele digitale («Digital Markets Act», DMA) trebuie să fie aprobat de Consiliu, care reprezintă statele membre, și de Parlamentul European. Acest text va impune constrângeri specifice actorilor denumiți „sistemici”, marile companii care amenință concurența liberă, printre care cei cinci giganți reuniți în «Gafam» (Google, Apple, Facebook, Amazon și Microsoft).
Printre aceste constrângeri figurează obligația de a informa Comisia despre orice proiect de achiziție de firme în Europa. Dar Franța, Germania și Olanda doresc să clarifice textul pentru a facilita deschiderea unei anchete și pentru a bloca unele operațiuni, pentru ținte care au valoare mare dar o cifră de afaceri redusă, sub pragurile actuale de notificare.
Comisarul pentru Concurență, Margrethe Vestager, a subliniat însă că regulile existente permit deja examinarea rapidă a achizițiilor atunci când ele sunt notificate de autoritățile naționale, cum a fost cazul recent al achiziției de către Facebook a furnizorului de soft Kustomer, o tranzacție sub pragul fixat de UE.