Românii care intenționează să își cumpere o locuință au trei mari categorii de frici legate de acest proces: cele privind situația financiară, cele ce țin de calitatea și integritatea viitoarei case, respectiv cele ce vizează relațiile interpersonale ale cumpărătorului, arată un studiu realizat de ING Bank România.
Resursele financiare sunt cel mai des menționate în topul fricilor cu exemple precum incertitudinea cu privire la ziua de mâine, posibilitatea ca locuința să coste mai mult decât estimarea inițială, posibilitățile financiare mai mici decât cele necesare pentru o astfel de achiziție. Totodată, deși nu este legată în mod direct de resursele financiare, viitorii proprietari se tem că locuința de astăzi s-ar putea să nu fie potrivită nevoilor lor de mâine, implicit că investiția din prezent se va dovedi o alegere greșită.
În al doilea rând vin fricile legate de calitatea și integritatea achiziției, spre exemplu riscul seismic sau eficiența energetică (inclusiv izolație). Fricile sunt prezente în mod egal, fie că este vorba de clădiri vechi sau noi. Clădirile vechi necesită reparații în mod constant, iar pentru clădirile noi apar întrebări legate de conformitatea reglementărilor de construcție, posibilitatea ca agentul imobiliar să intre în faliment sau plece cu banii fără să termine proiectul, accesul la utilități, cum ar fi canalizare, gaz, electricitate și implicațiile obținerii acestora (birocrație, costuri, timp).
Motivele personale și interpersonale care duc la reticență în achiziționarea unei locuințe menționate de respondenți sunt: potențiale certuri cu partenerii de viață până când găsesc o locuință acceptabilă pentru amândoi, unii menționând chiar că ar prefera să aibă un partener stabil înainte de a începe căutarea unei locuințe; probleme de sănătate neașteptate care i-ar împiedica să continue să plătească ratele la un credit; posibilitatea să nu se înțeleagă cu vecinii sau că ar putea exista zgomot.