Tallinn, capitala Estoniei, și Luxemburg sunt pionieri în Europa în ceea ce privește eliminarea tarifelor de transport pe o scară relativ largă – la nivel de oraș și, respectiv, la nivel național. În prezent, peste 50 de orașe și municipii din Europa au introdus gratuitatea transportului public, invocând ambițiile climatice și egalitatea socială ca principale motivații, scrie Euronews.
Premisa este simplă: cetățenii beneficiază de acces gratuit și nelimitat la transportul public pentru a-și face deplasările zilnice, o idee pe care Wojciech Keblowski, cercetător la Vrije Universiteit Brussel și la Universitatea Liberă din Bruxelles, o compară cu accesul la parcurile publice.
„Nimeni nu ne cere să plătim pentru fiecare minut sau fiecare oră pe care o petrecem într-un parc. Așadar, de ce să nu considerăm transportul public ca făcând parte din acest sistem și din acest acord social?”, a spus el.
Luxemburgul a devenit prima țară din lume care a eliminat tarifele pe toate mijloacele de transport în comun în 2020, lucru de care autoritățile sunt mândre.
„Când am introdus transportul public gratuit, a fost cireașa de pe tort. A fost pentru a împinge cu adevărat mai departe discuția în interiorul populației pentru a regândi cu adevărat modul în care se deplasează și pentru a vedea cu adevărat ce facem”, a declarat vicepremierul țării, François Bausch, pentru Euronews Next.
Funcționează transportul public gratuit?
În schimb, autoritățile orașului Tallinn – care își examinează îndeaproape propriul experiment de oferire a transportului gratuit de când a fost introdus în urmă cu peste 9 ani – sunt sceptice că această politică a făcut prea multe pentru a-i convinge pe șoferi să își lase mașinile acasă.
„Ceea ce am văzut, de fapt, în Tallinn a fost că transferul de la transportul public la mașini a crescut”, a explicat Mari Jüssi, expert în mobilitate durabilă din cadrul Administrației Estoniene de Transport.
„În nouă ani, ponderea mașinilor a crescut de la 42% din călătorii la 48% în prezent. Așadar, în ceea ce privește acest tip de mobilitate durabilă, de fapt, nu s-a dovedit a fi eficientă”, spune ea.
Acestea fiind spuse, Jüssi recunoaște că ar fi putut avea un efect mai mare în termeni sociali.
„Familiile cu mulți elevi economisesc niște bani în această perioadă în timpul anului. Iar în unele regiuni, unele dintre autobuzele județene sunt, de asemenea, gratuite din 2018. Acolo vedem poate mai multe efecte pozitive, pentru că acolo erau mai scumpe aceste autobuze regionale”, a declarat ea pentru Euronews Next.
Chiar și susținătorii săi avertizează că transportul public gratuit nu este un glonț de argint pentru îmbunătățirea mobilității durabile.
„Dacă nu aveți o viziune completă, o nouă strategie și dacă nu aveți un program de investiții în care să arătați că îmbunătățiți conexiunile, că îmbunătățiți calitatea transportului public, atunci doar introducerea transportului public gratuit nu este o idee bună”, a spus Bausch.
Atât Jüssi, cât și Keblowski sunt de acord, de asemenea, că îmbunătățirea calității și a conexiunilor transportului public este un element cheie pentru a atrage mai mulți pasageri, iar politica de gratuitate ar fi un instrument de sprijinire a clasei muncitoare.