O gară istorică din România este pe cale să fie transformată într-un muzeu de artă contemporană, inspirat de celebrul Musée d’Orsay din Paris. Autoritățile locale analizează posibilitatea achiziționării clădirii de la CFR, având în vedere că doar în cazul cumpărării sale se pot accesa fonduri pentru reabilitare și modernizare.
CJ Suceava vrea să cumpere Gara Ițcani
Gara Ițcani, situată în Suceava, este în prezent utilizată sporadic, fără casă de bilete și activități comerciale. Consiliul Județean Suceava vrea s[ o cumpere după cum a anunțat președintele CJ Gheorghe Șoldan, iar inițiativa este susținută de directorul Muzeului Național al Bucovinei, Emil Ursu.
„Încă discutăm despre posibilitatea ca acea gară de la Ițcani să fie transformată în muzeu. Președintele Consiliului Județean a purtat discuții cu Ministerul Transporturilor, iar concluzia a fost că gara poate fi doar închiriată sau vândută. Dacă este închiriată, nu putem depune proiecte pentru finanțare. De aceea, președintele a propus achiziția ei”, a explicat Emil Ursu la Radio Top.
Proiectul prevede însă și păstrarea unei mici secțiuni funcționale a gării, care să permită transportul vizitatorilor între stația Burdujeni și viitorul muzeu.
O posibilă atracție ar putea fi utilizarea unei drezine pentru aceste călătorii scurte, ceea ce ar adăuga un element inedit experienței turistice.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Paralele cu Muzeul Orsay din Paris
Proiectul sucevean urmează exemplul Gării d’Orsay din Paris, care a fost reconvertită într-un muzeu de artă în 1986.
Construită în 1900 pentru Expoziția Universală, această gară a fost prima stație terminus urbană electrificată din lume.
După ce și-a pierdut funcționalitatea ca nod feroviar, a fost transformată într-un muzeu dedicat artei secolelor XIX și XX.
În prezent, Muzeul Orsay este unul dintre cele mai vizitate obiective culturale din Paris, atrăgând milioane de turiști anual.
Dacă proiectul din Suceava se va materializa, România ar putea avea un punct de atracție cultural unic în Europa de Est, care să îmbine patrimoniul arhitectural cu arta contemporană.
Următorii pași depind de negocierile cu CFR și de identificarea surselor de finanțare.