În anul 2024, industria auto din Germania a traversat una dintre cele mai dificile perioade din ultimele decenii — o criză care încă persistă, fiind doar parțial atenuată de revenirea vânzărilor în Germania și alte țări europene pentru mărcile continentale. În rest, un număr mare de angajați au fost concediați sau urmează să fie, numeroși furnizori auto au făcut la rândul lor disponibilizări, iar unii chiar au intrat în faliment. Până și producători din alte regiuni, dar cu fabrici în Germania, precum Ford, se confruntă cu probleme majore, scrie piațaauto.md.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Această situație a determinat una dintre cele mai reputate firme de consultanță din Germania, Oliver Wyman, să realizeze un studiu aprofundat privind costurile de salarizare per mașină produsă în Germania, comparativ cu alte țări, împărțind totodată și datele pe segmente de piață.
Cea mai importantă concluzie a studiului este că Germania este, de departe, cea mai scumpă țară din lume în ceea ce privește costul de salarizare per automobil fabricat. Studiul a analizat țări cu un volum semnificativ de producție auto, nu și producători de nișă. În Germania, costul mediu de salarizare inclus într-un automobil este de 3.307 dolari SUA, calculele fiind realizate în dolari pentru o comparație internațională mai clară.
Autorii studiului explică acest cost ridicat prin salariile mai mari din Germania, reglementările stricte, influența sindicatelor și productivitatea mai scăzută a unor fabrici, care, deși și-au redus producția, au păstrat un număr relativ mare de angajați. Deși uzinele din Germania sunt puternic automatizate în zona de producție a caroseriei și a altor componente, linia de asamblare implică în continuare un număr ridicat de muncitori — spre deosebire de China, unde multe fabrici au redus la minimum prezența umană pe aproape toate etapele de producție.
Același studiu arată că mașinile electrice, atunci când sunt produse în volum mare, pot genera costuri de salarizare semnificativ mai mici, începând de la 1.660 dolari per automobil. În schimb, producătorii de mașini electrice cu volume mici de producție au costuri foarte mari, care pot depăși uneori 10.000 de dolari per unitate. Totuși, când vine vorba de producție de volum, studiul confirmă ceea ce spun și furnizorii auto — că mașinile electrice necesită mai puține componente, mai puțină cercetare și dezvoltare din partea furnizorilor și implică o forță de muncă redusă în procesul de fabricație finală.
Este cu atât mai interesantă comparația făcută de germani privind costurile de salarizare per mașină în diverse țări. Așa cum am menționat, Germania are cel mai mare cost: 3.307 dolari/mașină. Este urmată de Marea Britanie — o altă țară considerată scumpă — cu un cost de 2.333 dolari/mașină. Pe locul 3 se află Italia, cu 2.067 dolari/mașină, iar Franța ocupă locul 4, cu 1.569 dolari/mașină.
Așadar, primele patru poziții sunt ocupate de țări europene, care generează cele mai ridicate costuri. SUA se află pe locul 5, cu doar 1.341 dolari/mașină — de 2,5 ori mai puțin decât Germania. Autorii studiului avertizează că această discrepanță, corelată cu politicile tarifare din SUA, ar putea încuraja producătorii auto germani să transfere o parte din producție din Germania în Statele Unite.
Japonia este considerabil mai competitivă decât Germania și SUA în privința costurilor de salarizare per mașină, cu un cost de doar 769 dolari/unitate. Acest lucru se datorează volumului mare de producție raportat la numărul de angajați și eficienței liniilor de asamblare, construite conform principiului producției sincronizate cu precizie.
Marea surpriză din concluziile studiului realizat de consultanții germani o reprezintă țările cu cele mai mici costuri de salarizare. China nu mai este liderul mondial în acest sens, cu 597 dolari/mașină — o valoare net inferioară celei din Germania, dar depășită de alte patru țări, inclusiv România.
Turcia ocupă locul 4 în clasamentul celor mai mici costuri, cu 414 dolari/mașină, depășind China. Pe locul 3 se află Mexic, cu 305 dolari/mașină.
România ocupă, în mod surprinzător, locul 2! Potrivit studiului, costul de salarizare per mașină în România este de doar 273 dolari — adică de 12 ori mai puțin decât în Germania și de două ori mai puțin decât în China. Prin urmare, România este mai competitivă decât China din perspectiva costurilor de personal, conform acestui studiu.
Această cifră nu înseamnă că un angajat dintr-o uzină auto din România câștigă de 12 ori mai puțin decât unul din Germania, ci că raportul dintre volumul de producție și numărul de angajați (inclusiv cei implicați în dezvoltare) generează un cost per mașină semnificativ mai mic.
Țara cu cel mai mic cost de salarizare este Maroc, unde acesta se ridică la doar 106 dolari/mașină. Nu întâmplător, Dacia are două uzine în Maroc, iar pe lângă aceasta, și grupul Stellantis are o prezență puternică acolo.