Google face echipă cu Samsung pentru a detrona sistemul audio Dolby Atmos. Cele două companii au anunțat luna aceasta un nou format audio 3D numit Eclipsa Audio. Acesta va fi integrat pe dispozitivele compatibile, începând cu televizoarele și soundbar-urile Samsung din acest an, relatează Fast Company.
Google aduce Eclipsa Audio pe YouTube, unde creatorii vor putea în curând să încarce conținut cu sunet captivant.
De asemenea, cele două companii au și planuri de a extinde sistemul și la telefoanele Android, browserele Chrome, precum și la televizoare, soundbar-uri și dispozitive de streaming produse de o serie de alte companii.
Dolby a oferit capabilități foarte similare cu propriul format audio imersiv Dolby Atmos, care a fost licențiat de majoritatea producătorilor de dispozitive și servicii de streaming importante. Dar, în timp ce Dolby își taxează partenerii de licențiere pentru fiecare dispozitiv livrat consumatorilor, Google și Samsung oferă Eclipsa fără drepturi de autor.
„Sunetul spațial, sunetul captivant va fi noul fenomen în spațiul audio”, spune Jani Huoponen, șeful proiectului Eclipsa Audio al Google.
O invenție de acum 50 de ani, redescoperită în epoca streaming-ului
Sunetul spațial în sine nu este nou, în anii 1970, cercetătorii britanici au dezvoltat pentru prima dată o modalitate de a cufunda ascultătorii într-o sferă muzicală 3D, cu sunete care nu veneau doar din stânga și din dreapta, ci din toate direcțiile, inclusiv de la diferite înălțimi verticale. În trecut acesta purta denumirea de Ambisonics, dar abia în ultimii ani a luat un avânt mai mare.
Un motiv principal care a produs avântul este creșterea streaming-ului și faptul că consumatorii au adoptat bare de sunet și sisteme home theater pentru a profita la maximum de serile de film de pe Netflix.
Serviciile muzicale precum Apple Music au început să utilizeze sunetul spațial Dolby Atmos pentru o experiență de ascultare asemănătoare cu cea de pe scenă, iar AirPods de la Apple utilizează funcția de urmărire a capului pentru a face spectacolele muzicale și mai imersive.
Cu toate acestea, nu toate companiile s-au grăbit să adopte Dolby Atmos.
Multe televizoare și soundbar-uri entry-level nu acceptă formatul din fabrică, iar YouTube și Spotify nu transmit deloc conținut Dolby Atmos. Chiar și consumatorii care au echipamentul potrivit și abonamentele la servicii s-ar putea să nu se bucure de fapt de formatul audio: Netflix, Max și Amazon le cer tuturor clienților lor să facă upgrade la cel mai scump abonament pentru a se bucura de filme și emisiuni cu coloane sonore Atmos.
O parte din această situație se datorează taxelor de licențiere pe care Dolby le percepe pentru utilizarea formatelor sale media. Compania nu face publice taxele de licențiere Atmos, dar se spune că percepe între 2 și 3 dolari pe dispozitiv pentru licențe de formate video similare.
Costurile pentru creatorii de conținut sunt semnificative: Licențierea Atmos doar pentru popularul software audio Pro Tools costă aproximativ 300 de dolari.
„Ar trebui să existe o alternativă open source disponibilă pentru a face audio imersiv și spațial mai accesibil”, spune Huoponen. Acest lucru include scăderea barierei de intrare pentru creatorii de conținut prin extinderea audio spațial la conținutul generat de utilizatori. „Când YouTube introduce ceva nou, creatorii găsesc o modalitate de a profita de aceste noi caracteristici”, spune el. „Aceasta este partea interesantă aici”.
„Eclipsa Audio are potențialul de a democratiza accesul la tehnologia audio spațială în peisajul consumatorilor”, a susținut Paul Erickson, Analistul Omdia media & entertainment.
El a adăugat că giganți din industrie precum Google și Samsung sunt cel mai bine poziționați pentru a stabili un nou format audio.
Nu toată lumea este la fel de optimistă cu privire la Eclipsa Audio.
„Lumea sunetului imersiv este deja complicată”, a declarat Lars Tirsbæk, designerul de sunet danez.
„Adăugarea unui alt format ar putea crea și mai multă confuzie atât pentru creatori, cât și pentru consumatori”.
Aceasta este o problemă cu care finanțatorii Eclipse Audio s-au confruntat în trecut din cauză că nu au vrut să plătească taxele de licențiere pentru formatul video HDR Dolby Vision.
Samsung și-a oferit sprijinul pentru alternativa fără redevențe HDR10+ în 2017, dar în timp ce Amazon și Google au sprijinit rapid formatul, consumatorii au rămas confuzi de acronimul prea tehnic, iar multe alte servicii de streaming au optat pentru Dolby Vision datorită unei mai bune recunoașteri a mărcii.
Când Eclipsa Audio a fost dezvoltat pentru prima dată, se numea Immersive Audio Model & Format. „Este o denumire lungă”, recunoaște Huoponen. „Ne-am gândit că avem nevoie de ceva puțin mai ușor de reținut pentru oameni.”
Google a prezentat pentru prima dată planurile sale privind formatele media deschise, cu un branding ușor de utilizat de către consumatori, în cadrul unei întâlniri cu producătorii de produse electronice de larg consum din 2022. La momentul respectiv, denumit intern Project Caviar, ideea era de a stabili mărci pe care consumatorii să le recunoască imediat atunci când se află în căutarea unui nou televizor sau a unei bare de sunet. Mărci capabile să concureze cu Dolby Atmos și Dolby Vision, completate cu logo-uri pe care producătorii de dispozitive le pot lipi pe ambalajele lor.
Eclipsa Audio este primul astfel de brand, iar Google intenționează să stabilească în curând un program de certificare a dispozitivelor pentru producătorii de electronice de consum. e
„În acest moment, încă ne concentrăm doar pe partea audio. Când va veni timpul, probabil că vom avea ceva și în jurul video. Vom vedea ce ne va aduce viitorul”, a declarat Huoponen cu privire la curiozitățile legate un logo și pentru Eclipsa Video pe televizoare.