Google se pregătește să lanseze o campanie împotriva dezinformării în cinci țări din Uniunea Europeană (UE), a declarat compania pentru Reuters, înaintea alegerilor parlamentare din blocul comunitar și a unor noi reguli mai dure care abordează conținutul online.
În iunie, cetățenii UE vor alege un nou Parlament European care va adopta politici și legi în regiune, iar legislatorii se tem că răspândirea dezinformării online ar putea influența votanții.
Franța, Polonia și Germania au acuzat luni Rusia că a creat o rețea elaborată de site-uri web pentru a răspândi propagandă pro-rusă.
Legea europeană privind serviciile digitale, care intră în vigoare săptămâna aceasta, va impune platformelor online foarte mari și motoarelor de căutare să facă mai mult pentru a combate conținutul ilegal și riscurile pentru securitatea publică.
Începând din această primăvară, unitatea internă Jigsaw a Google, care își desfășoară activitatea pentru a combate amenințările la adresa societăților, va difuza o serie de anunțuri animate pe platforme precum TikTok și YouTube în cinci țări din UE: Belgia, Franța, Germania, Italia și Polonia.
Pornind de la campaniile anterioare pe care compania le-a testat în Germania și în Europa Centrală, Jigsaw a declarat că noul proiect reprezintă o oportunitate de a ajunge la cetățenii din țările cu unul dintre cei mai mulți alegători din UE, utilizând expertiza locală a companiei în aceste regiuni.
Anunțurile vor prezenta așa-numitele tehnici de “prebunking”, dezvoltate în parteneriat cu cercetători de la Universitățile Cambridge și Bristol, cu scopul de a ajuta oameni să identifice conținutul manipulator înainte de a-l întâlni.
Cei care urmăresc reclamele pe YouTube vor fi rugați să completeze un scurt chestionar cu răspunsuri multiple, conceput pentru a evalua ce au învățat despre dezinformare.
“Am petrecut atât de mult timp având aceste dezbateri cu adevărat polarizate. Democrația noastră este în joc, iar temperatura devine din ce în ce mai ridicată”, a declarat Beth Goldberg, director de cercetare la Jigsaw.
“Prebunking este singura tehnică, cel puțin din câte am văzut eu, care funcționează la fel de eficient în tot spectrul politic”, a spus Goldberg.
Alte măsuri de control al dezinformării, cum ar fi verificarea faptelor, pot contribui la polarizare, deoarece acestea intervin după ce informația s-a răspândit deja, a adăugat ea.
Luna trecută, o investigație realizată de SEAE (Serviciul de acțiune externă al Uniunii Europene) a descoperit 750 de incidente în care informații înșelătoare au fost răspândite în mod deliberat de actori străini, multe dintre acestea exprimând sprijinul pentru invazia Rusiei în Ucraina.
Anunțurile Jigsaw vor fi traduse în toate cele 24 de limbi oficiale ale UE, a precizat compania.
Campania se va desfășura timp de cel puțin o lună, urmând să fie prelungită în funcție de amploarea și de performanțele obținute. Rezultatele campaniei, inclusiv răspunsurile la sondaje și numărul de persoane atinse, sunt așteptate să fie publicate în vara anului 2024.