Grecia speră să obțină peste 5 miliarde de euro în 2024 din vânzarea de active de stat, inclusiv o participație la aeroportul din Atena și acorduri de concesiune pentru două drumuri cu taxă, a declarat miercuri un înalt oficial din domeniul privatizării.
Cea mai îndatorată națiune din zona euro a strâns din 2011 până în prezent aproximativ 10 miliarde de euro din vânzări de active de stat. Privatizările au fost o componentă cheie a unui plan de redresare în urma planurilor internaționale de salvare care s-au încheiat în 2018 și care au menținut țara pe linia de plutire în timpul unei crize a datoriilor care a durat un deceniu.
Cele peste 5 miliarde de euro vizate pentru 2024 ar fi cea mai mare sumă strânsă din privatizări într-un singur an, a declarat pentru Reuters Dimitris Politis, directorul executiv al agenției de privatizare HRADF.
El a precizat că cifra include o sumă estimată la 1,5 miliarde de euro din concesionarea pe termen lung a autostrăzii Egnatia, o șosea cu taxă de 658 km din nordul țării.
Planificat inițial pentru 2023, acordul de concesionare a fost întârziat de alegeri. Concesionarea trebuia aprobată de către instanță a acestui acord și ratificat de către parlament.
Anterior, Grecia a alocat 2 miliarde de euro din venituri din privatizare pentru 2023 și 3,3 miliarde de euro pentru 2024.
Alte două tranzacții importante, vânzarea unei participații de 30% din aeroportul din Atena prin intermediul unei oferte publice inițiale (IPO) și concesionarea pe termen lung a Autostrăzii Attica, o șosea de centură a Atenei de 70 de kilometri, vor contribui la obținerea “celor mai mari venituri obținute vreodată într-un an” în 2024, a declarat Politis.
Țara își propune să listeze aeroportul din Atena în primul trimestru, iar vânzarea ar putea aduce peste 750 de milioane de euro, a spus Politis, adăugând că managerul AviAlliance, cu sediul în Germania, deținător al unei participații de 40%, va achiziționa încă 10% la o primă față de prețul IPO.
Luna trecută, agenția de privatizare a desemnat GEK Terna ca investitor preferat pentru operarea pe 25 de ani a autostrăzii Attica, compania oferind 3,27 miliarde de euro.
Grecia speră să încheie acordul privind această concesiune până în octombrie anul viitor, a declarat Politis.
Politis a precizat că, până la sfârșitul anului 2023, Atena intenționează, de asemenea, să lanseze vânzarea unei participații de 67% în portul din Lavrion, la sud-est de Atena, și să lanseze o licitație pentru porturile de agrement de pe insula Corfu și din Golful Corint.
Operatorii de croazieră și-au exprimat deja interesul pentru Lavrion. Vânzarea l-ar ajuta să își dezvolte în continuare operațiunile de iahturi și croaziere, a declarat Politis.
Turismul este un motor cheie al economiei Greciei, reprezentând aproximativ un sfert din producție.
Politis a declarat că Grecia explorează, de asemenea, modalități de valorificare a participațiilor sale listate la bursă, cum ar fi Helleniq Energy, prin intermediul piețelor de capital. HRADF deține 35,5% din Helleniq.