Compania CFR Infrastructură vrea să efectueze anul acesta lucrări de întreţinere şi reparaţii cu bani de la bugetul de stat pentru 77 de kilometri de linie, de patru ori mai mult decât în 2020, atunci când a reparat cu bani de la buget doar 20 de kilometri, potrivit unui răspuns CFR SA, la solicitarea Economedia.
Bugetul CFR Infrastructură pentru 2021 este de 2,475 miliarde lei şi permite reparaţii pentru 77 de kilometri de şină, alţi 87 de kilometri sunt deja în execuţie, iar pentru refacţie (reînnoirea căii ferate) doar 26 de kilometri cu fonduri de la bugetul de stat, transmite CFR Infrastructură.
„În cursul anului 2021, cu finanțare de la bugetul de stat, sunt programate lucrări de reparație și întreținere (cu finanțare de la buget de stat) pe o lungime de 76,850 km. Conform proiectelor de investiții cu finanțare de la bugetul de stat pe anul 2021 și din anii anteriori sunt propuși a se realiza lucrări RK (de reparații capitale, n.r.) la 164 km de linie CF, din care 87 km reprezintă lucrările în curs de execuție, conform contractelor existente și a licitațiilor publice aflate în diverse etape de achiziție, iar 77 km reprezintă proiecte aflate în faza de expertiză tehnică, documentații de avizare a lucrărilor de intervenții și proiectare. În cursul anului 2021 se preconizează a se realiza refacția la 26 km linie, prin programul de investiții finanțat de la bugetul de stat”, a precizat, CFR Infrastructură pentru Economedia.
Pentru cei aproximativ 11.000 de kilometri de reţea feroviară (n.r., a şaptea ca lungime din Europa, potrivit CFR SA) sunt două programe principale în execuţie:
- modernizare cu finanţare europeană, prin CEF – Connecting Europe Facility, din păcate doar pe traseul coridorului pan european Curtici- Sighişoara – Braşov
- reparaţii curente/reparaţii capitale (RK) /refacţie (reînnoire) cu bani de la buget.
9.000 de kilometri de cale ferată „zac în paragină” şi aşteaptă miliardul de euro promis prin PNRR pentru lucrări de reînnoire, spunea, luna trecută Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă. Este o radiografie dură a căilor ferate din ţară (total: 10.628 km, din care 6.874 km reţea primară), pentru că, din anii 90 şi până acum, statul a abandonat nu doar investiţiile în modernizarea liniilor de tren, ci şi întreţinerea acestora, în prezent fiind aproximativ 400 de limitări de viteză.
Tronsonul Coşlariu – Vinţu de Jos, de 33 de kilometri, singurul segment modernizat cu bani europeni în 2021. Recepţia începe luna aceasta şi se încheie în iunie
Magistrala feroviară M 200 Braşov – Curtici este singura rută pe care se efectuează lucrări de modernizare cu fonduri europene nerambursabile, anul acesta, un singur tronson fiind programat pentru recepţie la terminarea lucrărilor. Este vorba despre segmentul Coşlariu – Vinţu de Jos în judeţul Alba, unde recepţia începe în aceste zile, a transmis CFR Infrastructură pentru Economedia.
„În acest an se vor recepționa 33 km linie CF, pe tronsonul Coșlariu – Vințu de Jos (n.r., antreprenor Pizzarotti, contract semnat din 2011 pentru 180 milioane euro). Recepțiile vor demara pe părți de lucrări, începând cu această lună și se vor finaliza prin recepție la terminarea lucrărilor, conform clauzelor din contract, în luna iunie a acestui an… După finalizarea tuturor lucrărilor de reabilitare de pe tronsonul Km 614 – Simeria și după finalizarea testelor pentru lucrările aferente componentei de semnalizare, inclusiv a sistemului ERTMS nivel II, viteza maximă de circulație poate ajunge la 160 km/h pentru trenurile de călători, pe tronsonul Sighișoara – Curtici- Frontieră”, a explicat pentru Economedia, CFR Infrastructură.
Restanţe mari sunt şi în privinţa celor aproape 18.000 de poduri de cale ferată, peste 50% dintre acestea având durata normală de funcţionare expirată (conform HG nr. 2139/2004 podurile din zidărie, beton armat şi metal au o durată normală de funcţionare cuprinsă între 32 şi 48 de ani).