Grindeanu: 2022 a fost anul cu cea mai mare rată de absorbție a fondurilor europene în domeniul transporturilor, de la aderarea României la Uniunea Europeană

bani euro pexels

Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a transmis că 2022 este anul cu plăți record din fonduri europene în sectorul transporturilor și, astfel, a fost atins principalul obiectiv al ministerului, potrivit unui comunicat de presă.

Potrivit ministerului, creșterea capacității administrative, care a fost inițiată la nivelul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în decembrie 2021, a determinat creșterea gradului de contractare precum și scurtarea termenelor de avizare și adoptare în cazul finanțării obiectivelor de infrastructură.

Astfel toate măsurile întreprinse la nivelul MTI s-au concretizat în cazul contractelor privind infrastructura României, în creșterea sumelor plătite din fonduri europene:

  • 2022 – 2,27 mld. euro
  • 2021 – 1,41 mld euro
  • 2020 – 1,22 mld euro
  • 2019 – 0,850 mld euro
  • 2018 – 0,51 mld euro

Ministerul menționează că în cazul proiectelor de infrastructură rutieră se înregistrează cea mai mare creștere a sumelor plătite, după cum urmează:

  • 2022 – 1,75 mld euro
  • 2021 – 0,98 mld euro
  • 2020 – 0,73 mld euro
  • 2019 – 0,40 mld euro
  • 2018 – 0,26 mld euro

Potrivit comunicatului, tot in anul 2022, au fost semnate contracte în domeniul transporturilor în valoare de 9,74 miliarde euro. În curs de semnare sunt contracte in valoare de 409 mil euro, rezultând o valoare totală de 10,2 miliarde euro.

În anii precedenți, s-au înregistrat următoarele valori ale contractelor semnate:

  • 2021- 966 mil. euro
  • 2020- 2.9 mld euro
  • 2019 – 892 mil. euro
  • 2018- 877 mil. euro

În cazul infrastructurii rutiere, contractele de lucrări semnate sunt in valoare de 5,36 mld euro si însumează peste 220 km de autostradă dintre care principalele proiecte sunt A1: Sibiu-Pitești și A7: Ploiești-Pașcani
În cazul sectorului feroviar, contractele de lucrări semnate sunt în valoare de 3,53 mld euro si însumează peste 240 km de cale ferată de mare viteză dintre care principalele proiecte sunt Arad-Timișoara-Caransebeș și Cluj-Episcopia Bihor.

Totodată, contractul ce vizează primele trenuri noi luate în România în ultimii 20 de ani are o valoare de 603 milioane euro.

În cazul sectorului aerian, contractele de lucrări semnate sunt in valoare de 249 milioane euro si vizează construcții de terminale și reabilitări de piste pentru majoritatea aeroporturilor din România.

În sectorul naval, valoarea totală a contractelor este de 110 mil. euro, iar în cazul metroului avem o valoare de 288 milioane euro. Tot în 2022 au fost semnate 98 de contracte de finanțare cu o valoare totală de 14.053 miioane euro.

„Astăzi, când tragem linie și facem bilanțul, putem afirma că suntem în situația fericită de a constata că ceea ce ne-am propus am realizat. Deciziile corecte au determinat creșterea numărului de proiecte mature. Avem contracte mai bine scrise și, astfel, putem să atragem mai mulți bani europeni. Am spus de atâtea ori că dezvoltarea României stă și în capacitatea celor implicați în absorbția fondurilor europene de a ști să scrie, implementa și monitoriza un proiect astfel încât tot ce ne propunem să fie finalizat la termen. Pe cei care au înțeles mesajul meu îi felicit pentru munca depusă și sunt sigur că în 2023 vom realiza împreună, din nou, un an al recordurilor în absorbția fondurilor europene în transporturi” a subliniat viceprim-ministrul, ministrul transporturilor și infrastructurii Sorin Grindeanu.

Sursa foto: Pexels

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *