Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu anunță că închiderea circulației în această lună de pe Valea Oltului pentru lucrări de defrișare pe Lotul 2 al Autostrăzii Sibiu – Pitești nu va fi singura, ci vor mai urma și alte închideri pentru lucrări pe Lotul 3. Ministrul a fost claxonat de șoferi în timpul conferinței pe care a susținut-o chiar pe Valea Oltului, ținând cont că închiderea circulației a fost anunțată cu numai 5 zile înainte. Șeful CNAIR Cristian Pistol s-a arătat uimit când a fost întrebat de ce restricțiile nu au fost anunțate anterior și a întrebat „cu ce ar fi ajutat dacă am fi anunțat cu 3 luni înainte?”.
„Colegii de la CNAIR m-au asigurat că în această perioadă, în această lună, vor face mai multe lucrări de defrișare decât cele care sunt prevăzute pentru această etapă, cea de studiu geo. Aceste lucrări sunt necesare acum. Asta nu înseamnă că pe parcursul următorilor ani, și pe lotul 3, nu vor mai exista porțiuni care vor fi restricționate pentru lucrări absolut necesare”, a declarat Sorin Grindeanu.
Ministrul a ajuns pe Valea Oltului, vineri, cu elicopterul, spunând că așa vede foarte multe lucrări, dar spune că în general merge cu mașina, iar personal pentru a se deplasa către Timișoara va folosi ruta alternativă prin Drobeta Turnu Severin.
Directorul general al CNAIR Cristian Pistol a părut să nu înțeleagă de ce era nevoie de un anunț mult mai timpuriu privind închiderea circulației. „Cu câteva zile înainte de aceste lucrări de oprire au fost… Mă rog, această decizie luată de antreprenor ca urmare a unei analize pe care a avut-o este luată de mai multă vreme. Am căutat în toată această perioadă posibilitatea de a veni cu alte măsuri alternative astfel încât să nu restricționăm total traficul. Spuneți de transportul de persoane, sunt de acord. Dar dacă ar fi fost cu trei luni de zile înainte cu ce ar fi ajutat? Pentru că tot rutele astea ar fi fost închise. Tocmai, ca dovadă că ne-am pregătit pentru această situație, și domnul ministru, și eu am vorbit atâta cu asociațiile transportatorilor, cât și cu colegii de la Căile Ferate, de la Călători pentru a găsi aceste soluții de a suplini garniturile existente și poate a suplimenta și numărul acestora”, a spus Pistol.
Mediul de afaceri a explicat aici și aici de ce era util să știe din timp de interdicțiile de circulație.
„Dacă știau din timp, agenții economici puteau ajusta producția astfel încât să fie nevoie de mai puține livrări în această perioadă sau puteau să prevadă stocuri mai mari. De asemenea, ei puteau să renegocieze contracte, să revizuiască angajamente. Zeci de mii de firme ar fi avut timp să se pregătească pentru acest eveniment. Lanțurile logistice care gestionează zilnic zeci de mii de tone de marfă ar fi putut fi redesenate temporar și toată lumea ar fi fost pregătită din timp pentru o perioadă cu posibile întârzieri. Ce mai pot face companiile acum? Mai nimic. Poate doar să tragă aer în piept pentru nervii, problemele și pierderile care vor urma”, afirmă mediul de afaceri.
Grindeanu a cerut înțelegere și a spus că, dacă aceste lucrări nu se fac acum în iulie, întreaga autostradă ar fi amânată cu un an și statul ar pierde 80 de milioane de lei.
„Eu aș face un apel la înțelegerea românilor pentru că noi vrem să construim autostrăzi. Autostrăzile sunt mai importante decât alegerile. Este o oportunitate pe care, dacă o ratăm în această vară, următoarea fereastră este în primăvara anului următor. Asta îmnseamnă 80 de mil penalități și 8 luni de întârzieri. Nimeni nu a venit cu altă soluție decât aceast. Noi nu putem să pounem în pericol viața celor care sunt în trafic, acest lucru este mai important decât 10 autostrăzi. Ca să facem aceste autostrăzi avem nevoie de aceste restricții o lună de zile nenegociabil”, a spus ministrul.
El a explicat că luna iulie este cea mai potrivită pentru astfel de lucrări. „De ce acum în luna iulie? De ce nu în septembrie sau octombrie când poate disconfortul ar fi mai mic? Pentru că în primul rând vorbim de lucru efectiv de 14 ore pe zi, nu se pot face defrișări pe timp pe noapte în păduri pe versanți, am pune în pericol și viața celor care fac defrișările. Și productivitatea. Totuși, vorbim în zonă de munte, când intrăm în toamnă începe sezonul ploios. Când faci lucrări pe versanți deasupra carosabilului riști să existe alunecări care există și fără a avea lucrări. Astea sunt motivele pentru care cele mai bune luni sunt acestea de vară. Am mai văzut anumite opinii cum că ar fi trebuit să închidem 2 zile sau 3 zile și două zile să fie deschis traficul. Asta ar însemna că nu ar dura o lună, ar dura 3”, a explicat el.