Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu continuă seria gafelor privind proiectele de infrastructură, ultima eroare fiind duminică seara, într-o emisiune la Digi24. Întrebat de moderator despre Autostrada Ploiești-Brașov în contextul cozilor uriașe de pe Valea Prahovei (blocajele fiind deja obișnuite în perioada Sărbătorilor, a concediilor etc.), Grindeanu a spus că vor mai trece câțiva ani până la lansarea licitației pentru execuția autostrăzii, termenele fiind de 30 de luni pentru Studiul de Fezabilitate, la care se adaugă încă 12 luni pentru Autorizație și Proiect Tehnic. El a sugerat că „de vină” pentru aceste termene ar fi fostul ministru Cătălin Drulă, în mandatul căruia s-ar fi lansat licitația.
„În acest moment – ca să știm cum stăm și de unde am preluat gestiunea Ministerului Transporturilor pe acest proiect, dezvoltarea autostrăzii Ploiești-Brașov – undeva la începutul anului (2021 -n.r.) a fost scos la licitație – era altcineva ministru”, a spus Grindeanu.
De fapt, licitația a fost lansată în mandatul fostului ministru Lucian Bode, acum coleg de cabinet cu Sorin Grindeanu, dar contractul a fost semnat în mandatul lui Drulă cu Consitrans pe termenele din caietul de sarcini. Despre termenele din contract, Economedia a scris aici.
În plus, Grindeanu a răspuns eronat la întrebarea moderatorului despre existența unui Studiul de Fezabilitate mai vechi pentru autostrada de pe Valea Prahovei, spunând că nu exista un astfel de document, deși este un proiect mai vechi din moment ce contractul a fost semnat pentru „revizuire”. Este a doua gafă a ministrului Grindeanu în legătură cu termenele și contractele din acest contract, prima fiind la Craiova, atunci când a anunțat că proiectarea autostrăzii durează 6 ani. Moderatorul a intervenit și i-a atras atenția ministrului că există deja un studiu de fezabilitate mai vechi.
Gafa cu repetiție a fost imediat taxată de Drulă. „Apoi, legat de autostrada de pe Valea Prahovei, dl. Grindeanu se războiește cu “fostul ministru” și gafează din nou, neștiind că nu se referă la mine, ci la colegul de masă din guvern, dl. Bode. Licitația pentru contractul de proiectare cu toate termenele de acolo (citate greșit de altfel, încă o gafă) este lansată și cu oferte depuse în mandatul dlui. Bode din 2020. În loc să se certe între ei în guvern, mai bine ar pune presiune pe consultantul Consitrans să respecte termenele contractuale. Asta i-am cerut încă de la audieri, după ce, în cele 3 luni de interimat PNL, contractul de proiectare a fost lăsat de izbeliște. Au trecut deja 10 luni (din cele 42 ale contractului, așa cum l-a licitat dl. Bode) și nu suntem nici la 5% din progresul necesar. Traseul autostrăzii trebuia deja finalizat și investigațiile în teren să fie avansate. Nici vorbă de așa ceva, contractul bate pasul pe loc”, a scris Drulă pe Facebook.
Confuzie AFER – ARF
Tot la Digi24, Grindeanu a făcut o confuzie între AFER (Autoritatea Feroviară Română, organismul tehnic specializat al Ministerului care include și componenta de siguranță feroviară) și ARF (Autoritatea de Reformă Feroviară) compania de la care se așteaptă achiziția de material rulant nou, locomotive și vagoane). Moderatorul l-a întrebat pe ministrul Transporturilor despre AFER și ce face instituția pentru a verifica dacă operatorii feroviari respectă normele de siguranță, însă Grindeanu a spus că AFER (n.r corect este ARF) va cumpăra material rulant nou.
„Vorbim de material rulant învechit. Pe partea de Investiții, AFER-ul are bani prevăzuți bani prin care să cumpere material rulant nou”, a spus ministrul, făcând confuzie între instituții: AFER și ARF.
Video aici: confuzia AFER-ARF poate fi ascultată la minutul 2.
Alte gafe/confuzii ale ministrului Grindeanu au fost în legătură cu „pasajul” Mihăilești sau lungimea autostrăzii Târgu Mureș – Ungheni.