Ministerul Transporturilor și reprezentanții șoferilor care protestează în zona Bucureștiului și în județele din țară au ajuns la un acord care cuprinde șase promisiuni pe care Ministerul Transporturilor le poate îndeplini în termen de o lună.
După patru ore de negocieri între ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, șeful Cancelariei Prim-ministrului, Mihai Ghighiu și reprezentanții celor care protestează s-a stabilit că în vămi și puncte de frontieră se vor amenaja culoare dedicate UE/non-UE, neaplicarea amenzilor pentru rovinietă expirată în cazul depășirii valabilității din cauza cozilor din vămi și toleranță de 5 % la depășirea tonajului (40 de tone, sarcina maximă permisă). Totodată, va fi permisă o depășire a tonajului cu 10 % în perioada campaniilor agricole în limita distanței de 70 de kilometri.
,,Ministerul Transporturilor și Infrastructurii își arată toată disponibilitatea de a soluționa problemele ridicate de fermieri și transportatori.
Astfel, în urma întâlnirii de astăzi, 13 ianuarie 2024 (n.r sâmbătă), dintre reprezentanții MTI și cei ai transportatorilor și fermierilor s-au stabilit următoarele 6 puncte care, din perspectiva MTI, pot fi implementate, în termen de 30 de zile:
1. Stabilirea unor culoare dedicate la frontiere și în Portul Constanța care să permită doar tranzitarea autocamioanelor din statele membre ale Uniunii Europene (cele din afara UE vor trece pe un flux separat);
2. Reglementarea aplicării amenzii pentru lipsa rovinietei, în cazul în care timpii petrecuți în așteptare pentru trecerea frontierei depășesc valabilitatea rovinietei pentru ziua respectivă;
3. Stabilirea unor limite, în conformitate cu legislația europeană și din alte state membre ale UE, privind toleranțele pentru depășirea greutății camioanelor la maximum 5%;
4. Stabilirea unor limite, în perioada campaniilor agricole, pentru autocamioanele care transportă cereale colectate din câmp către zonele de depozitare (distanțele se mențin în limita de 70 km, conform legii, iar tonajele pot fi depășite cu maximum 10%- raportat la tonajele legal premise);
5. Obligativitatea expeditorilor de a prezenta la licențiere o asigurare de risc financiar sau orice altă formă de garanție bancară, în limita căreia se poate încheia tranzacția;
6. Identificarea unei soluții privind sancționarea doar a furnizor și a destinatarului în cazul depășirii încărcării camioanelor.” a transmis ministerul Transporturilor.
Negocierile protestatarilor fermieri și transportatori continuă duminică, 14 ianuarie la Ministerul Finanțelor.