Primele 84 de vagoane de marfă din cele aproximativ 700 care blochează liniile de tren din Portul Constanța au fost deja mutate, iar alte 40 de vagoane urmează să fie relocate în cursul zilei, a anunțat vineri ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Deblocarea totală a infrastructurii feroviare pentru transportul de marfă în Portul Constanța este vitală în contextul războiului din Ucraina, pentru că volumul de marfă a crescut foarte mult, cu cca. 30.000 tone/zi, de la 130.000 la 160.000 de tone pe zi, fiind procesate suplimentar cca. 7.000 de containere/zi.
Marți, Grindeanu le-a cerut șefilor CFR Infrastructură și CFR Marfă să prezinte un plan pentru mutarea vagoanelor, ceea ce se întâmplă deja: „… le-am cerut ca în două zile să prezinte un plan de măsuri astfel încât să degajăm mare parte din liniile (n.r. de tren) care sunt blocate cu un număr de 700 de vagoane, unele dintre ele care stau de zeci de ani prin care au crescut pomi și vegetație, altele care, sigur pot fi valorificate, dar care acum blochează activitatea Portului Constanța”, spunea marți Grindeanu.
Pentru repararea liniilor de tren și operaționalizarea terminalului de feribot se lucrează la Proiectul unei Ordonanțe de Urgență, a explicat Grindeanu: „Au fost degajate primele 84 de vagoane care blochează de ani de zile liniile de cale ferată din Portul Constanța! Astăzi, CFR Marfă pregătește pentru expediere un nou convoi format din peste 40 de vagoane staționate pe liniile de cale ferată. Portul Constanța a devenit cel mai important port la Marea Neagră, iar infrastructura acestuia trebuie pusă la punct urgent! Ca urmare a conflictului din Ucraina fluxului de mărfuri transportate crește constant și în aceste condiții este necesar să valorificăm inclusiv întregul potențial feroviar al portului. Ordonanța urmează să asigure și cadrul necesar funcționării terminalului de feribot prin integrarea pasajului superior peste calea ferată și a racordului peste DN39 la complexul de linii din portul Constanța și la infrastructura portuară”.
CFR Marfă are peste 900 de locomotive şi 27.000 vagoane
Transportatorul feroviar de marfă are o cotă de piaţă de aproximativ 20% şi deţine peste 900 de locomotive şi aproximativ 27.000 vagoane, însă în circulaţie sunt doar 350 de locomotive şi 11.000 de vagoane, aproape 10.000 de vagoane fiind indisponibilizate, sub sechestrul pe care l-a pus CFR Infrastructură, inclusiv pentru neplata taxei pentru utilizarea infrastructurii (TUI).