Guvernul va lua o decizie privind pachetul fiscal cu reduceri de cheltuieli ale statului până la sfârșitul lunii, inclusiv rectificarea bugetară, până la sfârșitul lunii, spune ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu. Într-un interviu la Digi 24, Grindeanu a anunțat că ,,Transporturile” au cel mai mare buget pentru investițiții, toate proiectele majore pentru dezvoltarea infrastructurii de transport (autostrăzi, căi ferate, aeroporturi, navigație pe Dunăre) se derulează cu fonduri europene, iar tăierea banilor de la Bruxelles pentru că nu ne încadrăm în ținta de deficit negociată cu Comisia Europeană ar duce la ,,închiderea șantierelor”. Din pachetul fiscal pentru a acoperi gaura de la buget, tăieri de posturi și sporuri, impozite majorate, comasări și desființări de instituții, Grindeanu a exclus fără echivoc majorarea TVA.
,,Am cerut la rectificarea bugetară 16 miliarde de lei. Va fi o rectificare pozitivă, dar nu știu cât e plusul pe total, poate nici nu este de 16 miliarde cu totul. Domnul Boloș (n.r ministrul finanțelor) a spus să negociem. Să nu uităm că s-au negociat lucruri odată cu greva profesorilor, să fie prevăzute în Buget, acum la rectificare, de asemenea la Ministerul de Interne. Să nu uităm ce s-a întâmplat acum două luni. Moderator : cresc taxele, nu e nimic clar …sunt discuții de mai bine de o lună. Sorin Grindeanu : nu e în regulă deloc și nu mă feresc să spun lucrul acesta. Știu așa, ca matematician …ca informatician dacă vreți : date de intrare. Dacă vom continua în acest mod depășim cu mult ținta negociată cu Comisia. Asta va duce la câteva acțiuni : suspendarea fondurilor europene și amendă de 0,5 din PIB. Eu vă spun ca ministru al transporturilor că nici nu pot să discut așa de suspendarea fondurilor…închidem toate șantierele. Toate proiectele majore sunt pe bani europeni. Trebuie să faci niște lucruri, să mai reduci aparatul bugetar, să mai aplici (n.r impozite) …eu nu sunt finanțist. În Coaliție, când am avut discuții a venit ministrul finanțelor și a spus dacă luăm această măsură, de exemplu impozit de 1 % pe casele de peste 500 000 Euro, dau un exemplu atât ar fi impactul, apoi să aplicăm 1 % impozit pe cifra de afaceri a multinaționalelor atât e impactul. Și aici e o negociere care durează de foarte mult timp, iar o decizie este evident că trebuie luată. Eu cred că undeva la finalul lunii se ia această decizie cu tot cu rectificarea bugetară”.
Partenerii de guvernare au căzut de acord asupra unui “plan extins” pentru reducerea cheltuielilor statului, a anunțat la sfârșitul lunii iulie, Marcel Ciolacu. Șeful guvernulului menționează eliminarea a 200.000 de posturi bugetare neocupate, tăierea unor sporuri, comasări și desființări de instituții. Impactul măsurilor de reducere a cheltuielilor statului va fi de circa 5,8 – 6 miliarde de lei până la finalul anului. Suma va fi aproximativ egală cu veniturile suplimentare care ar veni la buget prin eliminarea unor excepții fiscale. Fostul premier Nicolae Ciucă postează și el pe rețelele de socializare despre consensul din coaliție și anunță și reducerea cu minim 20% a numărului de secretari de stat. Măsurile vin în contextul în care liderii coalției au lansat discuții despre un pachet fiscal care are scopul de a acoperi o gaură suplimentară la buget, peste deficitul bugetar de 4,4% din PIB asumat prin legea bugetului. Oficial, deficitul suplimentar la buget a fost de 9 miliarde lei doar în primele cinci luni ale anului, adică diferența dintre programul de încasări al ANAF și încasările efective. Lideri politici din coaliție au vorbit însă de un deficit suplimentar de 20 de miliarde lei în prima jumătate a anului.
Amintim, de asemenea, că România a înregistrat al treilea cel mai mare deficit bugetar din Europa în perioada T2 2022 – T1 2023 (12 luni) cu o valoare de 5,9% din PIB, arată o analiză grafică a echipei de economiști a Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA) a UBB din Cluj, care derulează proiectul de cercetare Romanian Economic Monitor. Acest deficit indică un dezechilibru major în gestionarea bugetului, subliniază economiștii, care spun că e nevoie de o „intervenție promptă”, iar ajustarea bugetară e absolut necesară pentru asigurarea sustenabilității bugetului statului.
Sorin Grindeanu a mai precizat că, în câteva zile urmeză să fie lansată prima etapă a digitalizării Portului Constanța, un sistem on line pentru intrarea camioanelor în Port.