Guvernul a aprobat astăzi indicatorii tehnico-economici pentru modernizarea și electrificarea liniei de tren Cluj Napoca -Oradea la aproape trei săptămâni de la publicarea licitației, deși regula prevede că procedura de achiziție publică poate începe după aprobarea indicatorilor tehnico-economici. Modernizarea liniei de 166 de kilometri dintre Cluj și Episcopia Bihor ( Frontieră cu Ungaria) este al doilea cel mai mare proiect feroviar cu finanțare prin PNRR, cu o valoare totală de 1,3 miliarde Euro, primul fiind reabilitarea liniei Caransebeș-Arad-Timișoara. Primele două loturi ale Magistralei Cluj -Oradea (Cluj Napoca -Aghireș/ Aghireș/Poieni) au fost scoase la licitație pe 1 ianuarie pentru ca pe 7 ianuarie să fie lansate și loturile 3 și 4, Poieni -Aleșd respectiv Aleșd-Frontieră.
Magistrala feroviară dintre Cluj-Napoca, Oradea şi vama cu Ungaria are o lungime de 166 de kilometri, mai multe poduri au o durată de viaţă depăşită (peste 100 de ani), starea generală este de degradare cu alunecări de teren, iar instalaţiile au o pronunţată uzură fizică şi morală, fiind la limita critică de încadrare în condiţiile tehnice, notează Ministerul Transporturilor în Nota de Fundamentare a proiectului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici. Modernizarea şi electrificarea Magistralei 300 Cluj-Napoca – Oradea se face pentru creşterea vitezei la 120 km/h pentru trenurile de călători pe întregul traseu, respectiv 80 km/h pentru garniturile de marfă şi o viteză maximă de 160 km/h la cele de călători, de unde şi valoarea mare a proiectului, aproape 8 miliarde lei la care se adaugă încă două miliarde lei pentru exproprieri și situații neprevăzute, potrivit ministrului Sorin Grindeanu : ,, Am aprobat astăzi în Guvern indicatorii tehnico-economici pentru electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor -Frontieră, cu o lungime de 166,216 km. Este un proiect de interes național finanțat din PNRR , cu termen limită de realizare anul 2026 și are ca obiective: