Guvernul a aprobat indicatorii tehnico -economici pentru modernizarea liniei de tren Cluj Napoca-Oradea după aproape 3 săptămâni de la lansarea licitației/2 miliarde de lei doar pentru ,,exproprieri și situații neprevăzute”

tren de lucru Sursa foto: CFR Infrastructură

Guvernul a aprobat astăzi indicatorii tehnico-economici pentru modernizarea și electrificarea liniei de tren Cluj Napoca -Oradea la aproape trei săptămâni de la publicarea licitației, deși regula prevede că procedura de achiziție publică poate începe după aprobarea indicatorilor tehnico-economici. Modernizarea liniei de 166 de kilometri dintre Cluj și Episcopia Bihor ( Frontieră cu Ungaria) este al doilea cel mai mare proiect feroviar cu finanțare prin PNRR, cu o valoare totală de 1,3 miliarde Euro, primul fiind reabilitarea liniei Caransebeș-Arad-Timișoara. Primele două loturi ale Magistralei Cluj -Oradea (Cluj Napoca -Aghireș/ Aghireș/Poieni) au fost scoase la licitație pe 1 ianuarie pentru ca pe 7 ianuarie să fie lansate și loturile 3 și 4,  Poieni -Aleșd respectiv Aleșd-Frontieră.

Magistrala feroviară dintre Cluj-Napoca, Oradea şi vama cu Ungaria are o lungime de 166 de kilometri, mai multe poduri au o durată de viaţă depăşită (peste 100 de ani), starea generală este de degradare cu alunecări de teren, iar instalaţiile au o pronunţată uzură fizică şi morală, fiind la limita critică de încadrare în condiţiile tehnice, notează Ministerul Transporturilor în Nota de Fundamentare a proiectului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.  Modernizarea şi electrificarea Magistralei 300 Cluj-Napoca – Oradea se face pentru creşterea vitezei la 120 km/h pentru trenurile de călători pe întregul traseu, respectiv 80 km/h pentru garniturile de marfă şi o viteză maximă de 160 km/h la cele de călători, de unde şi valoarea mare a proiectului, aproape 8 miliarde lei la care se adaugă încă două miliarde lei pentru exproprieri și situații neprevăzute, potrivit ministrului Sorin Grindeanu : ,, Am aprobat astăzi în Guvern indicatorii tehnico-economici pentru electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor -Frontieră, cu o lungime de 166,216 km. Este un proiect de interes național finanțat din PNRR , cu termen limită de realizare anul 2026 și are ca obiective:

📌Realizarea a 18 km de linie dublă nouă
📌Sistematizarea stațiilor
📌Înlocuirea/repararea podurilor, podețelor, pasajelor denivelate, consolidări, apărări, repararea sistemului de drenaj, îmbunătățirea calității terasamentelor
📌Desfiinţarea trecerilor la nivel care nu respectă reglementările şi realizarea pasajelor denivelate
📌Realizarea de construcții aferente activității de întreținere, revizie și reparații a instalațiilor fixe de tracțiune electrică și a liniei de contact constând din două districte LC + EA + ELF în stațiile Ciucea și Oradea
📌Realizarea de clădiri de mentenanță în stațiile Cluj-Napoca, Ciucea și Oradea
📌Reabilitarea și modernizarea clădirilor de călători, districtelor, clădirilor de exploatare etc. și asigurarea facilităților călătorilor (inclusiv persoanelor cu mobilitate redusă) și personalului CFR
📌Montarea de panouri fonoabsorbante şi/sau soluţii alternative de reducere a nivelului de zgomot.
Obiectivul, împărțit în 4 loturi, are o valoare estimată de peste de 7, 55 de miliarde de lei, fără TVA, pentru proiectare și execuție lucrări, la care se adaugă o sumă de 1,94 miliarde de lei, pentru cheltuieli destinate exproprierilor, consultanței și situațiilor diverse și neprevăzute. Proiectarea și execuția lucrărilor va dura 3 ani și 6 luni, după semnarea contractelor, care acum se află în licitație.” a explicat Grindeanu.

Pentru domeniul feroviar sunt stabilite următoarele „jaloane”:

Semnarea contractelor pentru 50 % din lucrările legate de modernizarea și reînnoirea infrastructurii feroviare – Q 4 2022 

– Finalizarea în Q 2 2026.

Sursa : Ministerul Transporturilor

Sursa foto: CFR Infrastructură

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *