Guvernul a decis impozitarea profiturilor excedentare ale companiilor din Energie. Proiectul pentru taxa “de solidaritate”, publicat de Ministerul Finanțelor. Cum se calculează taxa, cine o plătește, unde merg banii și cum au procedat alte state din UE?

fabrica gaze naturale caldura sursa foto: Pexels/ Loïc Manegarium

Ministerul Finanțelor a publicat azi Proiectul de Ordonanţă de urgență privind “contribuțiile de solidaritate” ale companiilor din sectorul Petrol și Gaze. Contribuția se aplică firmelor din sector care depășesc cu mai mult de 20% media profiturilor impozabile aferente exercițiilor financiare din perioada 2018-2021. Companiile din energie ar urma să plătească un impozit suplimentar de 60% pe profiturile excedentare. Guvernul a aprobat astăzi, la propunerea Ministerului de Finanţe, Ordonanţa de urgenţă privind unele măsuri de punere în aplicare a Regulamentului numărul 1854/2022 al Consiliului.

Update. Explicațiile guvernului. “Așa cum menționează inclusiv titlul, regulamentul este recent aprobat de către Consiliu, în data de 6 octombrie 2022. Principalul motiv este, pe de o parte, de a proteja categoriile vulnerabile de populație împotriva efectelor creșterii prețurilor la energie și, pe de altă parte, obiectivul principal al Guvernului României, și inclusiv cel stipulat în regulamentul european, este de a asigura finanțarea investițiilor în proiecte energetice strategice, cu precădere cele din surse regenerabile. Așadar, avem de-a face cu o transpunere a unui regulament european care vizează toate statele membre”, a spus Mihai Diaconu, secretar de Stat în cadrul Ministerului Finanțelor.

“Vorbim de super-profituri în domeniu în vremuri în care prețurile la produse energetice sunt volatile. Pentru unele state, din fericire nu e cazul României, resursele sunt dificil de identificat și populația are nevoie de sprijin în aceste vremuri complicate. Companiile vizate sunt companiile solide, cu profituri considerabile, cele care în anii trecuți au performat extraordinar, iar acum este rândul lor, așa cum a stipulat Regulamentul European, să contribuie la trecerea cât mai ușoară peste această perioadă grea. Cine sunt subiecții contribuabili? Sunt societățile comerciale care desfășoară activități în sectoarele țițeiului, gazelor naturale, cărbunelui și rafinăriile. Baza impozabilă este reprezentată de ceea ce depășește cu mai mult de 20% media profiturilor pe ultimii patru ani, respectiv 2018, 2019, 2020 și 2021. Așa cum stipulează și regulamentul, România a transpus mot à mot, ca să zic așa, această prevedere. Cota de impozitare, exact cum am spus și mai devreme, este de 60% din extra-profitul care depășește cu 20% media”, a spus Diaconu.

Acesta a mai subliniat că, din această sumă colectată în acest fond special, minim 70% se vor distribui pentru finanțarea investițiilor strategice, precum și a investițiilor în eficiența energetică și investiții din energie din surse regenerabile. Termenul de plată va fi 25 iunie 2023, respectiv pentru profitul anului care încă nu s-a finalizat 2022, și 25 iunie 2024 pentru profitul care se va realiza în anul 2023. Proiectul a obținut astăzi avizul CES.

Știre inițială. Nota de fundamentare, calcule, explicații, peisajul în UE și reacția industriei:

Mai precis, ordonanța vizează “unele măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2022/1854 al Consiliului din 6 octombrie 2022 privind o intervenție de urgență pentru abordarea problemei prețurilor ridicate la energie”

Proiectul poate fi consultat AICI

Nota de fundamentare poate fi citită AICI

Nota de fundamentare prevede că, potrivit Regulamentului (UE) 2022/1854, România trebuie să adopte măsurile de punere în aplicare a contribuției de solidaritate până la 31 decembrie 2022.

Aceasta ar urma să aducă  venituri suplimentare pentru ca autoritățile naționale să ofere sprijin pentru populația și firmele afectate de criza energetică.

“Se instituie contribuția de solidaritate ca o măsură comună și coordonată la nivelul Uniunii Europene care permite, în spiritul solidarității, generarea de venituri suplimentare pentru ca autoritățile naționale să ofere sprijin financiar gospodăriilor și întreprinderilor puternic afectate de creșterea prețurilor la energie. Contribuția se aplică în paralel cu impozitul pe profit perceput de fiecare stat membru de la societățile în cauză care depășesc cu mai mult de 20 % media profiturilor impozabile aferente exercițiilor financiare din perioada 2018-2021, fiind un profit excedentar”, se arată în nota de fundamentare.

Contribuția de solidaritate se datorează de către contribuabilii plătitori de impozit pe profit
prevăzuți la art. 13 și de impozit pe veniturile microîntreprinderilor prevăzuți la art. 47 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, care desfășoară activități în sectoarele țițeiului, gazelor naturale, cărbunelui și rafinăriilor, inclusiv cei care fac parte dintr-un grup fiscal în domeniul impozitului pe profit și ponderea acestor activități în cifra de afaceri sau în veniturile totale, după caz, este de peste 75% inclusiv.

Potrivit proiectului, pentru combaterea transferurilor profiturilor către persoanele afiliate contribuabililor care sunt obligați la plata contribuției de solidaritate este necesară extinderea acestei obligații și la persoanele afiliate contribuabililor.

Cum se calculează taxa?

Pentru contribuabilii plătitori de impozit pe profit, contribuția de solidaritate se calculează pe baza profiturilor impozabile anuale, astfel cum sunt determinate potrivit Legii nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, în exercițiul financiar 2022 și respectiv în exercițiul financiar 2023, care depășesc cu mai mult de 20 % media profiturilor impozabile aferente exercițiilor financiare din perioada 2018- 2021.

Contribuția de solidaritate se determină astfel: Contribuția de solidaritate = [profitul impozabil al anului 2022/2023 – (1,2 x media profiturilor impozabile aferente perioadei 2018-2021)] x 60%

Pentru contribuabilii plătitori de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, contribuția de solidaritate se calculează pe baza profitului contabil aferent exercițiului financiar 2022, respectiv cel aferent exercițiului financiar 2023, la care se adaugă cheltuielile cu impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, care depășesc cu 3 20 % media profiturilor contabile aferente exercițiilor financiare din perioada 2018- 2021.

Contribuția de solidaritate se determină astfel: Contribuția de solidaritate = [profitul contabil al anului 2022/2023 – (1,2 x media profiturilor contabile aferente perioadei 2018-2021)] x 60%

Unde merg banii din contribuția de solidaritate?

Încasările din contribuția de solidaritate se utilizează în oricare dintre următoarele scopuri:

a) măsuri de sprijin financiar pentru consumatorii finali de energie, în special pentru gospodăriile vulnerabile, pentru a atenua efectele prețurilor ridicate la energie, într-un mod direcționat;

b) măsuri de sprijin financiar pentru a contribui la reducerea consumului de energie, cum ar fi prin licitații sau sisteme de ofertare menite să reducă cererea, reducerea costurilor de achiziție de energie ale consumatorilor finali de energie pentru anumite volume de consum, promovarea investițiilor consumatorilor finali de energie în surse regenerabile de energie, în investiții structurale în eficiența energetică sau în alte tehnologii de decarbonizare;

c) măsuri de sprijin financiar pentru sprijinirea întreprinderilor din industriile mari consumatoare de energie, cu condiția ca acestea să fie condiționate de investiții în energia din surse regenerabile, în eficiența energetică sau în alte tehnologii de decarbonizare;

d) măsuri de sprijin financiar pentru dezvoltarea autonomiei energetice, în special investiții în conformitate cu obiectivele REPowerEU prevăzute în planul REPowerEU și în REPowerEU: acțiuni europene comune, cum ar fi proiecte cu o dimensiune transfrontalieră;

e) pentru finanțarea comună a unor măsuri menite să reducă efectele negative ale crizei energetice, printre care se numără sprijinul pentru protejarea ocupării forței de muncă, pentru recalificarea și perfecționarea forței de muncă sau pentru promovarea investițiilor în eficiența energetică și în energia din surse regenerabile, inclusiv în proiecte transfrontaliere, precum și în Mecanismul Uniunii de finanțare a energiei din surse regenerabile

Situația implementării contribuției de solidaritate la nivelul statelor membre:

  • Franța a trimis Parlamentului propuneri pentru instituirea contribuției, astfel cum
    este stabilită de Regulament, doar pentru anul fiscal 2022, cu cota de 33%,
    intenționând cuprinderea acesteia în Legea bugetului;
  • Spania a reglementat începând cu iulie 2022 o contribuție specifică, pentru
    producătorii de electricitate și gaze naturale, cu un mecanism diferit de cel prevăzut
    de Regulament, precum și pentru sectorul bancar, considerând că este măsură
    națională echivalentă, deci nu va implementa contribuția în condițiile
    Regulamentului;
  • Olanda intenționează să implementeze contribuția în condițiile din Regulament,
    doar pentru anul fiscal 2022, cota 33%. Suplimentar vizează și alte măsuri naționale
    pentru anii următori;
  •  Cipru nu are operatori economici în domeniile vizate.
  •  Belgia a anunțat extinderea impozitării producătorilor de energie nucleară

“Olanda, Franţa, Germania, de exemplu, au impus o cotă de 33% a acestor extraprofituri, să le zicem super profituri ale companiilor care activează în domeniu. Irlanda şi ea a transpus regulamentul şi merge pe o cotă de impozitare de 75 la sută, Italia a ales 50 la sută din profiturile pe anul 2023. Cehia, un stat comparabil cu România, zicem noi, a impus o cotă de impozitare de 60 la sută, Grecia – 90 la sută. Toată Europa cere această contribuţie de solidaritate şi România trebuie să se alinieze ca membru al Uniunii Europene la acest regulament. Vorbim de super profituri în domeniu, în vremuri în care preţurile la produsele energetice sunt volatile. Pentru unele state, din fericire, nu e cazul României, resursele dificil de identificat şi populaţia are nevoie de sprijin în aceste vremuri complicate. Companiile vizate şi companiile solide cu profituri considerabile, cele care în anii trecuţi au performat extraordinar, iar acum este rândul lor, aşa cum a stipulat regulamentul european, să contribuie la trecerea cât mai uşoară peste această perioadă grea”, a menţionat secretarul de stat Mihai Diaconu, citat de News.ro.

Reacția industriei

De cealaltă parte, reprezentanții industriei vizate de aceste modificări, spun că noul proiect de suprataxare a sectorului de petrol și gaze pune în pericol viitoarele investiții pentru securitatea energetică a României. Cota aleasă, de 60%, este cu mult mare decât în orice altă țară a Uniunii Europene, spune Federația Patronală Petrol și Gaze, iar un procent de 33% (prevăzut de regulament) ar fi mai adecvat, transmit reprezentanții industriei.

“Cred că este o exagerare din partea companiilor. Dacă ne uităm numai la profituri, nu cred că se pot plânge, cel puțin cele din acest sector, în ultima perioadă, de o suprataxare. Inclusiv regulamentul spune că trebuie să impunem această taxă de solidaritate, complementar cu măsurile naționale”, a spus Diaconu, referitor la plângerile venite din industrie.

Vezi și:

Federația Patronală Petrol și Gaze reacționează la noul proiect de suprataxare a sectorului: S-ar “pune în pericol viitoarele investiții pentru securitatea energetică a României”

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: