Guvernul amână o ordonanță care limita creșterea tarifelor de distribuție la energie și gaze. Critici puternice ale industriei

energie electrica, curent, retea electrica, stalp Sursa foto: Parlamentul European

Guvernul a amânat, în ședința de miercuri, adoptarea unei ordonanțe de urgență lansate de Ministerul Energiei, care prevedea că în acest an tarifele de distribuție cresc doar parțial, după ce deja au fost înghețate în 2022 ca urmare a plafonării prețurilor la energie pentru populație. Industria a criticat puternic, miercuri, proiectul de ordonanță, precizând că riscă să stopeze dezvoltarea infrastructurii energetice a României și va stopa investițiile în rețea.

În mod normal, Autoritatea Națională de Reglementare în Energie (ANRE) este cea care stabilește tarifele reglementate de distribuție a energiei electrice și a gazelor naturale, pe baza unei metodologii proprii.

Însă anul trecut, aceste tarife au fost înghețate prin Ordonanță de Urgență, până la 31 martie 2023, pentru a permite plafonarea prețurilor la energie la consumatori. Totuși, Guvernul le-a permis operatorilor de distribuție să contabilizeze la încasări viitoarele majorări de tarife reglementate de distribuție. Astfel, companiile de distribuție au putut fi bancabile și au putut lua împrumuturi pentru acoperirea creșterii costurilor cu achiziția de energie în vederea acoperirii consumului propriu tehnologic (CPT), după ce energia s-a scumpit puternic anul trecut.

Astfel, de la 1 aprilie 2023 urma ca înghețarea tarifelor de distribuție să înceteze, iar ANRE să stabilească o majorare a acestora.

Cu toate acestea, Ministerul Energiei a elaborat o Ordonanță de Urgență care prevede că tarifele de distribuție se vor majora doar parțial, cu rata inflației și cu creșterea costurilor cu consumul propriu tehnologic al rețelelor.

Criticile industriei

În acest context, Federația Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE) a transmis un comunicat în care a afirmat că proiectul de OUG contravine principiului independenței autorității de reglementare și riscă să stopeze dezvoltarea infrastructurii energetice a României.

„Proiectul de OUG propus în analiză în sedința de Guvern, din 15 martie a.c., contravine principiului independenței autorității de reglementare și riscă să stopeze dezvoltarea infrastructurii energetice a României, într-un moment esențial și sensibil pentru sector. Articolul 2 (2), inclus în proiectul de OUG, publicat în consultare publică, în data de 13 martie a.c., pune sub semnul întrebării neutralitatea deciziilor autorității naționale de reglementare a energiei”, arată Federația.

ACUE a solicitat recunoașterea costurilor realizate de operatorii de distribuție, conform metodologiei de stabilire a tarifelor reglementate, spunând că „amânarea sau intervenția Guvernului constituie o interferență politică nepotrivită care ar putea duce la distorsiuni semnificative ale pieței”.

Comunicatul integral:

Proiectul de OUG propus în analiză în sedința de Guvern, din 15 martie a.c., contravine principiului independenței autorității de reglementare și riscă să stopeze dezvoltarea infrastructurii energetice a României, într-un moment esențial și sensibil pentru sector. Articolul 2 (2), inclus în proiectul de OUG, publicat în consultare publică, în data de 13 martie a.c., pune sub semnul întrebării neutralitatea deciziilor autorității naționale de reglementare a energiei.

Conform legislației europene și naționale, autoritățile de reglementare trebuie să fie independente atât de interesele industriei, cât și de guvern. Astfel, Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) este autoritate administrativă autonomă, sub control parlamentar, independentă decizional, organizatoric şi funcțional.

Operatorii de distribuție desfăşoară o activitate reglementată. Metodologia de determinare a tarifelor implică obligativitatea asigurării viabilității financiare a societăților de distribuție.

Federația ACUE înțelege că Pachetul de măsuri de intervenție, adoptat de Parlamentul României în anul 2022, a avut în vedere respectarea unui principiu agreat la nivelul statelor membre iar măsura înghețării tarifelor de distribuție și transport a avut un caracter temporar, numai pentru perioada aprilie 2022 – aprilie 2023, cu înțelegerea evidentă că, la finalul acestei perioade, se va reveni la reglementările în vigoare, în cazul de față la metodologia ANRE de calcul și de recunoaștere a tarifelor reglementate.

„Pentru a depăși provocările tranziției energetice și securității aprovizionării, respectarea cadrului de tarifare este o conditie sine qua non pentru asigurarea necesarului de investiții. Preocuparea statului român trebuie să se orienteze spre modele de remunerare și de stimulare eficiente și orientate spre viitor pentru a permite transformarea rețelei și tranziția energetică. Pe sens invers, de această dată, statul român propune soluții care vor duce implicit la blocarea și întârzierea investițiilor în sectorul de distribuție.” – arată Daniela Dărăban, Directorul Executiv al ACUE.

În contextul crizei energetice, în anul 2022, operatorii de distribuție au depus eforturi consistente pentru a asigura lichiditățile necesare derulării programelor de investiții și mentenanță, pentru optima funcționare a rețelelor, astfel încât calitatea serviciilor prestate clienților să nu aibă de suferit. Au fost investite aprox. 2 mld. RON în distribuția de energie electrică și aprox. 1 mld. RON în distribuția de gaze naturale, conform datelor centralizate la nivelul Federației ACUE, pentru anul 2022.

Operatorii de distribuție a energiei electrice și gazelor naturale au investit, în total, 10,5 mld lei în perioada 2018-2021, conform datelor publicate de ANRE.

Pentru a îndeplini obiectivele de decarbonizare și a se menține în tendințele de evoluție la nivel european, precum și în line cu legislația națională (ex. “gratuitatea” racordărilor și extinderilor de rețele), operatorii de distribuție au suplimentat deja bugetele de investiții pentru modernizarea și extinderea rețelelor, racordarea clienților noi, integrarea surselor de energie regenerabilă în creștere, adaptarea rețelelor de distribuție la standardele „H2 ready”, integrarea electromobilității, digitalizarea și securizarea sistemelor de distribuție.

Mai mult, sectorul de distribuție de energie trebuie să beneficieze de un cadru de reglementare coerent și aliniat cu așteptările și cerințele clienților, din ce în ce mai mult interesați și încurajați pentru adoptarea unor soluții energetice eficiente (ex. prosumatori, contorizare inteligentă), nerealizabile în lipsa unor reglementări care să respecte acest obiectiv comun.

Fără un cadru de reglementare predictibil, transparent și corect, România riscă să se confrunte cu provocări majore ale rețelelor de distribuție de energie.

Sursa foto: Parlamentul European

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *