Guvernul aprobă joi Strategia Naţională în domeniul Inteligenţei Artificiale

inteligenta artificiala ai Sursa foto: Dreamstime.com © Wrightstudio 

Guvernul are pe ordinea de zi a ședinței de joi un proiect de hotărâre de Guvern privind aprobarea Strategiei Naţionale în domeniul Inteligenţei Artificiale 2024-2027.

Document – Strategia Națională în domeniul Inteligenței Artificiale.

SN-IA a fost redactată în perioada iulie 2021 – februarie 2023, de către un grup extins de specialiști în tehnologii, cercetare și inovare, digitalizare, antreprenoriat, administrație publică, provenind din zone diverse de activitate, de la mediul academic, până la mediul de afaceri, consultanță și instituții publice. Expertiza specialiștilor cooptați în echipa de elaborare a strategiei a fost completată și ajustată prin parcurgerea unui proces amplu de consultare publică, derulat încă de la începutul redactării documentului strategic, transmite Guvernul.

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

„În cadrul SN-IA au fost definite 6 obiective generale corelate cu axele prioritare de acţiune urmărite şi în documentele strategice ale UE: 1. Susţinerea educaţiei pentru CDI şi formarea de competenţe specifice IA; 2. Dezvoltarea şi utilizarea eficientă a infrastructurii şi a seturilor de date; 3. Dezvoltarea sistemului naţional de Cercetare – Dezvoltare – Inovare în domeniul IA; 4. Asigurarea transferului tehnologic prin parteneriate; 5. Facilitarea adoptării IA în întreaga societate; 6. Dezvoltarea unui sistem de guvernanţă şi de reglementare a IA”, conform Strategiei.

Proiectul pune în prim plan impactul puternic pe care îl va juca tehnologia în economie. „Inteligenţa Artificială va transforma peisajul economic al României. Următorul deceniu va necesita efortul întregii societăţi, al guvernului, deoarece creşterea economică şi, implicit, prosperitatea socială vor fi definite de abilitatea României de a înţelege, de a valorifica şi de a se adapta la avansul rapid determinat de tehnologiile emergente, cu precădere de IA. Valorificarea oportunităţilor pe care IA le deschide, începând cu alinierea la obiectivele stabilite de strategia naţională de IA pentru planificarea pe termen imediat următor, va sprijini dezvoltarea economică, bunăstarea socială şi optimizarea guvernării statului, în contextul tranziţiei către o economie bazată pe cunoaştere, IA fiind printre actorii principali.”

În acest context, este oferită şi o estimare privind impactul asupra mediului de afaceri: „prin utilizarea IA în diferite sectoare ale economiei, industria serviciilor ar putea înregistra o creştere de cca. 21%, în timp ce serviciile de tip HORECA ar putea ajunge la o creştere de 15%.”

Proiectul nu clarifică dacă statul va înfiinţa sau nu o nouă instituţie care să gestioneze această zonă. „Guvernul României trebuie să decidă dacă va înfiinţa o entitate responsabilă cu supravegherea aplicării prevederilor Regulamentului UE sau va aloca aceste noi atribuţii unei structuri deja existente. Evident, în funcţie de decizie, impactul bugetar este diferit. Astfel, pentru o nouă entitate, se vor avea în vedere costurile de înfiinţare, cele de funcţionare (salarii, bunuri şi servicii, derularea de campanii de informare/conştientizare, afiliere la organisme şi foruri internaţionale, participare la/ organizare de evenimente naţionale/ internaţionale de profil etc.).”

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: