Guvernul face modificări la sistemele digitale naționale e-Transport, e-TVA, e-Factura. Se amână până la 1 ianuarie 2025 impunerea de sancțiuni pentru e-Transport și e-TVA

calculator venituri taxe calcule salarii impozit pixabay.com Sursa foto: Pixabay

Guvernul a votat vineri o serie de modificări pentru sistemele digitale naționale e-Transport, e-TVA, e-Factura. Printre cele mai importante modificări se numără amânarea cu 6 luni, până la 1 ianuarie 2025, a termenului de justificare a diferențelor de TVA, în raport cu datele din decontul precompletat de TVA.

În urma discuțiilor reprezentanților Ministerului Finanțelor și ANAF cu partenerii noștri de la Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), Confederația Patronală Concordia, Romanian Business Leaders, AmCham Romania, Organizația Patronală a Hotelurilor și Restaurantelor din România și Forumului Investitorilor Străini, au fost aprobate o serie de modificări privind implementarea sistemului e-TVA.

Printre cele mai importante modificări:

-Prelungirea termenului de 5 zile pentru verificarea informațiilor și datelor din decontul precompletat de TVA (RO-eTVA) la 20 de zile și abrogarea notelor justificative, care implicau un efort din partea experților contabili;

– Înființarea Comitetului e-TVA împreună cu reprezentanții mediului de afaceri pentru monitorizarea mecanismului sistemului RO e-TVA și realizarea de îmbunătățiri constante într-un mediu partenerial care să asigure combaterea evaziunii fiscale și reducerea gap-ului de TVA, cât și o digitalizare care să vină în sprijinul contribuabililor, în relație cu organele fiscale. Membrii lui nu vor fi remunerați;

-Notificările de conformare nu vor produce efecte cu privire la indicatorii de risc fiscal, până la data de 1 ianuarie 2025;

– Revizuirea cuantumului sistemului de amenzi, diferențiat pe categorii de persoane impozabile, în vederea asigurării principiului proporționalității și introducerea măsuri de prevenție.

-Trimiterea decontului e-TVA în Spațiul Privat Virtual va avea termen data de 5 a lunii (față de data de 20, în varianta anterioară)

-Transmiterea notei de diferențe privind TVA va avea loc în același timp cu decontul de e-TVA (față de data de 5 a lunii următoare, în varianta anterioară)

-Transmiterea notei justificative pentru diferențele de TVA va avea loc până la decontul din luna următoare (față de data de 15 ale lunii, în varianta anterioară)

-Pragul pentru diferențele semnificative va urca la 5.000 lei (față de 1.000 lei anterior) – mediul de afaceri consideră că inclusiv acest prag este foarte mic și a propus să fie un procent din TVA-ul, dar nu a existat deschidere la propunere

-notificarea de conformare RO e-TVA” nu se ia în considerare la stabilirea indicatorilor de risc fiscal, până la data de 1 ianuarie 2025

-Sistemele e-Factura, e-Transport, e-TVA vor fi incluse în legea prevenție

Context. Amintim că Guvernul a adoptat în ședința de vineri o ordonanță de urgență prin care introduce decontul precompletat e-TVA, iar măsura nu a fost dezbătută cu mediul de afaceri. (Detalii, AICI) Contabilii, economiștii și mediul de afaceri au reacționat deja spunând că măsura va bloca activitatea antreprenorilor, fără a-și atinge scopul de reducere a evaziunii fiscale, că se vrea a fi soluția pentru a umple vistieria statului, dar asfixiază antreprenorii, profesioniștii contabili și inovația, și că evazioniștii vor avea timp să își acopere urmele.

După o serie de critici din partea mediului de afaceri, ministrul Marcel Boloș a venit ieri cu noutăți pe tema decontului de TVA precompletat, despre care spune că ar fi “instrument vital pentru combaterea evaziunii fiscale și atragerea sumelor real datorate la bugetul de stat consolidat”.

Pe ordinea de zi a ședinței de azi se află analiza referitoare la proiectul de ordonanță de urgență pentru modificarea unor acte normative în domeniul e-Transport, e-TVA și e-Factura, precum și pentru reglementarea unor măsuri fiscal- bugetare

“Începem azi cu cel mai important proiect pe ordinea de zi: modificările privitoare la e-factura, e-transpor și e-tva. Digitalizarea sistemul statului nu înseamnă mai multă birocrație și mai multe probleme administrative pentru mediul de afaceri. Dimpotrivă: digitalizarea trebuie să fie un ajutor pentru econommie, digitalizarea înseamnă simplificare pentru firme și combaterea evaziunii fiscale pentru stat”, a spus premierul Ciolacu la începutul ședinței de guvern, după câteva zile de critici și reacții negative din mediul de afaceri.

Acesta a avut un mesaj și pentru ministrul Finanțelor, Marcel Boloș. “Domnule ministru, orice proiect trebuie discutat mai întâi cu cei vizați. Înțeleg că v-ați consultat cu experții contabili și mediul de afaceri și veniți cu o serie de modificări care țin cont de realitate”, a spus Ciolacu.

Sursa foto: Pixabay

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *