Guvernul înființează prin Ordonanță de Urgență o nouă companie feroviară care va transporta atât echipament militar, cât și cereale: „Carpatica Feroviar”. Cât mai rezistă CFR Marfă?

CFR Marfă, profit de 77 milioane lei 6 luni 2023 nu e risc de faliment

Guvernul face o nouă încercare pentru a-și păstra o companie națională pentru transportul mărfurilor pe calea ferată, de această dată prin înființarea, prin Ordonanță de Urgență, a unui nou operator de stat, „Carpatica Feroviar”. Cum situația CFR Marfă este foarte dificilă, compania fiind ținută „pe aparate”, pentru a putea prelua fluxurile mari de cereale ca urmare a războiului din Ucraina, Executivul, prin Ministerul Transporturilor, a prezentat proiectul unei Ordonanțe de Urgență cu argumentul că transportul feroviar de marfă este „un serviciu de interes strategic general”, iar sincopele acestuia înseamnă perturbări grave în funcționarea principalelor ramuri economice de activitate.

Altfel spus, dacă CFR Marfă își va înceta cumva funcționarea, statul trebuie să poată asigura „necondiționat” toate transporturile feroviare necesare, conform cerințelor agreate la nivelul României din UE și NATO, arată Ministerul Transporturilor în Nota de Fundamentare.

„Asigurarea transportului de marfă pe cale ferată reprezintă un serviciu de interes strategic general, sincopele în funcționarea acestuia generează perturbări grave în funcționarea principalelor ramuri economice de activitate. Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2022 (pandemia covid-19, criza energetică, alimentară și a transporturilor, precum și războiul din Ucraina) au accentuat nevoia investițiilor în sectorul feroviar, respectiv importanța existenței unui operator feroviar de stat, apt să execute necondiționat toate transporturile necesare, conform cerințelor agreate la nivelul României din UE și NATO. Ținând cont de situația în care se regăsește CFR Marfă, față de care obiectivul principal al statului român este rambursarea ajutorului de stat ilegal și punerea în aplicare a Deciziei, se creează nevoia înființării unei noi companii viabile de interes național, pentru deservirea nevoilor de apărare ale țării”, arată proiectul de Ordonanță de Urgență.

Dacă anul trecut Ministerul Transporturilor propunea darea în plată pentru salvarea CFR Marfă (detalii aici), acum varianta ar putea fi lichidarea CFR Marfă și înființarea unei noi companii (n.r regulile de concurență stabilesc o perioadă „tampon” de trei luni) între faliment și reînființare, după cum Economedia a scris aici.

Modelul italian Alitalia a fost invocat de ministrul Grindeanu la discuțiile cu comisarul european pentru concurență. „CFR Marfă are datorii de aproape un miliard de euro. Acum e în concordat, o formă auxiliară falimentului, i-am spus doamnei comisar (n.r. Margrethe Vestager ) următorul lucru : că avem trei scenarii. Să vă spun ceva, direct…noi, de vreo 12 ani tot încercăm să-i ducem pe cei de la Comisia Europeană cu zăhărelul….În acest moment suntem în această situație, nu mai vreau să mințim, asta e realitatea cu datoriile, CFR Marfă într-un viitor, poate un an va intra în desființare. I-am spus doamnei comisar, cel mai simplu, să se aplice scenariul AlItalia, a intrat în faliment, a închis, peste trei luni Statul italian a venit, a cumpărat din active și a făcut o nouă companie Ita…dacă s-a aprobat pentru AlItalia…a fost o pauză de trei luni pentru noua Companie, e o cale bătătorită. Al doilea scenariu este o Ordonanță pentru dare în plată, Comisia știe….Al treilea scenariu pe care îl avem și îl vom trimite săptămâna viitoare, deși nu avem nevoie de o aprobare a Comisiei Europene eu insist să o avem, este să reunească CFR-ul…CFR Infrastructură, Călători și Marfă. Din 4,5 miliarde lei datoriile CFR Marfă, 2,5 miliarde sunt către CFR Infrastructură, ar exista o degrevare acolo. Este datoria mea să prezint toate cele trei scenarii”, a explicat ministrul Grindeanu.

Actul normativ accentuează importanța mobilității militare ca argument pentru a justifica Ordonanța de Urgență:

„Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2022 au relevat nevoia statului român de a se putea baza pe existența unei societăți de transport feroviar de marfă ce va putea realiza următoarele tipuri de transporturi:
-transportul de trupe, echipamente, utilaje, armament, în caz de mobilizare a forțelor armate ale României și ale partenerilor strategici;
-transportul de ajutor umanitar pentru zonele afectate de conflicte armate, pentru asigurarea cooperării internaționale;
-transportul de cereale, materii prime și combustibil, pentru evitarea unei crize alimentare sau energetice. Totodată, Mobilitatea Militară reprezintă un element nou introdus de către Comisia Europeană pentru perioada de programare 2021 – 2027, acesta fiind inclus și în Regulamentul privind Mecanismul pentru Interconectarea Europei 2021 – 2027 (CEF 2.0). Statul român și-a asumat creșterea mobilității militare prin aderarea la cooperarea structurată permanentă (PESCO) și în cadrul Summit-ului NATO din luna iunie 2018”.

Statul român trebuie să recupereze „cu celeritate” ajutorul de stat acordat ilegal (2,6 miliarde lei plus dobânzi), iar nerespectarea deciziei Comisiei Europene poate conduce la penalizări care pot depăși chiar valoarea ajutorului de stat din 2013.

Scopul societății va fi unul dublu:

  • strategic – ținând cont de securitatea națională și de parteneriatele României rezultate din obligațiile sale internaționale;
  • comercial – fiind o societate cu capital de stat, finanțată din surse proprii, ce va realiza transporturile feroviare de marfă, venind în completarea cerințelor pieței de transport feroviar, mai notează Ministerul de resort.

Proiectul de Ordonanță de Urgență pentru „Carpatica Feroviar, noul CFR Marfă” are nevoie și de avizul CSAT.

Sursa foto: CFR Marfă, Facebook

Comentarii

  1. O unitate militara de transport face parte din acordurile PESCO si NATO cară tancuri si cereale(combustibil si altele) doar in cazuri umanitare sau calamitate. Este echivalentul terestru a aviației militare de mărfuri. Da fonduri EU in cadrul programului EU de interconectare si mobilitate cu 2 directive , material rulant (vagoane diverse tipuri si locomotive) si infrastructura feroviara ( sine , poduri, viaducte) mai simplu spus miliarde de euro din fonduri nerambursabile EU.

    • Acordurile PESCO si NATO asta sunt cerințele , de exemplu ce a Nato este din 2018, Pesco este 2020 termenul de finalizare este 2027. Se lucrează deja la unele lini feroviare din acord , traseu nord-sud. Acum suntem la faza de firma. Acordul EU de interconectare si mobilitate însă cuprinde si CFR marfa si calatori, directiva de mediu prin care EU vrea sa scadă traficul interstatal de marfa tip Tir si sa crească cu 30% cel feroviar( pe considerent de poluare si politici verzi). Sunt de fapt 2 programe care se aduna ambele pe Carpatica Feroviar care are si un mecanism de taxe special, dar restul poate merge de directiva de mediu a EU.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *