Grindeanu propune Comisiei Europene variantele pentru salvarea CFR Marfă : faliment și reînființare după modelul companiei AlItalia, darea în plată și reunificarea de tip holding a Companiilor feroviare CFR Infrastructură, Călători și Marfă

CFR Marfă, profit de 77 milioane lei 6 luni 2023 nu e risc de faliment Sursa foto: CFR Marfă, Facebook

Falimentul CFR Marfă și reînființarea unei noi companii după modelul AlItalia, ,,darea în plată” și reunificarea companiilor feroviare CFR Infrastructură, Călători și Marfă sunt cele trei scenarii pe care Ministerul Transporturilor le va propune Comisiei Europene pentru ,,salvarea” CFR Marfă a anunțat miercuri, la Profit News, ministrul Sorin Grindeanu. Sunt cele trei variante care s-au conturat după discuțiile cu comisarul european pentru Concurență, Margrethe Vestager și care vor fi prezentate oficial peste câteva zile.

Dacă primele două propuneri, modelul companiei aeriene AlItalia și OUG pentru ,,darea în plată” erau deja discutate și cunoscute, reunificarea de tip holding, la aproape 15 ani de la separarea celor trei companii ( CFR Infrastructură, Călători și Marfă) este o variantă pe care sindicatele feroviare au solicitat-o de mai mulți ani : ,,CFR Marfă are datorii de aproape un miliard de euro. Acum e în concordat, o formă auxiliară falimentului, i-am spus doamnei comisar (n.r. Margrethe Vestager ) următorul lucru : că avem trei scenarii. Să vă spun ceva, direct…noi, de vreo 12 ani tot încercăm să-i ducem pe cei de la Comisia Europeană cu zăhărelul….În acest moment suntem în această situație, nu mai vreau să mințim, asta e realitatea cu datoriile, CFR Marfă într-un viitor, poate un an va intra în desființare. I-am spus doamnei comisar, cel mai simplus, să se aplice scenariul AlItalia, a intrat în faliment, a închis, peste trei luni Statul italian a venit, a cumpărat din active și a făcut o nouă companie Ita…dacă s-a aprobat pentru AlItalia…a fost o pauză de trei luni pentru noua Companie, e o cale bătătorită. Al doilea scenariu este o Ordonanță pentru dare în plată, Comisia știe….Al treilea scenariu pe care îl avem și îl vom trimite săptămâna viitoare, deși nu avem nevoie de o aprobare a Comisiei Europene eu insist să o avem, este să reunească CFR-ul…CFR Infrastructură, Călători și Marfă. Din 4,5 miliarde lei datoriile CFR Marfă, 2,5 miliarde sunt către CFR Infrastructură, ar exista o degrevare acolo. Este datoria mea să prezint toate cele trei scenarii” a explicat ministrul Grindeanu.

Ministerul Transporturilor va transmite în câteva zile Comisiei Europene propunerile pentru rezolvarea situației companiei CFR Marfă, operatorul feroviar de stat fiind obligat prin decizia Comisiei să returneze Statului peste 500 de milioane de euro, ajutorul de stat acordat ilegal în 2013, potrivit ministrului Sorin Grindeanu care a discutat miercuri cu comisarul european pentru Concurență, Margrethe Vestager. Încă din toamna anului trecut, Ministerul Transporturilor a publicat Proiectul unei Ordonanțe de Urgență pentru darea în plată, adică transferul în locul plății a unor active mobile și imobile, Statul recuperează ajutorul de stat acordat ilegal în 2013, ajuns acum la 570 de milioane de euro (include dobânzile), termenul-limită, martie 2022 fiind depășit. recent, ministerul de resort a publicat în SEAP un anunț pentru analiza unei eventuale privatizări a Roferspeed ( Casa de Expediții a CFR Marfă ) și IRLU (reparatorul de locomotive a CFR Marfă), după cum Economedia a explicat aici.

Pe de altă parte, situația din Ucraina care a readus în discuție importanța transportului feroviar, poate fi o explicație pentru temporizarea unei decizii în legătură cu operatorul feroviar care are un parc activ de 8500 de vagoane iar alte câteva mii pot fi reparate și reintroduse în circulație pentru preluarea mărfurilor, potrivit unui răspuns CFR Marfă la solicitarea Economedia : ,,Numărul total de vagoane deţinut de CFR Marfă este de 28.564 de vagoane, dintre care aproximativ 8.500 de vagoane sunt în parcul activ. Precizăm faptul că în funcţie de necesităţile de transport ale clienţilor CFR Marfă, în special în contextul actual, atât vagoanele cât şi locomotivele care nu sunt în prezent funcţionale pot fi introduse la reparaţii şi incluse în parcul activ, astfel încât CFR Marfă să poată prelua potenţialul trafic de marfă apărut ca urmare a situatiei de forţă majoră din Ucraina.”

Sursa foto: CFR Marfă, Facebook

Comentarii

  1. Salveaza CFR Marfa cum a ,,salvat ,, si CFR Calatori …. Cu subventii constitutite pe seama jefuirii legale a rodului trudei mediului privat . In mediul bugetar cine nu performeaza trebuie impuscat . Asta trebuie practicat cel putin un an .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *