Ministerul Transporturilor trimite Comisiei Europene propunerile prin care CFR Marfă returnează statului peste 500 de milioane de euro. Mii de vagoane de marfă pot fi reparate pentru a prelua mărfurile spre și dinspre Ucraina

CFR Marfă, profit de 77 milioane lei 6 luni 2023 nu e risc de faliment Sursa foto: CFR Marfă, Facebook

Ministerul Transporturilor va transmite în câteva zile Comisiei Europene propunerile pentru rezolvarea situației companiei CFR Marfă, operatorul feroviar de stat fiind obligat prin decizia Comisiei să returneze Statului peste 500 de milioane de euro, ajutorul de stat acordat ilegal în 2013, potrivit ministrului Sorin Grindeanu care a discutat miercuri cu comisarul european pentru Concurență, Margrethe Vestager. Încă din toamna anului trecut, Ministerul Transporturilor a publicat Proiectul unei Ordonanțe de Urgență pentru darea în plată, adică transferul în locul plății a unor active mobile și imobile, Statul recuperează ajutorul de stat acordat ilegal în 2013, ajuns acum la 570 de milioane de euro (include dobânzile), termenul-limită, martie 2022 fiind depășit. Ministrul Grindeanu nu dezvoltă variantele luate în calcul pentru CFR Marfă mai ales după ce instituția pe care o conduce a publicat în SEAP un anunț pentru analiza unei eventuale privatizări a Roferspeed ( Casa de Expediții a CFR Marfă ) și IRLU (reparatorul de locomotive a CFR Marfă), după cum Economedia a explicat aici.

Pe de altă parte, situația din Ucraina care a readus în discuție importanța transportului feroviar, poate fi o explicație pentru temporizarea unei decizii în legătură cu operatorul feroviar care are un parc activ de 8500 de vagoane iar alte câteva mii pot fi reparate și reintroduse în circulație pentru preluarea mărfurilor, potrivit unui răspuns CFR Marfă la solicitarea Economedia : ,,Numărul total de vagoane deţinut de CFR Marfă este de 28.564 de vagoane, dintre care aproximativ 8.500 de vagoane sunt în parcul activ. Precizăm faptul că în funcţie de necesităţile de transport ale clienţilor CFR Marfă, în special în contextul actual, atât vagoanele cât şi locomotivele care nu sunt în prezent funcţionale pot fi introduse la reparaţii şi incluse în parcul activ, astfel încât CFR Marfă să poată prelua potenţialul trafic de marfă apărut ca urmare a situatiei de forţă majoră din Ucraina.”

Pe lângă subiectul ,,fierbinte” CFR Marfă, în cadrul videoconferinței cu comisarul pentru Concurență a fost abordată și problema Tarom care așteaptă aprobarea Comisiei pentru Ajutorul de Stat pentru Restructurare : ,,Am discutat astăzi cu doamna Margrethe Vestager, comisar european pentru Concurență, despre soluționarea situației companiilor CFR Marfă și Tarom. Am stabilit ca, până săptămâna viitoare, să transmitem Comisiei Europene variantele pe care le avem în vedere pentru CFR Marfă. În cadrul videoconferinței am subliniat contribuția CFR Marfă pentru asigurarea transporturilor spre și dinspre Ucraina, de la începutul conflictului. În privința Tarom am precizat că este aplicat deja un plan de eficientizare. Cu sprijinul Comisiei Europene, sunt convins că vom găsi soluții optime atât pentru CFR Marfă, cât și pentru Tarom. La începutul lunii iunie voi avea, la Bruxelles, o întrevedere și noi discuții aplicate cu doamna comisar Margrethe Vestager.” a transmis Grindeanu.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

Darea în Plată la CFR Marfă : 

1. Se reglementează o derogare de la regula prevăzută la art. 263 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, sub trei aspecte:

  1. operațiunea de trecere de active în proprietatea statului va putea stinge și creanțele fiscale cu reținere la sursă și accesoriile aferente acestora;
  2. operațiunea de trecere de active în proprietatea statului va putea stinge și creanțele bugetare ale operatorilor de transport feroviar, pe lângă cele fiscale, reglementate în prezent;
  3. operațiunea de trecere de active în proprietatea statului va putea implica și transferul de bunuri mobile ale operatorilor de transport feroviar, pe lângă cele imobile, reglementate în prezent.

2.  Se reglementează o procedură accelerată de trecere în proprietatea statului a bunurilor mobile și imobile ale operatorilor de transport feroviar în vederea stingerii creanțelor fiscale și bugetare ale acestora”, arată Ministerul Transporturilor în Nota de Fundamentare.

Ajutor de Stat de 190 milioane Euro la TAROM

Ministerul Transporturilor așteaptă de la Comisia Europeană aprobare pentru un Ajutor de Stat de Restructurare de aproape un miliard de lei, potrivit Proiectului de Buget al Companiei :

,,Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în calitate de administrator pentru Ajutorul de Stat, a notificat Comisia Europeană privind acordarea unui Ajutor de Stat de Restructurare în valoare totală de 923.622,80 mil. lei ( aproximativ 190,8 mil. EUR), defalcat, după cum urmează:
⦁ 176 mil. lei (aproximativ 36,7 mil. EUR), valoarea ajutorului de salvare transformat în
ajutor de restructurare; 43,82 -219 mil lei
⦁ 160 mil. lei (aproximativ 33,1 mil. EUR) – restructurarea financiară, sumă necesară
pentru acoperirea potențialului deficit de lichidități, pentru a fi utilizată exclusiv în situația în care, Societatea Comercială “Compania Națională de Transporturi Aeriene Române – TAROM” – S.A, nu reusește eliminarea deficitului de lichidități prin amânarea unor plăți către furnizori;
⦁ 588 mil lei (aproximativ 121 mil. EUR) – costul implementării măsurilor de restructurare.

Societatea va utiliza suma pentru acoperirea pagubelor suferite ca urmare a pandemiei de COVID-19, cu respectarea reglementărilor în domeniul ajutorului de stat. Aceasta sumă va fi utilizată de către Societatea Comercială “Compania Naţională de transporturi aeriene române TAROM” – S.A. în anul 2022, numai după obţinerea deciziei Comisiei Europene de autorizare a respectivului ajutor de stat și după emiterea ordinului ministrului transporturilor și infrastructurii de stabilire a metodologiei de acordare al acestuia. Până la data prezentă, Comisia Europeană nu a autorizat ajutorul de stat, aprobat prin Legea nr.317/2021- legea bugetului de stat pe anul 2022.

 

 

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.