Ikea intenționează să se extindă pe piața second-hand din întreaga Europa. Compania va extinde platforma Ikea Preowned de tip utilizator-către-utilizator, în urma succesului unui proiect pilot derulat pe piețele din Madrid și Oslo, scrie Financial Times. Astfel, retailerul suedez de mobilă pentru casă va concura și mai intens cu eBay și Depop, care acoperă deja această piață.
Jesper Brodin, director executiv al Ingka, principalul operator al magazinelor Ikea, a declarat pentru Financial Times că a extins procesul de testare a platformei în întreaga Spanie și Norvegia, până în luna august. Platforma a fost testată iniţial doar în Madrid şi Oslo.
„Am decis să extindem proiectul din Madrid în toată Spania și din Oslo în toată Norvegia. În câțiva ani, dorim să îl extindem pe toate piețele din Europa”, a declarat Jesper Brodin.
Interesul pentru economia second-hand este în plină expansiune. Site-uri specializate precum Vinted și Depop concurează cu unele dintre cele mai mari branduri din lume, precum Shein, Zara, H&M și Lego, pentru a oferi clienților opțiuni de cumpărare și vânzare a produselor lor folosite.
Cu toate acestea, există îngrijorări cu privire la modelul de afaceri pentru acest procedeu deoarece puține site-uri specializate sunt capabile să genereze profit, cu excepția Vinted, un start-up lituanian evaluat recent la 5 miliarde de euro, care se orientează dincolo de hainele uzate și către cărți, electronice și jucării.
Proiectul pilot Ikea din Madrid și Oslo a condus la vizitarea site-ului Ikea Preowned de către aproximativ 200.000 de clienți și la „câteva mii de angajări”, potrivit lui Brodin.
Ce oferă Ikea Preowned
Ikea oferă vânzătorilor măsurători, fotografii, manuale, un preț recomandat și acces la piese de schimb atunci când listează mobilă, precum și opțiunea de a fi plătiți și în vouchere, care vor valora cu 15% mai mult decât prețul de vânzare a mobilei second-hand. Aceste vouchere vor putea fi folosite doar în magazinele Ikea, desigur.
Brodin a recunoscut că în prezent serviciul Preowned nu are ca scop doar creșterea rezultatelor sale și a declarat că a fost „surprins pozitiv” de interesul ridicat, inclusiv de numărul mare de persoane care au optat pentru plata în vouchere Ikea.
Brodin este de părere că este important să existe implicare suficient de puternică din partea clienților.
„Uneori trebuie să îți urmezi instinctul. Aceasta este o piață și o mișcare în societate, iar dacă am sta deoparte nu am putea lua parte la ea” a adăugat acesta.
Ikea a încercat să își asume un rol de lider în domeniul sustenabilității, nu doar în propriile operațiuni, ci și prin împingerea clienților săi către produse mai ecologice, de exemplu prin luarea unor decizii timpurii de a vinde doar becuri LED mai eficiente din punct de vedere energetic și prin oferirea de panouri solare ieftine. Brodin a declarat că, din anul 2016, afacerea Ikea și-a crescut veniturile cu 24% și și-a redus emisiile de carbon cu 30%.
Jesper Brodin a recunoscut că există „un pic de hype în prezent în jurul second-hand”, iar Ikea trebuie încă să definească „cum arată bine” atât în ceea ce privește „impactul asupra afacerii, cât și pentru climă”.
„Am început să lucrăm la acest lucru cu mulți ani în urmă”, a spus el. „Dar numai cu Preowned am găsit valoarea necesară pentru a concura cu eBay sau Depop”.
În cadrul platformei Preowned, Ikea nu este implicată direct în expedierea bunurilor sau în tranzacțiile propriu-zise.
Totodată, Ikea oferă deja, în unele dintre magazinele sale, un serviciu prin care vinde articole second-hand.