La 26 ianuarie, președintele american Joe Biden a anunțat o pauză temporară a deciziilor în așteptare privind exporturile de gaze naturale lichefiate (GNL) către țări care nu fac parte din Acordul de Liber Schimb (cum ar fi Uniunea Europeană), până când Departamentul pentru Energie va face o revizuire. De fapt, potrivit Administrației BidenHarris, actualele analize economice și de mediu utilizate de DOE pentru a susține autorizațiile sale de export de GNL au aproximativ cinci ani și nu mai țin cont în mod adecvat de considerații precum potențialele creșteri ale costului energiei pentru consumatorii americani sau cea mai recentă evaluare. a impactului emisiilor de gaze cu efect de seră (GES), scrie CEENRGYNEWS.
Decizia vine ca un punct culminant al unei agende foarte bogate ecologice conduse de președintele Biden în ultimii ani și este deosebit de importantă în acest an înaintea alegerilor prezidențiale care vor avea loc în noiembrie. Casa Albă și-a amintit într-adevăr de toate realizările din timpul mandatului prezidențial, precum semnarea Actului de Reducere a Inflației (IRA) , cea mai mare investiție în domeniul climei din istorie; o strategie guvernamentală concepută pentru a combate emisiile de metan; protecția a 26 de milioane de acri de pământ și ape; și anularea contractelor de închiriere de petrol și gaze în Refugiul Național Arctic, printre altele.
Partea climatică: oprirea exportului de GNL ajută cu adevărat la reducerea emisiilor?
Decizia a fost salutată și de mai mulți membri ai Congresului, activiști pentru schimbările climatice și grupuri ecologiste din întreaga lume, inclusiv din Europa.
„Combustibilii fosili și GNL continuă să contribuie la probleme masive pe întreaga planetă […]. Soluția este să construim energie curată mai ieftină, cum ar fi eolianul și solarul și să nu mai subvenționăm combustibilii fosili și GNL”, a comentat Svitlana Romanko, directorul organizației ucrainene Razom We Stand. „[…] Eforturile președintelui Biden de a opri dependența de combustibilii fosili și de a sprijini energia curată sunt bine recunoscute și reprezintă un model strălucitor pe care alții trebuie să-l urmeze.”
Cu toate acestea, cât de mult va afecta cu adevărat această rezoluție asupra emisiilor globale de GES? Washington Post a rezumat că efectul asupra emisiilor totale ar fi „probabil marginal”, argumentând că, prin reducerea exporturilor de GNL, SUA „ar conduce clienții în brațele concurenților precum Australia, Qatar, Algeria și, da, Rusia. Foarte posibil, unii potențiali clienți ar alege să-și satisfacă nevoile cu cărbune în schimb.”
Și, potrivit Asociației Americane de Gaz (pe baza datelor de la Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale), US LNG are emisii cu 50% mai mici decât gazul natural rusesc.
În special în ceea ce privește emisiile de metan, Eurogas, o asociație cu sediul la Bruxelles, formată din 77 de companii și entități care operează în industria gazelor, a declarat că industria europeană a gazelor este deja una dintre cele mai performante în acest sens, deoarece vom avea una dintre cele mai stricte emisii de metan. reglementările din lume în vigoare în acest an (în timp ce administrația SUA lucrează și ea pentru a aborda problema).
„Interzicerea exporturilor americane de GNL va duce pur și simplu la arderea mai multor cărbune în Europa – cu toate consecințele negative pe care le are asupra climei și mediului”, se arată într-un comunicat de presă publicat pe 17 ianuarie.
Riscul de creștere și prelungire a dezechilibrului global al ofertei
În zilele noastre, se consideră că problemele climatice merg mână în mână cu securitatea energetică. Întrucât SUA este unul dintre cei mai importanți exportatori de GNL la nivel mondial, cu 14 miliarde de metri cubi pe zi (bcf/zi) în capacitatea de operare curentă și 48 bcf/zi în totalul autorizațiilor aprobate de DOE până în prezent, Casa Albă a asigurat deja că „Anunțul nu va afecta capacitatea noastră de a continua să furnizăm GNL aliaților noștri în termen scurt.”
Cu toate acestea, deși nu există prea multe preocupări pe termen scurt, accentul ar trebui pus pe termen lung și pe obiectivele și planurile ambițioase asumate de Uniunea Europeană, care își propune să fie independentă de gazul rusesc până în 2027 și să fie emisă de carbon. neutru până în 2050.
Eurogas a reamintit că gazul rusesc a furnizat aproximativ 155 de miliarde de metri cubi (bcm) sau 40% din totalul aprovizionării cu gaze a UE în 2021, care a fost redus la mai puțin de 50 de miliarde de metri cubi în 2023. În același timp, UE și-a crescut importurile de GNL din SUA de la puțin peste 20 de miliarde de metri cubi în 2021 la aproximativ 50 de miliarde de metri cubi în 2022 și 60 de miliarde de metri cubi în 2023.
„Acest GNL a fost o ușurare pentru Europa și a contribuit la stabilizarea prețurilor la gaz și electricitate în Europa pentru consumatori, după o lungă perioadă de prețuri record ridicate cauzate de scăderea aprovizionării rusești”, se arată în declarația Eurogas. „Acest GNL nu înlocuiește pe deplin gazul pe care îl aveam în trecut din Rusia, avem încă un decalaj de aprovizionare – și, ca atare, avem nevoie de importuri suplimentare de GNL din SUA.”
Potrivit asociației, dacă capacități suplimentare de export de GNL din SUA nu s-ar materializa, ar risca să crească și să prelungească dezechilibrul global de aprovizionare, ceea ce ar prelungi inevitabil perioada de volatilitate a prețurilor în Europa și ar putea duce la creșteri de preț cu implicațiile ulterioare pe care le-ar avea asupra economiei. tulburări și impact social.
Abordând teama că GNL-ul cauzează probleme economiei americane, Eurogas a subliniat că US LNG oferă, de asemenea, o modalitate de a crea locuri de muncă și de a dezvolta activitatea economică în SUA, iar analizele economice concluzionează că nu există aproape nicio legătură între nivelul exporturilor de GNL din SUA și prețurile interne ale gazelor din SUA.
Ce se întâmplă cu ofertele deja semnate în regiune
Un oficial al administrației, citat de Reuters, a spus că doar patru proiecte cu aprobări de export în așteptare la DOE vor fi afectate de pauză, fără a le numi. Proiectele ar putea include proiecte ale Sempra Infrastructure, Commonwealth LNG și Energy Transfer, care, în ultimul an, au semnat diferite acorduri cu companii energetice regionale.
De exemplu, în ianuarie 2023, grupul polonez ORLEN a semnat un contract pe 20 de ani cu Sempra Infrastructure pentru furnizarea a un milion de tone metrice de GNL pe an de la terminalul de lichefiere Faza 1 aflat în prezent în dezvoltare în comitatul Jefferson, Texas.
Și, vorbind despre Commonwealth LNG, la începutul lunii septembrie, compania a încheiat un Heads of Agreement (HOA) cu MET Group, o companie energetică europeană integrată cu sediul central în Elveția, pentru vânzarea și cumpărarea a 1 milion de tone pe an (mtpa) de GNL timp de 20 de ani de la instalația Commonwealth LNG aflată în prezent în construcție în Cameron, Louisiana. Într-adevăr, după semnarea acordului, președintele și CEO-ul MET Group, Benjamin Lakatos, a subliniat că „furnizarea de GNL în Europa contribuie semnificativ la diversificarea aprovizionării cu gaze și un contributor important la securitatea energetică europeană”
„Decizia administrației Biden de a întrerupe construcția de proiecte GNL suplimentare în SUA ar putea afecta planurile viitoare ale MET Group de a aduce GNL suplimentar în Europa”, a spus MET Group pentru CEENERGYNEWS, în același timp, asigurând că „nu are consecințe pentru contractele deja în curs. loc cu proiecte GNL existente.”
„Rețeaua noastră de distribuție rămâne intactă și toți clienții se pot aștepta la securitatea aprovizionării”, spune compania.
De fapt, GNL devine o parte importantă a strategiei MET Group. Numai în 2022, MET a importat peste 30 de terawați-oră (TWh) de mărfuri cu GNL în țări din Centru și Sud-Est, cum ar fi Croația și Grecia.
Ceea ce ar putea stârni unele îngrijorări este perspectiva pe termen lung, mai ales având în vedere că există doar câteva alternative disponibile.
„Dacă gazul american nu este acolo, va trebui să-l căutăm din altă parte – dar din nou întrebarea ar fi unde, având în vedere atât de mult gaz Qatar este destinat Chinei/Asiei”, a declarat James Watson, secretarul general al Eurogas pentru C.
„Cred că, deși nu există niciun pericol imediat din decizia privind aprovizionarea noastră, ar putea exista unele dificultăți în continuare – cu excepția cazului în care revizuirea este rezolvată rapid și sunt permise unele noi facilități”, continuă el, amintind că în prezent suntem încă folosind aproximativ 50 de miliarde de metri cubi de gaz rusesc, pe care ar trebui să-l aducem la zero până în 2027, conform Comisiei Europene.
„Unii comentatori americani au subliniat că până la 30 de miliarde de metri cubi ar putea fi încă online în SUA în următorii doi ani, dar acest lucru este de văzut”, conchide domnul Watson. „În orice caz, dacă vrem cu adevărat să ne despărțim de gazul rusesc până la sfârșitul deceniului, vom avea nevoie de mai mult gaz american pentru a face asta, decât luăm astăzi. Prin încetinirea unui număr mic de proiecte astăzi, am putea cauza un blocaj serios în următorii câțiva ani, cu toate implicațiile pe care le are asupra stabilității prețurilor, competitivității și producției economice.”