Implementarea noului sistem electronic de tarifare rutieră în România (STRR), care include și tariful TollRo pentru camioanele de peste 3,5 tone, va fi amânată cu șase luni, de la 1 ianuarie 2026 la 1 iulie 2026, potrivit unui proiect de act normativ pregătit de autorități. Prorogarea este necesară din cauza întârzierilor în atribuirea contractului pentru dezvoltarea infrastructurii informatice centrale a sistemului și a complexității ridicate a proiectului, explică Ministerul Transporturilor.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
TollRo este un nou tarif de trecere care se va aplica vehiculelor de transport marfă cu masa maximă autorizată de peste 3,5 tone, calculat în funcție de distanța parcursă. Alături de acesta, sistemul STRR va introduce și o nouă rovinietă pentru autoturisme și alte categorii de vehicule, calculată în funcție de durata de utilizare a rețelei de drumuri naționale.
În plus, spre deosebire de actualul sistem, noul mecanism va introduce diferențierea tarifelor în funcție de clasa de emisii poluante Euro, în conformitate cu principiul „poluatorul plătește”. Sistemul ar trebui, totodată, să contribuie la descurajarea utilizării vehiculelor poluante și la stimularea transportului sustenabil.
Reforma este jalon din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
În prezent, pe rețeaua de drumuri naționale din România se aplică rovinieta în funcție de durata de utilizare și tarife pentru trecerea podurilor peste Dunăre, fără legătură cu nivelul de emisii al vehiculului.
De ce se amână intrarea în vigoare
Proiectul STRR este structurat în trei etape:
-
Etapa I: dezvoltarea și implementarea sistemului informatic centralizat;
-
Etapa II: achiziția de echipamente hardware și software pentru punctele de control fixe și mobile (camere ANPR, echipamente de comunicații etc.);
-
Etapa III: realizarea infrastructurii de control (amplasamente fizice), dacă infrastructura existentă nu este suficientă sau necesită extindere.
Proiectul, împărțit în trei etape, a înregistrat întârzieri semnificative încă din faza inițială – cea de dezvoltare a soluției informatice centrale. Procedura de achiziție publică pentru această etapă a fost amânată de mai multe ori, din cauza solicitărilor de clarificări și a contestațiilor depuse, unele dintre acestea fiind admise parțial de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor. În plus, evaluarea tehnică a ofertelor a necesitat expertiză externă de specialitate, întrucât România implementează pentru prima dată un astfel de sistem complex, explică Ministerul Transporturilor.
Durata de execuție a contractului este de 24 de luni de la semnare, însă sistemul ar trebui să devină funcțional în 18 luni de la debut, potrivit calendarului actualizat.
În aceste condiții, termenul inițial de 1 ianuarie 2026 pentru aplicarea tarifelor prevăzute în Legea 226/2023 – inclusiv TollRo și noua rovinietă – devine imposibil de respectat, iar autoritățile propun amânarea până la 1 iulie 2026. Totodată, se prorogă și termenele legate de abrogarea actualei reglementări a rovinietei, în baza OG 15/2002.
Primii pași concreți pentru lansarea noului sistem de taxare
În paralel, Guvernul face primii pași concreți pentru lansarea noului sistem de taxare și a aprobat, prin hotărâre, Nota de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea cheltuielilor pentru implementarea primei etape a STRR – componenta informatică centralizată.
Valoarea estimată a acestei etape este de 281,4 milioane lei (cu TVA), sumă ce va fi acoperită din fonduri externe nerambursabile, prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în cadrul Jalonului 59.
Obiectivele specifice ale acestei prime etape de implementare, constau în :
– Livrarea de echipamente hardware în 2 centre de date;
– Instalarea și configurarea echipamentelor hardware în ambele centre de date;
– Livrarea de componente software;
– Instalarea componentelor software în ambele centre de date;
– Analiza, proiectare și dezvoltarea de module software specifice proiectului;
– Migrarea datelor din actualul sistem de tarifare (SIEGMCR)pe noul sistem de tarifare (STRR);
– Suport tehnic cu durata de 5 ani pentru toate componentele sistemului.
Etapa a 2-a de implementare a STRR o reprezintă achiziția de echipamente pentru dotarea amplasamentelor de control (camere ANPR, calculatoare și echipamente de comunicații etc).
Etapa a 3-a de implementare a STRR o reprezintă realizarea infrastructurii care trebuie să utileze cu echipamentele de control achiziționate în cadrul etapei a 2-a de implementare, dacă nu va fi utilizată infrastructura existentă sau dacă aceasta trebuie extinsă.
A fost stabilit ca procedurile de achiziție pentru etapele 2 și 3 de implementare să se desfășoare în paralel, ulterior atribuirii contractului de achiziție pentru prima etapa de implementare.