Importatorii din UE vor trebui să raporteze emisiile de la 1 octombrie și riscă o amendă mică, în faza inițială

poluare, emisii Sursa foto: Pixabay

Prima „taxă la frontieră” pentru emisiile de dioxid de carbon din lume, așa-numitul mecanism de ajustare a emisiilor de carbon la frontieră (CBAM) al UE, va intra în vigoare pentru o perioadă de probă de 18 luni, începând cu 1 octombrie. Începând cu această dată, Bruxelles-ul va aplica o amendă de maximum 50 de euro pe tonă de emisii de dioxid de carbon importatorilor care nu respectă cerințele de raportare în perioada de probă, scrie Financial Times.

Sancțiunile planificate, care ar putea fi chiar și de 10 euro pe tonă, au fost anunțate ieri, ca parte a legislației care stabilește modul în care va funcționa taxa, care va fi introdusă în 2026. Noua taxă este concepută să creeze condiții de concurență echitabile între întreprinderile din UE care trebuie să plătească un preț al carbonului pentru emisiile lor și întreprinderile care importă din țări cu taxe mai mici sau fără taxe pentru emisii.

Importatorii nu vor plăti taxa, care se va baza pe prețul carbonului din blocul comunitar, în timpul fazei de probă, dar vor fi sancționați dacă nu respectă cerințele de raportare.

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

Cu toate acestea, penalitățile reduse și flexibilitatea potențială a CBAM au fost criticate de directorii din industria UE.

„Suntem îngrijorați de faptul că nivelul de penalizare este îngrijorător de scăzut, alături de lipsa unor cerințe puternice de aplicare. Regulamentul are o mulțime de derogări pentru importatori, ceea ce riscă să deschidă ușa pentru eludare”, a declarat Adina Georgescu, director pentru energie în cadrul organismului industriei metalurgice Eurometaux.

Analiștii de la S&P Global estimează că schema va aduce anual venituri de 80 de miliarde de dolari pentru blocul european până în 2040.

Importatorii de produse din oțel și ciment vor trebui să publice primele rapoarte privind emisiile de dioxid de carbon cauzate de producția bunurilor lor până la 31 ianuarie, potrivit normelor publicate miercuri. Alte produse vizate de faza de probă includ electricitatea, hidrogenul, îngrășămintele și aluminiul.

Când a fost anunțată pentru prima dată, măsura a provocat consternare în rândul multor parteneri comerciali ai UE, țări precum India și Brazilia afirmând că aceasta încalcă normele Organizației Mondiale a Comerțului.

Țări precum SUA și Africa de Sud au declarat că piețele lor ar putea fi expuse riscului de a fi inundate de importuri ieftine de la companii care nu vor fi dispuse să plătească taxa UE.

Domien Vangenechten, consilier politic principal la grupul de reflecție E3G, a declarat că sancțiunile au fost stabilite la 10-50 de euro pe tonă pentru „a stimula importatorii să raporteze emisiile” și că vor fi probabil mult mai mari atunci când schema va intra pe deplin în vigoare.

Permisele de emisii de carbon din UE se tranzacționează la un preț de aproximativ 88 de euro pe tonă de emisii. Prețul a crescut de peste trei ori în ultimii trei ani, pe măsură ce Bruxelles-ul a dezvăluit norme de reducere a emisiilor de dioxid de carbon și a redus numărul de permise gratuite acordate poluatorilor.

Directorii industriilor afectate de schemă au declarat că s-a lăsat prea multă flexibilitate pentru ca cele 27 de state membre ale UE să decidă cum să pună în aplicare măsurile și că amenzile pentru importatori ar trebui să fie aceleași cu cele din cadrul sistemului de comercializare a certificatelor de emisii (ETS), care sunt în prezent de 100 de euro pe tona de emisii de carbon neraportate.

Comisia Europeană a precizat că, atunci când schema va fi pusă în aplicare în totalitate, amenzile vor fi în conformitate cu cele impuse în cadrul ETS.

Vangenechten a declarat că complexitatea normelor, care stabilesc, de asemenea, modul în care ar trebui calculate și raportate emisiile, arată că ceea ce încearcă să facă UE este „super complex” și ar putea afecta micii producători din țările în curs de dezvoltare.

„Este o mare povară administrativă cărora unii vor fi mai capabili să îi facă față decât alții. UE a recunoscut într-o oarecare măsură acest lucru … dar nu am văzut prea multe dovezi că acest lucru a fost abordat”, a spus el.

Comisia a susținut că schema va încuraja țările să își lanseze propriile sisteme de comercializare a emisiilor. Turcia și Indonezia au anunțat recent că vor introduce un preț al carbonului.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: