- În țara care ocupă, alături de Bulgaria, coada clasamentului în ceea ce privește rata vaccinării în UE, proiectul de lege care introducea obligativitatea certificatului verde la locul de muncă e, deocamdată, discutat (și tergiversat) în Parlament
- Mediul privat așteaptă o formă finală pentru a implementa noile măsuri.
- Am încercat să aflăm cum se pregătesc marile companii din țară pentru perspectiva introducerii obligativității certificatului verde, care e acum gradul de vaccinare în firme și în ce fel au susținut corporațiile procesul de vaccinare, calea despre care experții în sănătate publică spun că e cea mai sigură pentru a ieși din pandemie.
- Datele din mediul privat arată un grad de vaccinare peste media țării, companiile care au răspuns solicitărilor Economedia spun că au implementat intern campanii de informare pro vaccinare, dar nimeni nu se grăbește deocamdată cu introducerea certificatului verde, până la apariția legii care ar cere acest lucru.
Marile state ale lumii abordează diferit tema vaccinării obligatorii la locul de muncă, dar o serie de mari companii au făcut deja pași în această direcție și solicită vaccinarea angajaților. De exemplu, majoritatea angajaților Ford ar trebui să fie vaccinați până pe 8 decembrie, iar Google și Facebook au anunțat încă din vară că angajații care vor lucra de la birou trebuie să fie vaccinați. De altfel, în SUA, președintele Joe Biden susține obligația vaccinării sau a unui test săptămânal de detectare pentru angajații companiilor cu peste 100 de salariați.
Stadiul proiectului în România
Tema a ajuns și în România, dar proiectul de lege care introducea obligativitatea certificatului verde la locul de muncă a fost respins, la finalul lunii octombrie, de plenul Senatului, după ce nu a obținut suficiente voturi favorabile. Proiectul a primit 67 de voturi pentru, 60 împotrivă și 2 abtineri. Pentru a fi aprobat erau necesare 69 de voturi pentru, fiind vorba despre o lege organică. Senatul este prima cameră sesizată în acest caz, așa că proiectul mai are o șansă. În această perioadă, discuțiile continuă în comisiile de specialitate din Camera Deputaților. Conform informațiilor disponibile, una dintre propuneri e acordarea unei perioade de grație de 60 de zile de la intrarea în vigoare a legii, perioadă în care testele celor nevaccinați sau netrecuți prin boală să poată fi decontate de stat.
Proiectul de lege care introduce obligativitatea Certificatului verde la locul de muncă este însă deocamdată blocat, iar ședința decisivă de luni a Comisiei de Sănătate din Camera Deputaților a fost amânată, scrie G4Media. Motivul este că Florin Cîțu, președintele PNL, și-a schimbat radical poziția și a anunțat că nu e de acord ca statul să plătească testele celor nevaccinați. ”E o tergiversare care perpetuează insecuritatea epidemiologică”, a declarat pentru G4Media.ro Adrian Wiener (USR), membru al Comisiei de Sănătate. ”Nevaccinații să își plătească singuri testele”, a spus luni Cîțu.
Ce prevede proiectul
Angajații care vor refuza să prezinte certificatul verde la intrarea în instituția în care lucrează ar putea avea contractul de munca suspendat fără plata drepturilor salariale pentru o perioadă de până la 30 de zile.
Dacă cei nevaccinați până acum decid să se vaccineze cu prima doză, atunci instituția de stat la care lucrează va deconta testele de depistarea a infectării cu coronavirus până la emiterea Certificatului Verde. În cazul privaților, decontarea este la decizia angajatorului.
Angajații care aleg să nu se vaccineze vor trebui să-și facă teste anti-COVID periodic, fie test PCR la fiecare 72 de ore, fie antigen la 48 de ore, iar costurile destul de mari vor trebui suportate de angajați.
În situația în care angajații refuză să se vaccineze și refuză să se testeze, atunci angajatorul poate decide suspendarea lor fără drept de plată pentru 30 de zile, atât la privat cât și la stat. Dacă nici după 30 de zile angajații nu prezintă certificatul verde, atunci vor fi concediați la stat, iar la privat angajatorul poate decide dacă le prelungește suspendarea sau îi concediază.
Cum se pregătesc marile companii pentru certificatul verde?
Am încercat să aflăm cum se pregătesc marile companii din țară pentru perspectiva introducerii obligativității certificatului verde, care e acum gradul de vaccinare în firme și în ce fel au susținut corporațiile procesul de vaccinare, calea despre care experții în sănătate publică spun că e cea mai sigură pentru a ieși din pandemie.
BCR are “un procent foarte bun de angajați vaccinați”, conform reprezentanților băncii. “Acest lucru ne face să fim confortabili să asigurăm continuitatea serviciilor bancare. Am reușit să obținem aceste concluzii în urma unui sondaj anonimizat, pe care l-am efectuat la finele lunii august. De atunci și până în prezent, suntem convinși că rata colegilor vaccinați a devenit și mai mare”, a transmis Cătălin Ioniță, coordonarul echipei de comunicare a băncii.
Pentru măsuri noi, BCR așteaptă forma finală a legii discutate în parlament. “Vom aplica legislația, în orice formă va fi aceasta. Vom analiza care sunt potențialele măsuri în funcție și de cum va fi adoptată legea. Așteptăm să vedem cum va fi adoptată legea și care vor fi obligațiile pentru salariații din sistemul privat”, spun reprezentanții băncii.
Aceștia menționează că au derulat o serie de acțiuni pe tema vaccinării, pentru angajații proprii.
“Noi am lansat, încă din februarie, o campanie internă intensivă de conștientizare a importanței vaccinării, asumată inclusiv de top managementul băncii. În cadrul acestei campanii, am dezvoltat o secțiune informativă specială pe platforma internă de comunicare a băncii, care este actualizată săptămânal, am organizat zeci de întâlniri online și fizice cu cei mai cunoscuți medici, specialiști în sănătate publică și psihologi, la care au participat, de fiecare dată, sute de colegi, atât la București, cât și etapizat, în mai multe orașe din țară, și promovăm periodic mărturii video și scrise ale colegilor care au trecut fie prin vaccinare, fie prin boală. În plus, oferim colegilor noștri care se vaccinează câte o zi liberă, conform legislației în vigoare”, precizează BCR.
ING are o “politică de încurajare a vaccinării”, dar banca nu a introdus, deocamdată, certificatul verde, menționează Dana Ceaușu, PR Manager. Aceasta precizează că, din martie 2020, angajații ING Bank din sediul central au lucrat în proporție de 95% în regim de telemuncă. “Deși începusem un program pilot pentru creșterea procentului de angajați care pot lucra din sediu vara aceasta, odată cu valul patru al pandemiei am recomandat angajaților să revină la lucrul de acasă acolo unde este posibil. Pentru cei care specificul activității nu le permite lucrul de acasă sau pentru cei care doresc să vină la birou, respectăm toate recomandările și facilitățile oferite de autorități, iar accesul nu este condiționat de certificatul verde în prezent”, spun cei de la ING.
“La ING, respectăm diversitatea de opinii și alegerile personale, inclusiv pe tema vaccinării, însă politica noastră este una de încurajare a vaccinării. În eventualitatea în care certificatul verde va deveni obligatoriu, ING va implementa ajustările operaționale necesare pentru a respecta măsurile în vigoare la momentul respectiv”, au transmis reprezentanții ING.
În cadrul Raiffeisen Bank, 76% persoane sunt vaccinate și 3% imunizate natural, menționează Irina Kubinschi, director executiv Resurse Umane pentru bancă.
În ceea ce privește introducerea certificatului verde, reprezentanții băncii spun că așteaptă și ei forma aprobată a legii. “Suntem pregătiți să susținem testarea colegilor noștri, pe o perioada determinată de timp, însa dorim ca noul context legislativ să ne permită să facem asta”, spune reprezentanta băncii.
“Avem un procent foarte bun de vaccinare în cadrul bancii. Nu ne gândim să impunem vaccinarea, în lipsa cadrului legislativ. Ne propunem însă să atingem un procent cât mai mare de colegi vaccinați”, completează aceasta.
În ce fel impulsionează compania vaccinarea? “Instrumentele noastre de comunicare sunt foarte eficiente și sunt bazate pe interesul pe care am reușit să îl trezim prin intensificarea informărilor interne cu date oficiale despre procesul de vaccinare. Am organizat si evenimente on-line cu invitați medici care au oferit răspunsuri detaliate colegilor noștri și, nu în ultim rând, prin intermediul echipelor de management, care au un rol semnificativ și o influență deosebit de benefică în acest context. Oferim beneficiile prevăzute de lege, respectiv ziua liberă pentru vaccinare”, a mai menționat Kubinschi.
La nivelul OTP nu există date exacte privind procentul de vaccinare, însă reprezentanții băncii estimează că acesta ar fi “semnificativ peste media națională”. “În comunicarea internă la nivelul băncii, vaccinarea a fost menționată ca principala metodă de protecție, pe lângă purtarea măștii și măsurile de igienă specifice”, spun reprezentanții băncii.
“În ceea ce privește posibilele modificări legislative, având în vedere că la acest moment nu este clară forma finală a legii, nu au fost inițiate măsuri la nivelul băncii. În momentul în care legislația va fi adoptată, vor fi stabilite toate acțiunile necesare, asigurându-ne că banca va respecta reglementările legale în vigoare, inclusiv cele preconizate în legatură cu certificatul verde”, a transmis reprezentanta OTP, Mihaela Duica.
Peste 55% dintre angajații companiilor Grupului E.ON România s-au vaccinat până în prezent, ne-au transmis reprezentanții companiei din Energie. “Și credem că rata de vaccinare va crește în perioada următoare. Totodată, avem și echipe a căror activitate implică interacțiunea directă cu clienții sau lucrează pe teren, vaccinate în proporție de 80%, în unele cazuri chiar 100%”, spun cei de la E.ON.
“Am urmărit îndeaproape toate propunerile legislative încă de la începutul pandemiei și am fost pregătiți întotdeauna cu scenarii pentru toate situațiile. Am luat din timp măsuri de protecție și siguranță pentru angajați înainte ca acestea să fie impuse de autorități. Ne interesează în mod deosebit sănătatea angajaților noștri și de aceea am investit în acești doi ani în echipamente de protecție și în măsuri de siguranță specifice pentru toate categoriile de personal, atât pentru cei cu activitate de birou, cât și pentru cei care desfășoară activități în teren. Compania noastră gestionează o infrastructură critică, esențială pentru populație, și nu ne permitem întreruperi în activitate. Gestionăm peste 100.000 de kilometri de rețea energetică în România și deservim circa 3,3 milioane de clienți. De aceea, cel mai important obiectiv pentru noi a fost și este securitatea și continuitatea funcționării infrastructurii noastre”, au transmis reprezentanții Eon.
În ceea ce privește introducerea certificatului verde, și reprezentanții companiei spun că așteaptă forma finală a legii. Pe de altă parte, merită subliniat că în cadrul companiilor grupului E.ON funcționează de câteva luni un model de lucru, pe baza informațiilor legate de vaccinare, a trecerii prin boală și a testelor rapide anti-COVID-19, puse la dispoziție de companie, pentru a fi efectuate periodic de către angajații care încă nu s-au vaccinat.
“În ceea ce privește introducerea obligativității certificatului verde în companii, așteptăm rezultatul legislativ. Am respectat întotdeauna și vom respecta toate prevederile legislative aplicabile domeniului nostru de activitate. Suntem pregătiți, fie să introducem obligativitatea certificatului verde, fie să ne continuăm activitatea pe baza modelului deja amintit cu toate măsurile de protejare a angajaților. Analizele noastre ne indică faptul că nu va fi afectată activitatea prin această impunere a certificatului verde, deoarece în cadrul companiilor grupului E.ON funcționează de câteva luni un model de lucru, pe baza informațiilor legate de vaccinare, a trecerii prin boală și a testelor rapide anti-COVID-19, puse la dispoziție de companie, pentru a fi efectuate periodic de către angajații care încă nu s-au vaccinat”, precizează compania.
E.ON a derulat și o campanie internă de informare privind evoluția pandemiei, încă de la începutul ei. “Imediat ce vaccinul a devenit disponibil în România am continuat cu mesaje de informare a angajaților noștri, transmise săptămânal, privind beneficiile acestei soluții împotriva COVID-19, mesaje emoționale de sensibilizare, transmise inclusiv de către personal medical avizat să încurajeze vaccinarea, legate de avantajele pe care le aduce vaccinul și consecințele, la nivel personal, comunitar și de business, a unei rate de vaccinare insuficientă pentru a atinge imunizarea în masă. Fiind o companie cu activitate esențială pentru populație, am avut un beneficiu, acela de a ne putea vaccina printre primii, respectiv în etapa a 2-a a campaniei de vaccinare, de la începutul anului 2021.Compania a creat condițiile necesare, prin înscrierea pe platforma de vaccinare a angajaților care au dorit să se vaccineze încă din etapa a 2-a a campaniei naționale”, menționează reprezentanții grupului.
Angajații E.ON pot beneficia, conform legii, de o zi liberă pentru fiecare doză de vaccin efectuată împortiva COVID-19. De asemenea, se acordă o zi liberă plătită pentru fiecare doză de vaccin pe care o efectuează copilul angajatului de pînă la 18 ani sau pentru o persoană cu dizabilități, de până la 26 ani, dacă angajatul este părintele acesteia sau reprezentantul legal.
Reprezentanții E.ON spun că, începând cu 1 iulie, aproape 50% dintre angajați își desfășoară activitatea după un model de lucru hibrid, prin care li se oferă posibilitatea de a lucra de acasă câte 10 zile lucrătoare în fiecare lună, perioadă care este aleasă în funcție de opțiunile personale și în colaborare cu liderul de echipă. Angajații care suferă de boli cronice au opțiunea de a lucra 100% de acasă. Ceilalți 50% dintre angajați au activitate de teren și lucrează pe baza unui pachet de măsuri, prin care îi protejăm, atât prin evitarea de contacte directe, evitarea aglomerațiilor, dar și după un program de lucru flexibil sau decalat.
Aproape 70% dintre angajații companiilor Enel sunt vaccinați la aceasta dată, ne-au transmis reprezentanțiicompaniei.
“Pentru companiile Enel, sănătatea angajaților și a clienților reprezintă o prioritate astfel că, încă de la începutul pandemiei, au încurajat o atitudine responsabilă, care implică respectarea regulilor de siguranță și de distanțare socială în toate sediile și magazinele acestora, pentru a-i proteja pe cei din jur”, spun reprezentanții companiei.
De asemenea, au fost derulate campanii interne de informare a angajaților cu privire la măsurile anti-COVID și la vaccinare, au fost create secțiuni cu întrebări frecvente privind vaccinarea și organizate webminarii având ca invitați medici și specialiști ai DSP.
“O dată cu începerea campaniei naționale de vaccinare, Enel a amenajat în propriile sedii din București și din Constanța centre de vaccinare pentru angajați și familiile acestora și a acordat zile libere plătite salariaților care s-au vaccinat. În urma acestor demersuri, aproape 70% dintre angajații companiilor Enel sunt vaccinați la aceasta dată, unii dintre aceștia inclusiv cu a treia doză. De altfel, conform regulilor interne, pentru a limita cât mai mult expunerea la riscuri asociate Covid-19, prezența în sediile și în magazinele Enel este condiționată de existență fie a unui certificat de vaccinare, fie a unei dovezi privind un test negativ. Companiile Enel vor continua să respecte legile și reglementările în vigoare și să-și desfășoare activitatea în conformitate cu acestea”, au menționat reprezentanții Enel.
Oficialii Dacia nu au transmis date privind procentul de vaccinare în cadrul grupului. “Nu avem această cifră și nici nu o putem avea, deoarece respectăm prevederile GDPR care nu permit prelucrarea de informații cu caracter personal”, a menționat Silviu Sepciu.
Cât despre măsuri, acestea se vor lua în funcție de procesul legislativ din România.
“Am respectat, respectăm și vom respecta întotdeauna legislația din România. Toate măsurile pe care le vom lua vor fi în conformitate cu legislația din Romania”, au transmis reprezentanții Dacia.
Aceștia menționează că au susținut, intern, campania de vaccinare. “Încă de la începutul pandemiei, am informat angajații despre importanța respectării măsurilor de protecție anti-Covid 19 și asigurăm în cadrul companiei toate mijloacele necesare în acest sens. De asemenea, am informat angajații despre importanța vaccinării anti-Covid-19 ca fiind principala măsură de luptă cu acest virus. Totodată, fiecărui angajat care se vaccinează i se acordă o zi liberă”, transmit oficialii producătorului auto.
Până la finele anului, procentul persoanelor vaccinare în cadrul ESSA, companie care oferă servicii de merchandising şi de recrutare de personal, ar putea ajunge la 60%, menționează Lucian Pavelescu, director regional ESSA Group.
“Chiar acum, intern, avem în derulare o campanie prin care recomandăm vaccinarea angajaților noștri. În cadrul ESSA, procentul de vaccinare crește de la o săptămână la alta. Mai exact, dacă săptămâna trecută vorbeam despre o rată a vacinării similară cu media națională, începând cu 8 noiembrie am depășit deja 40%. Estimăm ca până la finele anului, procentul persoanelor vaccinate în cadrul ESSA să fie de 60%”, spune Pavelescu.
Acesta spune că s-au luat în calcul mai multe scenarii, în ceea ce privește certificatul de vaccinare și evoluția în plan legislativ.
“Am luat în calcul fiecare scenariu. Ce am învățat despre noi în ultimii ani, din punct de vedere al sănătății grupului ESSA, este că avem capacitatea de a ne adapta la cerințele legislative care vin în sprijinul diminuării ratei de infectare. Credem că o astfel de decizie trebuie foarte bine cântărită, pentru că printre angajați se pot număra persoane vulnerabile a căror sănătate nu permite imunizarea prin vaccin. Iar noi, ca angajator, nu putem lua dreptul la muncă al celor care se regăsesc în această situație. Pentru a lua niște decizii aplicate pe specificul activității noastre, trebuie să cunoaștem în detaliu normele de aplicare aferente acestui viitor cadru legislativ. În prezent, discutăm despre o inițiativă legislativă care probabil va fi amendată în parlament. Astfel, avem câteva scenarii pe care le luăm în calcul. În funcție de normele de aplicare, vom lua o decizie. Essa Sales & Distribution este o companie care a arătat de fiecare dată că poate armoniza cu orice decizie care este în interesul societății, mai cu seamă în această perioadă de încercări majore”, a transmis oficialul Essa.
Acesta spune că nu se are în vedere introducerea obligativității certificatului verde în companie. “Preocuparea managementului Essa este de a transmite către departamentul de execuție toate datele necesare cu privire la beneficiile imunizării, astfel încât colegii noștri să poată lua o decizie în cunoștință de cauză. Trebuie menționat că Essa a depus toate eforturile pentru ca angajații companiei să fie cât mai pregătiți pe perioada pandemiei, având la dispoziție echipament adecvat – măști, mănuși, dezinfectanți omologați”, spune reprezentantul Essa.
Acesta menționează că grupul are campanii de informare. “Vaccinarea este un act medical voluntar și prin urmare nu suntem susținători ai campaniilor de motivare cu mici si bere, cele cu loterii etc. Salarizarea este calibrată în funcție de competențele angajaților, la fel și programele de carieră. Acestea sunt beneficiile principale ale companiei și sunt în totalitate corelate cu expertiza angajaților. Vom încuraja vaccinarea prin beneficii de natură financiară, doar atunci când acest proces va fi unul plătit și angajații nu-și vor putea permite să-l deconteze din resurse proprii. Cât timp vaccinarea este gratuită și ușor accesibila, ESSA va implementa doar campanii de informare si de recomandare”, spune Pavelescu.
Aproximativ 90% dintre angajații COS sunt vaccinați cu schema completă, spune Mihaela Coteanu, Director HR al companiei, care e cel mai mare jucător pe piața serviciilor de fit-out de birouri din România. “Știm că la nivel global sunt destul de multe companii care impun vaccinarea angajaților, dar în cazul organizației noastre considerăm că fiecare angajat are dreptul de a lua cea mai bună decizie și suntem încrezători că împreună vom găsi soluția ideală, indiferent de eventuale impuneri legislative”, spune Coteanu despre o posbiliă obligativitate a certificatului verde.
“Singurul lucru pe care ni-l dorim este să creăm un climat de siguranță pentru angajații noștri, iar acest lucru se poate obține printr-un grad cât mai ridicat de vaccinare. În momentul de față, în cadrul organizației există o pondere foarte mică de angajați (aproximativ 10%) care nu s-au vaccinat, dar care au trecut prin boală și au un certificat verde activ”, spune Coteanu.
“Avem și angajați care din păcate nu se pot vaccina întrucât sunt alergici la unul din componentele vaccinului, prezintă alergii multiple sau au în istoricul lor medical șoc alergic, iar pentru ei cea mai bună metodă este cea a testării. Aceștia au ales să facă teste COVID periodic, fie PCR la fiecare 72 de ore, fie antigen la 48 de ore, iar costurile sunt suportate de companie”, susține Coteanu.
Aceasta menționează că firma a derulat încă de la începutul pandemiei campanii recurente de conștientizare și informare continuă, “considerând că fiecare va face alegerea corectă”. Singurul beneficiu oferit au fost zile libere, “întrucât imediat după vaccin unii colegi pot avea stări de disconfort, iar recuperarea rapidă este primordială atât pentru angajat cât și pentru organizație”.
Sunt vaccinați aproximativ 40% dintre angajații EFMS – Exclusive Facility Management Systems, companie de servicii de curățenie și mentenanță, cu operațiuni în toată țara, potrivit datelor companiei. “Estimăm un procent 40% de vaccinare, care este un procent destul de ridicat la nivelul industriei noastre, având în vedere nivelul de informare al lucrătorilor din domeniu”, a transmis Ofelia Moisa, din partea companiei. “În situația în care legislația va impune obligativitatea certificatului verde în companii, ne vom alinia cu siguranță cerințelor”, a transmis aceasta.
“Noi am promovat vaccinarea încă de la momentul în care acest lucru a fost posibil în țara noastră. În primul moment în care am avut dreptul de a ne vaccina, colegii mei din departamentul de resurse umane au depus toate diligențele în acest sens: am contactat angajații, le-am oferit materiale de informare, am discutat cu ei individual și le-am prezentat beneficiile, pentru a-și proteja sănătatea proprie și pe a celor dragi lor”, spune Moisa. “Compania noastră își desfășoară activitatea în conformitate cu prevederile legale în vigoare, astfel încât ne vom adapta intern în funcție de deciziile oficiale în acest sens”, spune Moisa despre obligativitatea certificatului verde.
“Ca antreprenor, sunt de părere că avem nevoie de măsuri clare, asumate ale autorităților cu privire la obligativitatea certificatului verde – în sensul impunerii acestuia sau în sensul asumării deciziei nevaccinării de către cei în cauză, prin plata cheltuielilor medicale. Liberul arbitru, deși un drept democratic, ar trebui cumva temperat pentru a nu interfera cu alte drepturi, precum ar fi dreptul la sănătate sau la servicii medicale ale celorlalți”, subliniază Moisa.
Compania nu oferă beneficii pentru vaccinare. “Din punct de vedere antreprenorial, aceasta ar fi o formă de discriminare și, ca politică de companie, nu încurajăm astfel de practici. Ceea ce putem face este să ne supunem legislației în vigoare, orice decizii s-ar lua în continuare. Este însă clar că dacă nu se iau măsuri oficiale privind încurajarea vaccinării, pot exista blocaje majore în economie, care afectează întreaga societate”, transmit reprezentanții EFMS.
Enis Ibraim, Director de Producție pentru Al Prof SA, unul dintre cei mai mari jucători din industria locală a componentelor din aluminiu, spune că firma a ajuns la un grad bun de vaccinare.
“În prezent am ajuns la aproximativ 98%, un procent foarte ridicat pentru segmentul de producție, avînd în vedere că printr-un grad ridicat de vaccinare al lucrătorilor din fabrică se reduce semnificativ riscul blocajelor în procesul de producție”, menționează Ibraim.
În ceea ce privește obligativitatea certificatului verde în companii, “Suntem pregătiți în sensul de a ne conforma deciziilor autorităților în acest sens, prin regulament și proceduri interne specifice”, spune reprezentantul companiei. “Dacă se va adopta o decizie în acest sens, așteptăm de asemenea și norme / reguli clare de aplicabilitate, astfel încât măsurile respective să își atingă într-adevăr obiectivul, dar să fie în același timp corelate cu realitățile mediului de business”, spune Ibraim.
“Introducem elemente de obligativitate doar în măsura în care respectăm limitările legale aplicabile. În calitate de antreprenori și angajatori, suntem interesați în egală măsură de asigurarea continuității proceselor de producție pentru clienții noștri, dar și de respectarea normelor legale în ceea ce privește protecția muncii și toate celelalte reglementări aplicabile”, a transmis reprezentantul AI Prof.
Compania nu oferă beneficii pentru vaccinare.
“Din fericire, avem un procent foarte bun de vaccinare. Printr-un comportament responsabil, am reușit ca în toată această perioadă să asigurăm continuitatea business-ului și chiar să creștem volumele, asigurând astfel locuri de muncă pentru peste 100 de angajați”, menționează Ibraim.
Despre un procent foarte bun de vaccinare vorbește și Florin Gheorghe, Co-Fondator si CEO, THETA Furniture & More, companie de fit-out (soluții complete de design și amenajări pentru spații comerciale interioare.), cu fabrică proprie de mobilier în apropierea Bucureștiului.
“Avem un procent foarte bun de vaccinare, ceea ce este foarte important având în vedere că obiectul de activitate al companiei THETA Furniture & More (amenajări complete pentru spații interioare) presupune interacțiune continua atât cu clienții cât și cu furnizorii. Colegii noștri din echipele care lucrează la birouri (marketing, vânzări, design, arhitectură, funcții support) sunt vaccinați în proporție de 100%, iar cei care lucrează la fabrica noastră de producție de mobilier de lângă București au ajuns la un procent de 85% la momentul actual”, spune Gheorghe.
“Ne vom conforma oricăror obligații legislative și ne pregătim în acest sens, avem scenarii interne de lucru în ambele variante și suntem pregătiți în situația în care se va adopta o asemenea inițiativă”, spune Gheorghe despre posbilia obligativitate a certificatului verde.
“Având în vedere procentul ridicat de vaccinare la nivel de companie, nu vedem nici un impediment în derularea activității, în oricare dintre scenarii”, completează acesta.
Introducerea obligativității certificatului e luată în calcul “doar în măsura în care aceasta va deveni o obligație legală, altfel nicio companie nu poate impune acest lucru angajaților”, consideră Gheorghe.
Și în cazul acestei companii, cei din conducere vorbesc despre campanii de informare. “Avem programe interne de comunicare prin care am menținut angajații permanent informați pe toată perioada pandemiei, în legătură cu toate aspectele de interes, inclusiv tot ce reprezintă vaccinarea, opțiuni și alte informații utile. Decizia privind vaccinarea este una personală pentru fiecare dintre colegii noștri, însă încercăm să le punem la dispoziție cât mai multe informații”, a transmis reprezentantul companiei.