În plină pierdere de viteză, mai are un viitor guma de mestecat?

Reclama guma de mestecat pixabay.com

Vânzările mondiale de gumă de mestecat erau în scădere de mai mulți ani, dar criza Covid a dat o lovitură suplimentară acestei piețe, cu o constatare evidentă: produsul nu pare să mai intereseze în aceeași măsură noile generații, scrie BFM TV.

Potrivit The Economist, vânzările de gumă de mestecat au scăzut cu 14% la nivel mondial în 2020 în raport cu anul precedent.

Lansată de John Curtis la mijlocul secolului al XIX-lea în Statele Unite, guma de mestecat era inițial o simplă versiune industrializată a unei rășini de mestecat, acoperită cu amidon de porumb.

Pentru a preveni întărirea rășinii, Curtis a introdus un alement descoperit în anii 1830, parafina, derivată din petrol.

Un alt american, Thomas Adams, vine cu o nouă rețetă, la sfârșitul secolului al XIX-lea, inspirându-se din obiceiurile amerindienilor și produce chewing-gums cu un latex natural provenit de la un arbore tropical.

Urmează apoi geniul marketingului. La începutul anilor 1900, William Wrigley Jr este un important comerciant de săpun și de drojdie. La fiecare comandă, introduce în colet un pachet de gumă de mestecat, drept cadou. Succesul este atât de mare încât în curând singura activitate este producția de gumă de mestecat. Wrigley Company este în continuare nunărul 1 mondial al sectorului.

Între timp, petrochimia a devenit un ingredient de bază. Rețeta, bazată pe elastomeri, antioxidanți și emulgatori, devine tot mai complexă pentru a obține rezultate din ce în ce mai rafinate.

Un alt inventator, tot american, dezvoltă un alt produs emblematic, bubble gum, care permite consumatorilor să facă baloane.

În prima parte a secolului XX chewing-gum este un triumf americane care seduce toată lumea.

Și totuși, ce s-a întâmplat? Din punct de vedere economic, este acuzat telefonul mobil. O achiziție impulsivă prin excelență, guma de mestecat este în general expusă în zona caselor de marcat ale supermarketurilor, unde se formează cozile. Acum, majoritatea clienților preferă să stea cu ochii în ecranele telefoanelor iar supermarketurile fac eforturi să reducă cozile de așteptare.

În 2016, piața a scăzut cu 7%, după ce pierduse deja peste 3% în 2015, potrivit institutului Nielsen.

În fine, purtatul măștii a redus grija pentru respirația urât mirositoare.

Dar schimbarea este și sociologică. Guma de mestecat, lipită peste tot pe trotuare, nu mai este pe gustul noilor generații mai sensibile la mediu. O gumă are nevoie de 5 ani pentru a se degrada în natură. În plus, atenția pentru mâncare mai sănătoasă a crescut iar guma era deja în atenția autorităților sanitare, pentru conținutul de zahăr.

“Guma devine din ce în ce mai puțin acceptabilă social”, recunoștea în decembrie 2019 Dirk Van de Put, director general al Mondelez International.

În fața acestor evoluții, mărcile specializate promit acum gume energizante, cu cofeină sau vitamine.

pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *