Deși Franța este un partener strategic important pentru România, în ultimile 18 luni puține startup-uri franceze s-au înființat în România și vice versa, însă România reprezintă în continuare o piață provocatoare, cu multe atuu-uri în ceea ce privește piața startup-urilor, a declarat pentru Economedia Gregoire Vigroux, peședintele La French Tech, o comunitate de antreprenori și business angels care sprijină apariția start-up-urilor și dezvoltarea ecosistemului.
„Deși prezența marilor companii franceze este puternică în România, puține startup-uri franceze sunt în prezent înființate acolo. În același timp, puține startup-uri românești se dezvoltă în Franța, în timp ce România are multe atu-uri pentru a deveni un campion digital în Europa. Începând cu o forță de muncă formată din informaticieni și „locomotive” calificate, multilingvistice și deschise lumii”, spune Gregoire Vigroux.
Acesta spune că, datorită apropierii sale istorice, lingvistice și culturale de Franța, România este o locație naturală pentru companiile franceze. România este adesea o bază avansată, un fel de prim bastion ideal, pentru companiile franceze care doresc să se extindă, apoi, în alte țări est-europene.
Pentru a-și consolida parteneriatul, Gregoire este de părere că cele două țări, România și Franța, trebuie să colaboreze pe partea de tehnologie. „Apariția unor astfel de colaborări puternice necesită parteneriate puternice și mediatizate între startup-uri din ambele țări. Modele de afaceri de succes, pe scurt, care vor deschide calea pentru alte parteneriate”
Printre companiile românești cu creștere rapidă care au fost preluate de startup-uri franceze mai mari se numără:
- Qualitance, o companie de tehnologie fundata de Ioan Iacob și Radu Constantinescu, care a fost cumpărată recent de compania franceză ALTEN
- Startupul MorphL, lansat în 2018 de Alexandra Anghel și Ciprian Borodescu, a fost achiziționat de Algolia, o companie din Franta, care oferă un produs de căutare web prin intermediul unui model SaaS.
- „Fenix, un startup românesc specializat în vânzarea de smartphone-uri recondiționate, pe care eu însumi l-am creat împreună cu doi co-fondatori francezi (Hector Destailleur și Adrien Arnoux) în București, în 2021. Ne-am vândut compania liderului francez în sector, Recommerce Group , la doar 14 luni de la lansare. Aceasta este cea mai rapidă ieșire înregistrată pentru un startup românesc. În ultimele douăsprezece luni, compania noastră Recommerce a vândut 20.000 de smartphone-uri în România, pentru o cifră de afaceri de 4 milioane de euro”, spuneGregoire Vigroux.
Franța este în continuare un partener strategic privilegiat al României, fiind al treilea investitor străine. Pe tot parcursul anului 2021, există o redresare puternică a comerțului bilateral francez cu România, după cum ilustrează creșterea de +15,4% in 2021, pentru o sumă totală de 8,6 miliarde de euro. Până în prezent, capitalul a peste 2.500 de companii românești este deținut majoritar de companii franceze.