Grupul german Volkswagen a raportat vineri un declin de 7% al livrărilor globale în trimestrul trei din 2024 (după un declin de 3,8% în precedentele trei luni), pe fondul cererii slabe din China şi al costurilor ridicate de producţie pe piaţa internă, transmit DPA şi Reuters, transmite Agerpres.
De asemenea, companiile auto din Europa se confruntă cu impactul unui potenţial război comercial între Bruxelles şi Beijing. Uniunea Europeană a decis recent impunerea de tarife vamale suplimentare la vehiculele electrice (EV) produse în China, spunând că beneficiază de subvenţii de stat incorecte. Beijingul a negat şi a ameninţat cu represalii, în timp ce producătorii auto germani, care obţin aproximativ o treime din profiturile lor în China, au cerut mai multe negocieri.
VW, cel mai mare producător auto european, efectuează o reorganizare majoră şi ia în considerare, pentru prima dată, închiderea unor fabrici din Germania, din cauza cererii slabe din Europa, a concurenţei din China, a dificultăţilor cauzate de trecerea la vehicule electrice şi a costurilor ridicate de producţie pe piaţa internă.
“Un nivel mai adecvat al costurilor, în special în Germania, este esenţial pentru a ne menţine în viitor succesul în acest mediu”, a afirmat Marco Schubert, membru al Comitetului executiv al VW. Acesta a adăugat că situaţia din China, unde Volkswagen este afectat de concurenţii locali, care oferă modele electrice mai ieftine, “este în mod special dificilă”.
În China, cea mai mare piaţă auto din lume, livrările Volkswagen au scăzut cu 15%, la 711.500 vehicule, astfel încât pe plan mondial au fost livrate în trimestrul trei din 2024 doar 2,176 milioane unităţi.
Şi rivalele BMW şi Mercedes au anunţat joi că cererea redusă şi concurenţa strânsă din China au afectat vânzările trimestriale.
Un purtător de cuvânt al VW a informat că au fost reduse costurile de producţie pentru vehiculele complet electrice în China, dar compania nu va sacrifica profitabilitatea pentru cota de piaţă.
Reducerile de costuri au dus la o creştere de 5,2% a vânzărilor de vehiculele complet electrice în China, în trimestrul trei din 2024. Dar pe plan global, livrările pe acest segment au scăzut cu 9,8%, la 189.400 vehicule, pe fondul unui declin de 41% în SUA.
Marca Audi a raportat un recul de 16% al vânzărilor, în timp ce marca VW un declin de 6,6%. Doar subsidiarele Skoda şi Lamborghini, precum şi producătorul de camioane Traton, au raportat creşterea livrărilor în trimestrul trei din 2024.
Producătorul german de maşini sport Porsche a înregistrat în China o scădere de 29% a vânzărilor în primele nouă luni din acest an. Pe plan global, livrările au înregistrat un declin de 7%, la 226.026 unităţi, în perioada ianuarie-septembrie 2024.
“2024 este în mod special un an dificil pentru noi, în unele cazuri oferta de produse fiind limitată”, a apreciat Detlev von Platen, membru al Board-ului Porsche.
Consumatorii chinezi sunt din ce în ce mai reticenţi cu cheltuielile alocate mărfurilor de lux, pe fondul problemelor din sectorul imobiliar care afectează creşterea celei de-a doua economii mondiale.