Prin blocarea unui pod între Canada și Statele Unite, manifestanții împotriva măsurilor sanitare au atins un punct central al industriei auto și a forțat giganții sectorului să suspende sau să încetinească temporar liniile de producție în mai multe uzine, relatează agenția AFP, citată de publicația boursorama.com.
Mișcarea canadiană de protest viza inițial decizia de a obliga șoferii de tiruri să se vaccineze înainte de a trece granița cu Statele Unite. Dar protestul s-a transformat rapid într-o mișcare mai amplă împotriva măsurilor sanitare în ansamblul său dar și a guvernului Trudeau.
Mișcarea a inspirat acțiuni similare și în alte colțuri ale lumii. În Franța, mai multe “convoaie ale libertății” au plecat spre Paris. În Noua Zeelandă, manifestanți anti-vaccin s-au adunat de trei zile în apropierea parlamentului din Wellington iar joi au avut loc ciocniri cu forțele de ordine. Peste 120 de persoane au fost arestate.
La granița dintre Canada și SUA, General Motors, Ford, Stellantis și Toyota și-au anunțat angajații fie să nu vină la muncă miercuri sau joi, fie să reducă producția, din cauza lipsei de piese.
Podul Ambassador care leagă Windsor, Canada, de Detroit, SUA, este punctul de graniță cu cel mai mare trafic din America de Nord, cu peste 40.000 de muncitori și turiști care îl traversează zilnic.
Șoferii de camioane transportă zilnic pe aici mărfuri în valoare de 323 de milioane de dolari, în medie.
Iar zona din jurul podului “este un fel de cluster imens pentru industria auto”, explică Jason Miller, expert în lanțuri de aprovizionare la universitatea din Michigan. “Unele piese pot traversa de până la cinci, șase sau șapte ori acest pod.”
Detroit este leagănul industriei auto americane și numeroși subcontractori sunt instalați în regiune.
Ori “din anii 1960, industria auto consideră un dat faptul că traficul transfrontalier va fi facil și fiabil și funcționează în flux scurt cu uzine care uneori nu au stocuri decât pentru câteva ore sau câteva zile”, arată și Fraser Johnson, specialist în lanțuri de aprovizionare la școala canadiană de comerț Ivey.
“Imediat ce ai perturbări de acest gen, pui în pericol continuitatea operațiunilor”, adaugă el.
General Motors a fost nevoit să anuleze tura de miercuri seara precum și două ture de joi la uzina sa Lansing Delta Township, iar tura de marți dimineața la uzina din Flint a fost redusă cu circa două ore.
Ford a fost nevoit să reducă joi capacitatea uzinelor sale canadiene din Oakville și Windsor.
Mai multe uzine Stellantis din Statele Unite și Canada au fost nevoite să reducă tura de miercuri seara. Uzina din Windsor a fost din nou nevoită să reducă schimbul de joi dimineața.
Toyota a anunțat la rândul său că blocarea podului afectează uzinele sale din Canada și uzina din Kentucky, în SUA, fără a preciza amploarea fenomenului.
Șoferii canadieni de tir, care au făcut din acest pod un punct central al protestelor, „țintesc sus pentru a-și transmite doleanțele și lovesc în centrul industriei auto”, rezumă Karl Brauer, de la site-ul specializat ISeeCars.
O altă rută este dificil de folosit în această regiune presărată cu mari lacuri. Podul a fost conceput pentru a lega direct autostrăzile majore de pe cele două granițe. Iar traseul prin Buffalo, la est, în apropiere de Niagara, “este problematic deoarece nu există infrastructuri pentru a gestiona traficul de camioane”, subliniază Fraser Johnson.
Nici aprovizionarea de la alți producători nu este facilă, în condițiile în care numeroși dintre ei produc piese foarte specifice sau chiar configurate pentru o anumită mașină.
Și “nu trebuie uitat că această crize vine într-un context dificil, cu penuria de semiconductori care nu pare să ia sfârșit”, arată Karl Brauer.
Sectorul auto este puternic afectat de un an de zile de lipsa acestor componente esențiale în fabricarea mașinilor, determinând periodic constructorii să-și oprească liniile de asamblare.
Situația s-ar putea agrava rapid dacă podul rămâne blocat, cu eventuale concedieri temporare în rândul constructorilor.
“Pentru un post pe liniile de asamblare, circa 10 posturi sunt afectate în ansamblul economiei”, comentează Bernard Swiecki, de la tink-tank-ul specializat CAR, menționând subcontractorii sau restaurantele și hotelurile care îi găzduiesc.
Blocajul ar putea de acum să afecteze uzine mai îndepărtate, spre care camioanele erau deja în drum înainte de blocarea podului.
Prețul mașinilor second hand, care a atins deja niveluri record anul trecut în Statele Unite, ar putea continua să crească, arată Jason Miller.
Iar “impactul s-ar putea extinde și la alte sectoare dacă materiile prime vor începe să lipsească”, adaugă el, notând că SUA importă cantități mari de aluminiu iar Canada plastic.