Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 37,8% în primele două luni din 2023. Autoturismele „electrificate” au o creștere de 63,2%, realizând o cotă de piață de 20,6%

inmatriculari auto, masini

După evoluția importantă a lunilor anterioare, februarie 2023 vine cu o creștere de 43,1% a înmatriculărilor de autovehicule faţă de luna similară a anului precedent, arată datele transmise luni de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).

Dacă ne raportăm la anii anteriori, luna februarie 2023 este în creștere cu 71,9% față de perioada similară din anul 2021 şi cu 39,5% faţă de februarie 2020.

În piața națională, TOP 10 mărci, autoturisme + autovehicule comerciale, după primele două luni din anul 2023, este condus de către Dacia (9.359 unități), urmată de Renault (3.058 unități), Ford (1.694 unități), Toyota (1.555 unități), Hyundai (1.550 unități), Mercedes Benz (1.497 unități), Volkswagen (1.402 unități), Skoda (1.373 unități), BMW (868 unități) și Suzuki (671 unități).

Autoturismele (care reprezintă aproximativ 85% din total) au înregistrat, în luna februarie 2023, un volum de 12.338 unități, cu 45,0% mai mult decât în luna similară din 2022.

Segmentarea pe clase. După primele două luni ale anului 2023, observăm o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+137,4%), Clasa B (+49,1%), Clasa C (+71,2%), Clasa D (-19,5%), Clasa E (+39,5%), Clasa F (+54,5%), SUV (+21,9%), MPV (-96,0%) și Clasa Sport (+12,2%), raportat la perioada similară din anul anterior.

În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 39,6%, în scădere cu 5,2% față de 2022, urmat de Clasa C cu o cotă de 31,0%, în creştere cu 6,0% și Clasa B cu o cotă de 19,7%, în creştere cu 1,5% față de cota deținută în aceeași perioadă a anului trecut.

În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele două luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de 0,5% față de cota deținută în perioada similară din 2022, ajungând, astfel, la o pondere de 66,8%. In ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 2,7% față de ponderea din anul 2022 și dețin o cotă de 12,6% din total.

Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plugin), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să dețină, după primele două luni din 2023, o cotă de piață de 20,6%, care depăşeşte cu 8,0% cota deţinută de motoarele diesel.

Autoturismele full electrice dețin o cotă de 8,6% din piață în primele două luni ale anului 2023 față de anul 2022 când reprezentau doar 5,9%.

Ca și în anul 2022, când, deși s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme în general, cele “verzi” au performat, în anul 2023, achizițiile din această categorie au crescut considerabil (+63,2%) comparativ cu perioda similară a anului trecut. In acest context, este de remarcat creșterea importantă a autoturismelor 100% Electrice (+99,7%) şi a celor plug-in hybrid (+35,0%).

Autoturismele 100% electrice continuă trendul crescător și în luna februarie 2023, ajungând la volume duble, cu o creștere de +114,0% față de luna similară a anului trecut, dar și la nivelul celor două luni (+99,7%) din 2023 față de 2022.

Și cele plug-in urmează aceeași curbă crescătoare ca și cele electrice, cumulând și acestea volume semnificative și o creștere de 52,8% față de luna similară a anului trecut și una de 35,0% față de primele două luni din anul 2022.

Creșterea se aplică și pentru autoturismele Full Hybrid, acestea înregistrând +35,3% față de luna februarie 2022 și +48,3% față de primele două luni ale anului anterior.

Cu atât mai mult, în primele două luni din acest an, este de remarcat evoluția la vârful clasamentului unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 1.057 unități și o creștere de 235,6% față de aceeaşi perioadă a anului precedent, Renault Megane 151 unități, fără înmatriculări în perioada similară din 2022, Volkswagen e-UP!, cu 149 unități, creștere de 175,9%, Tesla Model 3 cu 63 unități, în scădere cu 34,4% și Tesla Model Y cu 62 unități, în creștere de 60 ori față de aceeaşi perioadă a anului 2022.

În ceea ce privește autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 121 unități și o creștere de 108,6% față de aceeaşi perioadă a anului precedent, urmată de Mazda CX 60 cu 70 unități, fără înmatriculări în perioada similară din 2022, Volkswagen Tiguan cu 61 unități și o creștere de 117,9%, BMW X5 cu 54 unități, creștere de 116,0% și Hyundai Tucson cu 54 unități, în creștere cu 14,9%.

Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 350 unități, în creștere cu 56,3% față de 2022, urmată de Toyota RAV4 cu 286 unități și 56,3% creștere, apoi Toyota Yaris cu 213 unități, în creștere cu 91,9%.

Analizând evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4×4), observăm că, după primele două luni din anul 2023, acestea dețin o cotă de piață de 22,9%, corespunzătoare unui volum total de 5.597 unități, în creștere cu 51,7% față de anul 2022, când se înregistrau 3.690 unități.

În ceea ce privește tipul proprietarului, cele mai multe achiziții de autoturisme în luna februarie 2023 au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 62,0% din totalul achizițiilor de autoturisme. Dacă ne raportăm la cele două luni din acest an, persoanele juridice acoperă un procent de 57,0%, iar diferenta de 43,0% le revine persoanelor fizice.

Categoria autovehicule comerciale ușoare înregistrează, în februarie 2023, o creștere de 31,5% față de luna februarie 2022. Pe ansamblul celor două luni din acest an, se remarcă o creștere de 28,2%, care consemnează o evoluție similară cu cea a autoturismelor (+37,8%).

În acest context, majoritatea mărcilor și modelelor sunt în teritoriul pozitiv în raport cu perioada similară a anului trecut.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *