Cele mai mari disponibilizări din istoria de 116 ani a United Parcel Service Inc. au fost posibile, în parte, datorită noilor tehnologii, inclusiv inteligenței artificiale, a declarat săptămâna trecută directorul general Carol Tomé. Citând un exemplu, ea a spus că învățarea mecanică le permite vânzătorilor să alcătuiască propuneri fără a fi nevoiți să ceară îndrumare experților în prețuri, scrie Bloomberg.
UPS se numără printre un număr tot mai mare de companii care se confruntă cu două etape de inteligență artificială: Să le arate investitorilor cum ajută AI să facă mai mult cu mai puțin și, în același timp, să evite temerile care vin odată cu asocierea directă a tehnologiei cu reducerea locurilor de muncă. Un purtător de cuvânt al UPS a declarat ulterior că AI nu înlocuiește lucrătorii și că directorii nu au făcut o legătură explicită între AI și disponibilizările permanente anunțate odată cu rezultatele financiare.
Luna trecută, BlackRock Inc. a declarat că va concedia aproximativ 600 de angajați. Într-o notă adresată personalului, directorul general Larry Fink și președintele Rob Kapito au subliniat schimbările dramatice din industrie „și, poate cel mai profund, noile tehnologii sunt pregătite să transforme industria noastră – și orice altă industrie”. În timp ce Fink a fost deschis în ceea ce privește credința sa în potențialul AI de a crește productivitatea, noua tehnologie nu a fost citată ca un motiv pentru reduceri de personal. Managerul de active se așteaptă în continuare să aibă un personal mai mare până la sfârșitul anului, pe măsură ce extinde anumite părți ale activității.
Experții se străduiesc să obțină o imagine exactă a numărului de locuri de muncă care sunt eliminate pe măsură ce inteligența artificială avansează rapid. Din luna mai a anului trecut, companiile americane au anunțat peste 4.600 de reduceri de locuri de muncă pentru a elibera resurse în vederea angajării de persoane cu experiență în domeniul IA sau pentru că tehnologia a înlocuit sarcini, potrivit firmei de outplacement Challenger, Gray & Christmas Inc. Dar această estimare este „cu siguranță subdimensionată” față de totalul real, a declarat într-un interviu vicepreședintele senior Andrew Challenger.
„Există probabil mai multe locuri de muncă în economie care sunt deja eliminate din cauza IA decât cele care sunt atribuite sau anunțate. De fiecare dată când o companie menționează acest lucru, ea face titlurile în toate ziarele timp de o lună”, a declarat Challenger. „Preferă să treacă sub radar de cele mai multe ori”.
În primăvara anului trecut, International Business Machines Corp. a ținut prima pagină a ziarelor din întreaga lume atunci când directorul general Arvind Krishna a declarat pentru Bloomberg că societatea intenționează să pună pe pauză angajările pe care crede că le-ar putea înlocui în curând cu IA. Un purtător de cuvânt al IBM a declarat că societatea nu are în vigoare o înghețare a angajărilor și că intenționează să mențină nivelul de personal în acest an.
Johnny Taylor, directorul general al Societății pentru Managementul Resurselor Umane, a fost de acord că multe dintre aceste tipuri de reduceri vor avea loc în liniște.
„IBM a fost un lider și a făcut lucrurile publice în această privință și a încasat-o destul de rău”, a declarat Taylor într-un interviu din decembrie. „Așa că ceilalți au spus: ”Nu vom anunța, o vom face pur și simplu”. Ne vom reduce numărul de angajați”.
Multe firme ar putea face acest lucru prin încetinirea semnificativă a angajărilor, a spus el. „Ne vom trezi peste trei ani și vom vedea organizații mult mai „subțiri””, a spus el. „Te vor fi înlocuit fără să facă un anunț”.
Până în prezent, cele mai multe reduceri legate de inteligența artificială au avut loc în industria tehnologică, potrivit datelor Challenger. Unele companii, cum ar fi Chegg, un site de ajutor pentru teme și Stack Overflow, un site de ajutor pentru programatori, au redus personalul după ce afacerile lor au fost direct subminate de produsele de inteligență artificială. Alte companii, cum ar fi serviciul de stocare de fișiere Dropbox, s-au grăbit să se reorienteze către noua tehnologie, renunțând la personal pentru a face loc unor noi angajări cu aptitudini în domeniul IA.
După IBM, doar câteva companii au legat în mod explicit inteligența artificială de reduceri de personal sau de înghețarea angajărilor.
În decembrie, firma suedeză Klarna Inc. a declarat că va îngheța angajările pe măsură ce instrumente precum ChatGPT de la OpenAI reduc timpul necesar pentru anumite sarcini. „Avem nevoie de mai puțini oameni pentru a face același lucru”, a declarat directorul general Sebastian Siemiatkowski pentru Telegraph. „Cel mai corect pentru noi este să spunem: ”să nu recrutăm acum, să vedem cum se desfășoară acest lucru””. Un purtător de cuvânt al Klarna a refuzat să facă alte comentarii.
În ianuarie, compania de software de învățare a limbilor străine Duolingo Inc. a ales să nu reînnoiască contractele a aproximativ 10% dintre contractanții săi.
„Pur și simplu nu mai avem nevoie de atât de mulți oameni pentru a face tipul de muncă pe care o făceau unii dintre acești contractori. O parte din această situație ar putea fi atribuită inteligenței artificiale”, a declarat un purtător de cuvânt pentru Bloomberg, adăugând că Duolingo nu are în vigoare o înghețare a angajărilor și că recrutează în mod activ pentru o gamă largă de roluri. Compania a precizat că niciun angajat cu normă întreagă nu a fost afectat și că reducerea numărului de locuri de muncă nu reprezintă o „înlocuire directă” a lucrătorilor cu AI, deoarece mulți dintre angajații săi cu normă întreagă și contractori folosesc tehnologia în activitatea lor.
Aceste companii nu sunt singure în gândirea lor, chiar dacă alții nu o spun cu voce tare: Trei din patru șefi de resurse umane din Fortune 500, chestionați de Gallup anul trecut, au declarat că văd IA înlocuind locurile de muncă în compania lor în următorii trei ani.
„Să nu ne prefacem – locurile de muncă vor dispărea din cauza inteligenței artificiale”, a declarat Bob Toohey, director de resurse umane la compania de asigurări Allstate Corp. adăugând că se referea la piața muncii în general, nu la compania sa în mod special. „Vor fi locuri de muncă pierdute, dar și locuri de muncă îmbunătățite”.
În propriul său departament, Toohey a spus că IA va schimba activitatea așa-numitelor echipe de învățare și dezvoltare care instruiesc angajații Allstate, de exemplu, într-o nouă metodă de gestionare a cererilor de despăgubire. Ceea ce odată era un proces de trei săptămâni de creare de conținut poate dura acum mai puțin de o zi. „Ne aflăm chiar acum în mijlocul acestui proces”, a spus el.
În industria tehnologică, unii directori de top au avertizat că AI ar putea elimina anumite locuri de muncă, Elon Musk mergând până la a spune: „Va veni un moment în care nu va mai fi nevoie de niciun loc de muncă”. Dar pentru companiile care introduc în prezent IA în rândul lucrătorilor, există adesea o interpretare mai pozitivă.
„Marele lucru pe care îl veți auzi de la companii este că nu se concentrează pe eliminare, ci pe augmentare – încercând să facă oamenii mai eficienți și mai eficace”, a spus Challenger. „Dar, în mod clar, există o mulțime de scenarii în acest moment în care o persoană ar putea face munca a patru sau cinci persoane cu ajutorul AI într-un mod în care nu ar fi putut-o face în urmă cu un an. Acest lucru se întâmplă pe teren, chiar dacă nu auzim despre asta în anunțuri mari din partea organizațiilor”.