În contextul inflației mari și a situației geopolitice, puterea de cumpărare este o mare provocare, iar în ultima perioadă clienții preferă prețuri mici și superoferte, drept urmare aleg produse din categoria „vânzare accelerată”, spune, într-un interviu pentru Economedia, Andrei Popescu, General Manager al platformei de cumpărături alimentare (dar nu numai) Freshful, parte din grupul eMAG.
El susține că planurile de dezvoltare ale Freshful se concentrează în principal pe zona București-Ilfov, deși compania are și intenția de a se extinde în alte orașe. În plus, în ce privește planurile de extindere externă, el spune că Freshful se concentrează în acest moment pe România, deoarece piața locală de e-commerce în general și e-groceries în particular are mult loc de creștere.
Valoarea medie a coșului de cumpărături pe Freshful depășește 270 de lei cu tot cu TVA, iar coșul mediu cuprinde peste 20 de produse, spune el.
Economedia: Ce planuri de extindere are compania, în ce orașe din România și în ce orizont de timp?
Andrei Popescu: Freshful este o companie tânără, care a intrat în 2021 într-o piață totală de comerț alimentar în care cumpărăturile online au avut o creștere puternică în ultimii 2 ani, odată cu debutul pandemiei. Creșterea brandului se desfășoară atent, acordat la mediul economic, la obiectivele de business și la dinamica pieței.
Obiectivele setate la lansarea Freshful au fost deja depășite, compania livrând peste 10 milioane de produse în primele 12 luni.
La un an de la lansare, Freshful este disponibil către aproximativ 1 milion de gospodării din București și Ilfov, reușind să livreze cumpărăturile săptămânale la peste 55.000 de clienți în primul an de operațiuni.
Deși luăm în calcul și alte orașe pentru exindere, în perioada imediat următoare, ținta noastră este aceea de a acoperi cât mai bine capitala și întregul județ Ilfov din punct de vedere al zonelor de livrare și de a atrage cât mai mulți noi clienți.
Economedia: Există planuri de extindere externă? Iar dacă da, în viitorul apropiat sau în cel mai îndepărtat?
Piață locală de e-commerce în general și e-groceries în particular are mult loc de creștere. Astfel că, deși avem ADN-ul unui brand cu prezentă internațională precum eMAG, creșterea Freshful se va concentra în România pentru moment.
Economedia: Care este planul de extindere în ce privește fermierii și producătorii locali de alimente?
Andrei Popescu: Consumatorii ne-au arătat apetitul mare pentru produse proaspete, savuroase și locale, de aceea, Freshful a lansat, la mijlocul anului 2022, sortimentația „Din Grădină”, prima inițiativă farm to fork a companiei, prin care a pus pe masa românilor până în luna octombrie 30 de tone de legume cultivate la Băleni, jud. Dâmbovița. Pe parcursul anului 2023 vom extinde parteneriatele cu micii producători ca să creștem capacitatea de producție în tandem cu creșterea cererii.
De asemenea, la începutul lunii noiembrie Freshful a extins proiectul „Din Grădină” către zona de fructe, introducând în platformă și gama „Din Livadă”: mere, pere și gutui de Voinești, jud. Dâmbovița. Mai oferim și sute de articole BIO și ECO de la fermieri și producători locali și internaționali, iar acesta reprezintă un punct de dezvoltare important în viitor.
Economedia: Mai aveți planuri de investiție? Către ce direcție? Care sunt planurile cu privire la depozite și flotă?
Andrei Popescu: Da. Următoarele investiții se vor axa pe tehnologie, extinderea zonelor de livrare și a flotei de mașini. Depozitul nostru de 10.000 mp este dotat cu echipamente moderne, astfel că o nouă serie de investiții se va dirija mai degrabă către optimizarea fluxurilor, a tehnologiei ce stă la baza proceselor automatizate de preluare a mărfii și comenzi, pregătirea constantă a echipelor de pickeri și atingerea celui mai înalt standard de customer experience.
Urmărim, de asemenea, dezvoltarea echipelor de livratori pentru a preîntâmpina comenzile în continuă creștere. Și vom continua sau replica, după caz, proiectele care și-au arătat succesul până acum, așa cum sunt „Din Grădină”, „Din Livadă” sau propria brutărie My Maia by Freshful.
Economedia: Care au fost marile provocări din acest an pentru companie și cum ați reușit să le depășiți?
Andrei Popescu: În mod clar, puterea de cumpărare a fost o mare provocare și este încă prezentă, fiind influențată de inflație și contextul geopolitic. Însă, deși valoarea medie a coșului de cumpărături depășește 270 de lei cu tot cu TVA, iar coșul mediu cuprinde peste 20 de produse, Freshful depune în continuare eforturi pentru a rămâne într-o zonă de preț foarte bun.
În ultima perioadă există o preferință a clienților pentru prețuri mici și superoferte, este unul dintre motivele pentru care categoria Save me merge atât de bine și vedem în peste 15% din comenzi cel puțin un produs cu vânzare accelerată.
Dinamica din piața muncii este și ea o provocare, însă în acest moment Freshful are o echipă de 600 de angajați, din care peste 200 de livratori.