Electrificarea flotelor auto din România înregistrează creșteri anuale de două cifre, dar încă suntem sub media vest-europeană, a declarat Cătălin Constantinescu, director general DKV Mobility România, într-un interviu pentru Economedia. Compania oferă pe piața locală acces la 2.700 de puncte de încărcare electrică.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
La DKV Mobility, un furnizor de servicii business-to-business care ajută companiile de logistică și flotele să își eficientizeze operațiunile prin intermediul unei oferte integrate, produsul principal este cardul DKV Card de combustibil, acceptat la peste 73.000 de puncte de alimentare în Europa și la peste 1.300 de stații în România, potrivit lui Constantinescu. Clienții companiei au, de asemenea, acces la peste 400 de puncte de alimentare cu combustibili alternativi.
Cătălin Constantinescu spune că DKV Mobility se adresează tuturor tipurilor de flote, de la minimum două vehicule. Clienții mici caută în special viteză și simplificare, în timp ce companiile mari solicită o personalizare mai detaliată a ofertei.
Digitalizarea este un pilon esențial pentru DKV Mobility, iar clienții sunt din ce în ce mai receptivi. Principalele motive pentru alegerea soluțiilor digitale sunt: transparența și automatizarea, dar și controlul costurilor. Un avantaj major este reducerea efortului operațional.
Greșelile frecvente în gestionarea flotelor, observate de directorul general al DKV Mobility, includ lipsa controlului activ asupra costurilor și reticența la schimbare. „În multe cazuri suntem tributari vechiului mod de a face lucrurile, pe care fie îl considerăm foarte bun, fie că nu avem destul timp și destulă energie să îl schimbăm”, explică Cătălin Constantinescu.
Ca în aproape orice industrie, inteligența artificială este utilizată și de furnizorii de servicii de mobilitate pentru flote. Potrivit lui Constantinescu, DKV Mobility utilizează AI pentru dezvoltarea produselor, procesarea documentelor și eficientizarea muncii angajaților.
Planurile de viitor ale companiei se concentrează pe dezvoltarea produselor digitale și pe îmbunătățirea securității.
Redăm, mai jos, interviul cu Cătălin Constantinescu, director general DKV Mobility:
Adrian Popa: Care sunt, în câteva cuvinte și pe înțelesul tuturor, serviciile pe care le oferă compania DKV Mobility pe piața din România?
Cătălin Constantinescu: DKV Mobility este un furnizor de servicii business-to-business. Noi ajutăm companiile de logistică și flotele să își eficientizeze activitatea, operațiunile pe care le au, prin oferta noastră integrată de servicii. Ce înseamnă ofertă integrată de servicii? În primul rând, înseamnă un număr important de produse pe care le oferim clienților noștri. Cel mai important produs al nostru este cardul DKV de combustibil. Pe lângă acesta, DKV Carbon Monitor, Fleet Management System sau Transport Management System sunt niște produse care îi ajută pe clienții noștri să își eficientizeze operațiunile. Produsul nostru cel mai important, cardul DKV, beneficiază de o largă rețea de acceptanță. Ce înseamnă acest lucru? La nivel european avem peste 73.000 de puncte de alimentare unde cardul nostru este acceptat, peste 24.000 de puncte de alimentare cu carburanți alternativi și peste 36.000 de stații de servicii.
Pe teritoriul României, cardul de combustibil DKV, un produs pe care în ultimii ani l-am promovat către clienții noștri și către piață, beneficiază de cea mai largă acceptanță a unui card în România, cu peste 1.300 de stații de alimentare, peste 400 de puncte de alimentare cu carburanți alternativi și peste 300 de stații de servicii unde cardul este acceptat. Deci o gamă largă de servicii pentru clienții noștri, despre care noi spunem că îi ajută să își eficientizeze operațiunile.
Adrian Popa: Care ar fi cele mai populare trei servicii și produse din oferta companiei pe piața din România în acest moment?
Cătălin Constantinescu: În primul rând, cele mai cunoscute servicii pe care DKV Mobility le distribuie pe piața din România sunt accesul la alimentările cu carburant, accesul la plata taxelor de drum și la recuperarea de TVA și accize pentru clienții care fac transport în afara țării. Pe lângă aceste trei, serviciile digitale sunt cele care, în ultimii ani, au crescut din ce în ce mai mult în importanță pentru clienți. Mă întrebai ce îi face pe clienți să nu acceseze anumite produse? Și lipsa informației, și frica de a abandona modurile vechi de a face lucruri sunt două chestiuni identificate de mine, ca să zic așa, care stau în fața apetitului clienților pentru servicii noi. Dar tocmai digitalizarea și oferta noastră digitală îi ajută și îi conving din ce în ce mai mult să facă schimbarea către genul acesta de servicii care, cu siguranță, îi ajută și le optimizează munca.
Adrian Popa: Știu că aveți în ofertă încă două versiuni ale cardului DKV, Card +Charge și Card Climate. Prin ce se diferențiază acestea de cardul standard?
Cătălin Constantinescu: În primul rând, cardul standard, așa cum spuneam, oferă servicii integrate clienților noștri. Cel mai important lucru, cum am spus și mai devreme, este accesul la o rețea extinsă la nivel național de acceptanță, o rețea de stații de carburant – un lucru despre care noi credem că este foarte important pentru clienții noștri. Toate tranzacțiile, la absolut toate serviciile, vin pe o singură factură, ceea ce ușurează foarte mult munca operațională a clienților noștri. Mergând mai departe către întrebarea ta, cardul +Charge este cardul nostru specializat pentru zona de electromobilitate, iar cardul Climate este un card prin care clienții noștri pot contribui la proiecte de mediu pentru a reduce amprenta de carbon.
Adrian Popa: Spuneați că oferiți acces prin cardul dumneavoastră și la combustibili alternativi. Cam câte puncte sunt disponibile?
Cătălin Constantinescu: În România avem peste 400 de puncte de alimentare cu carburanți alternativi. Tot în aceeași zonă aș introduce și alimentarea la stații de încărcare electrice, unde avem peste 2.700 de puncte de alimentare în România. Și da, vedem o nevoie în acest sens și în piața din România. Tocmai de aceea am introdus cardul +Charge, pentru că e nevoie de alimentare pentru flote business-to-business care folosesc mașini electrice.
Adrian Popa: De ce ați decis să vă oferiți în România soluțiile pentru companiile care au minimum două vehicule? Ce nevoie ați identificat în piață?
Cătălin Constantinescu: Studiile noastre de piață ne-au arătat că este nevoie de servicii integrate. Acesta a fost primul impuls. Produsele noastre sunt bune pentru orice tip de flotă, nu doar pentru un anume tip de flotă și practic putem oferi servicii de alimentare și servicii integrate. De la orice, spunem noi, tip de flotă ca mărime în sus se înțelege.
Adrian Popa: Cum ajută soluțiile DKV Mobility companiile cu flote mici și medii din România să-și optimizeze costurile operaționale? Cât de ușor sau greu sunt de convins IMM-urile să renunțe la vechiul mod de a opera?
Cătălin Constantinescu: În primul rând, atunci când vine vorba de produsele noastre, cred că ce ne diferențiază este ușurința cu care poți să accesezi produsele. Încercăm să fim cât mai prezenți, astfel încât clienții să știe despre noi. Odată ce au aflat despre noi, ușurința cu care pot intra în posesia unui card DKV este pentru noi esențială în acest sens. Chiar avem un magazin online unde clienții pot accesa direct serviciile noastre, cu ușurință și cu rapiditate. Ce ne diferențiază? Aș spune că două lucruri sunt esențiale: unu, facturarea tuturor serviciilor pe care le oferim vine pe o singură factură, ceea ce, așa cum am spus și mai devreme, ușurează din punct de vedere operațional munca clienților noștri; și doi – o zonă foarte importantă pentru clienți – o optimizare a cash flow-ului folosind serviciile DKV devine posibilă. Așa cum am spus, acest lucru este important pentru clienți.
Aș mai adăuga aici faptul că nu este vorba doar despre produs, ci este și despre echipă. Odată ce clienții intră în posesia produselor noastre, beneficiază de o echipă specializată de consultanți în vânzări și în servicii clienți, care sunt aproape de clienții noștri și care pot să intervină și să ajute cu informații și cu ghidare, astfel încât aceștia să folosească în mod optim produsele noastre.
Adrian Popa: Care ar fi principalele diferențe între comportamentul clienților mici și mijlocii și comportamentul clienților mari pe care le-ați observat?
Cătălin Constantinescu: Din nou, nu personalizăm oferta noastră pentru companii mici sau companii mari decât la nivel de client, ca să spun așa. Ce văd în schimb, este o nevoie mare de viteză pentru companiile mici. Ele nu doresc o personalizare a ofertei foarte în detaliu, ca să zic așa. Își doresc viteză, viteza cu care semnează contractul, viteza practic cu care intră în posesia serviciilor noastre și le folosesc. Își doresc simplificarea operațiunilor, totul pe o singură factură. Un document care să vină și să simplifice viața contabilului și pe care noi îl punem la dispoziție prin servicii digitale.
Când vine vorba de companii mai mari, atunci da, personalizăm oferta și colaborarea noastră ulterioară în baza nevoilor clienților. Care nevoi sunt și ele mult mai diversificate și se pot schimba în timp.
Adrian Popa: Oferiți opțiuni personalizate sau pachete dedicate pentru diverse industrii, cu flote specifice, de exemplu, curierat, retail, producție?
Cătălin Constantinescu: În general, nu ne uităm în mod special să personalizăm produsele către un anumit tip de piață. Strategia noastră a fost să avem o paletă largă de servicii pe care să le oferim clienților noștri. În schimb, ce facem? Personalizăm oferta pentru tipul de client. Cum am spus și mai devreme, avem o forță de vânzări, aș spune unii dintre cei mai buni consultanți de vânzări în servicii de mobilitate din piață, care pot să ajute și, împreună cu clientul, să personalizeze oferta de servicii astfel încât să beneficieze de cele mai bune opțiuni pe care noi le putem avea pentru client.
Adrian Popa: Sunt receptivi clienții la aceste noi soluții?
Cătălin Constantinescu: Absolut, aș spune că da. Vedem o cerere din ce în ce mai mare, mai ales pe zona de digitalizare. Este și motivul pentru care noi dezvoltăm multiple soluții în direcția aceasta. Pe platforma noastră DKV Cockpit, clienții au acces la absolut toate serviciile pe care le au împreună cu noi și, de acolo, acces la servicii digitale precum Fleet Management System sau Transport Management System – doar două exemple din produsele pe care noi le oferim clienților noștri. Credem că aceasta este direcția și că digitalizarea este un aspect important pentru clienți.
Adrian Popa: Care sunt top trei motive pentru care companiile din România aleg digitalizarea flotelor? Care este cel mai subestimat avantaj al digitalizării flotei?
Cătălin Constantinescu: În primul rând, folosind serviciile digitale, ai transparență și automatizare, vizibilitate de la costuri la poziția mașinilor. Reducerea efortului operațional din cadrul companiei se poate face foarte ușor prin digitalizare. Apoi, secundar, controlul costurilor și prevenția activă a unor costuri care pot apărea în managementul operațional al firmei. Iată niște lucruri care pot fi dezvoltate folosind partea digitală. În al treilea rând, cred că e importantă integrarea pe care o poți face între soluțiile pe care DKV Mobility le oferă și softurile sau fluxurile operaționale pe care clienții noștri le au în companie. Și cred că aici un avantaj major este acela că, folosind soluția noastră de API, poți crea această punte între softurile companiei și softurile DKV, astfel încât informațiile să fie în timp real transferate și procesate în operațiunile clienților noștri.
Adrian Popa: Care sunt greșelile pe care le fac cel mai des companiile românești când își gestionează flotele?
Cătălin Constantinescu: E greu să dăm o rețetă, ca să spun așa. Dacă am avea rețeta, probabil că ar fi doar aplicată și atunci totul ar funcționa mai bine. Dar pot să spun ce am văzut din experiența mea. Lipsa controlului activ asupra costurilor și transparența în cadrul firmei asupra lor poate duce la costuri suplimentare, care în unele cazuri devin o piatră de moară pentru firme, mai ales că sunt multe lucruri care influențează viața unei firme: piața, concurența, mediul economic și așa mai departe. Altceva ce aș menționa este reticența la schimbare. În multe cazuri suntem tributari vechiului mod de a face lucrurile, pe care fie îl considerăm foarte bun, fie că nu avem destul timp și destulă energie să îl schimbăm.
Dacă ne-am apleca mai mult înspre a face lucrurile diferit, am descoperi soluții existente în piață care chiar sunt de ajutor.
Adrian Popa: Ce caracteristici și avantaje tehnice oferă sistemele de telematică DKV față de alte soluții existente pe piață? Dar tehnologia de plată automată a parcării și a altor taxe de drum?
Cătălin Constantinescu: În primul rând, există și alte servicii de telematică în piață, nu trebuie să ne ascundem să spunem asta, care oferă lucruri similare sau, în unele cazuri, chiar și diferite. Aș spune că ceea ce ne diferențiază pe noi față de alte servicii din piață este integrarea tuturor serviciilor într-o singură platformă. De aceea spun cu tărie că noi chiar ajutăm companiile să-și eficientizeze operațiunile prin produsele și serviciile pe care le oferim. În aceeași direcție, plata la parcări sau plata pentru roviniete. În cazul nostru, la fel, este posibilă cu cardul DKV.
Adrian Popa: Ce funcționalități oferă aplicația de mobil DKV Mobility? De ce ar vrea clienții să o instaleze pe telefoane?
Cătălin Constantinescu: În primul rând, practic, avem în mână toate informațiile care ne sunt necesare din punct de vedere al managementului contului de client: acces la produsele DKV, la informații despre produse, informații despre noi lansări și ce planuri avem în viitor. Un serviciu pe care clienții îl pot folosi odată ce au aplicația DKV instalată pe telefon este și plata fără card în unele stații partenere, dacă nu ai cardul fizic disponibil. Alimentarea se poate face chiar și fără card, un lucru care este important pentru clienți, pentru că facilitează ușurința alimentării.
Adrian Popa: Sunt o firmă și am decis să apelez la serviciile DKV Mobility. Care este procesul pentru integrarea serviciilor într-un flux operativ existent al unei companii, de la emiterea cardurilor și până la raportarea cheltuielilor? Cât de repede pot să îmi folosesc serviciile pe care le doresc de la firma dumneavoastră?
Cătălin Constantinescu: În primul rând, depinde cât de mare este firma pe care o reprezentați, pentru că în funcție de cât de mare este, analiza nevoilor este diferită. Dacă firma este o firmă mică, să spunem, atunci procesul este extrem de rapid. Tocmai de asta am și spus că oferim clienților versiunea online a shop-ului nostru, unde pot să comande în timp real, ca să spun așa, cardurile, după care, sigur, ele intră în procesul normal de emitere și de trimitere, dar aș spune că în câteva zile produsele sunt disponibile pentru clienți. Deci, practic, puteți să primiți cardul și să alimentați cu cardul la stațiile partenere.
Adrian Popa: Pe baza datelor companiei, în ce ritm se electrifică parcurile auto din România? Și care credeți că sunt principalele blocaje în fața electrificării?
Cătălin Constantinescu: Dacă e să ne uităm la cifre, în zona de electromobilitate vedem creșteri de două cifre de la an la an, ceea ce ne spune că ritmul este unul susținut. Sigur, dacă e să ne uităm la întreaga piață și să o comparăm cu piețe din vestul Europei, încă mai avem destul de mult de recuperat. Eu personal o privesc și ca pe o oportunitate pentru noi, tocmai pentru că electromobilitatea nu este trecerea de la diesel sau benzină direct la electromobilitate. Ce avem? Flote mixte, flote care își doresc să folosească mai multe produse în același timp. Și aici intervine avantajul produsului nostru, ca și al multitudinii de carduri pe care le putem oferi clienților noștri. Avem flote business-to-business care pot folosi și diesel în același timp și benzină, dar și produse de electromobilitate.
Iar un avantaj important al folosirii cardului +Charge pentru electromobilitate este acela că piața prizelor de încărcare este destul de fragmentată. Ce oferim noi? Oferim posibilitatea de a accesa peste 2.700 de puncte de încărcare folosind același card, independent de furnizorul de curent de la punctele de încărcare.
Adrian Popa: Folosiți inteligența artificială în dezvoltarea produselor DKV Mobility?
Cătălin Constantinescu: În societate, în mediul de business este foarte răspândită discuția despre produsele de inteligență artificială. Da, DKV folosește inteligența artificială începând cu dezvoltarea produselor, în procesele interne de dezvoltare a produselor. Avem un centru de servicii chiar în București. Colegii care dezvoltă produse sunt chiar în București și eu am putut să-i văd live cum folosesc inteligența artificială pentru dezvoltarea produselor. Mai departe, folosim boți de inteligență artificială în procesele noastre operaționale, de exemplu în procesarea documentelor. Este o parte operațională unde folosim intens inteligența artificială și, nu în ultimul rând, folosim Copilot, care este un produs Microsoft. Îl folosim și este la dispoziția tuturor angajaților, astfel încât să le ușurăm munca.
Adrian Popa: Ce planuri aveți pentru anul viitor în România din punct de vedere al produselor și serviciilor oferite?
Cătălin Constantinescu: Produsele digitale sunt pentru noi focusul dezvoltării, pentru că ele completează foarte bine produsele noastre de bază, precum cardul de carburant, plata taxelor de drum și recuperarea de TVA și accize. Vom face noi dezvoltări și vom îmbunătăți funcționalitățile deja existente, astfel încât clientul să poată alimenta cât mai rapid și cât mai în siguranță cu produsele noastre. Aș spune că rămânem fideli, ca să zic așa, credinței noastre că nu este vorba despre a vinde un produs clienților, ci despre a-i ajuta pe clienți să-și eficientizeze operațiunile. De aceea nici nu vreau să personalizez anumite produse pe anumite segmente de piață, ci să încercăm să dezvoltăm această umbrelă care să acopere cât mai mult din nevoile clienților noștri. Și eu spun că numărul de clienți pe care DKV Mobility îi are în Europa, peste 400.000, arată că suntem pe drumul corect.

Sursa foto: Depositphotos / Scharfsinn