INTERVIU Cum a ajuns o tânără de 27 de ani să deseneze mașini pentru Dacia. Ea a făcut parte din echipa care a ajutat la creionarea conceptului Manifesto

dacia manifesto 4 - dacia.ro

Cristina Enciu, în vârstă de 27 de ani, este designer în cadrul Centrului de Design al Dacia din București. Tânăra și-a început cariera încă din perioada studenției, când cei de la Renault, grupul care deține Dacia, au venit în vizită la Universitatea Națională de Arte din București pentru a-i interesa pe tineri de un internship în cadrul Centrului de Design. Trei ani mai târziu, Cristina a ajuns designer în cadrul aceluiași centru și ajută la creionarea modelelor Dacia, a declarat tânăra în cadrul unui interviu pentru Economedia.

Cristina spune că era de mică pasionată de a desena, însă nu în mod deosebit de mașini. Această pasiune a venit pe parcurs. Cristina a urmat ulterior mai multe cursuri de pictură și grafică în școala generală și liceu și a terminat Universitatea Națională de Arte din București.

„Am fost hotărâtă să aplic la Facultatea de Arte, la departamentul de design industrial, design de produs, cu perspectiva că produs înseamnă atât pantofi, electrocasnice, cât și elemente de decorațiune. Când eram în anul doi de facultate, cei de la Renault, de la studioul de design Renault la vremea aceea, au venit la noi la facultate să țină un workshop. A participat atunci toată grupa mea, 15 studenți, iar intenția a fost ca la finalul workshopului respectiv să aleagă trei studenți pentru internship, cei care s-au dovedit a fi cei mai buni. La finalul acelui workshop au fost aleși trei studenți, printre care și eu. Am urmat ulterior patru intershipuri pentru a echivala practica făcute de studenții din Franța, unde școlile au parteneriate cu firme și este puțin mai bine organizată practica pentru studenți. Am urmat aceste intershipuri și ulterior am fost angajată”, a declarat Cristina Enciu, în cadrul interviului acordat Economedia. 

Cristina este unul dintre designerii care au ajutat la crearea conceptului Manifesto, lansat anul trecut la Paris, și, potrivit acesteia, este și cea mai mare realizare a sa la Dacia. „Am făcut parte din echipă, nu am făcut eu tot conceptul, dar am făcut parte din echipa de interior design unde am lucrat cel mai mult pe partea de accesorii, consolă, tot ce înseamnă funcționalități și eco-smart”.

Potrivit Cristinei, fiecare zi în centrul de design este una diferită, în funcție de proiectele la care are Cristina de lucrat zilele respective. Sunt zile când se pune accent mai mult pe partea creativă, dar sunt și momente când se discută tehnic despre proiecte în ședințe.

„Putem să avem zile în care ne concentrăm mai mult pe meeting-uri și pe feedback-ul de la superiori sau putem să avem zile pur creative, în care suntem lăsați și desenăm și ne concentrăm pe diferite proiecte care, la fel, pot fi mai concentrate pe producție sau mai conceptuale. Însă avem și zile în care avem numai meeting-uri, branstorming-uri cu șefii noștri, în care ni se dau direcții de design. Depinde foarte mult de activitatea din acea zi”, spune Cristina.

Cu ce provocări se poate întâlni un designer începător 

Cristina spune că cea mai mare provocare de când lucrează la Dacia este transpunerea desenelor în realitate, care nu este de cele mai multe ori atât de simplu și realist. 

Aceasta precizează că, de cele mai multe ori, designerii plecă de la o idee foarte avansată sau foarte tehnologizată și ulterior, în timpul în care se dezvoltă mașina, conceptul inițial se poate schimba foarte mult, mai ales pe parcursul celor patru ani cât durează dezvoltarea conceptului.

„Începem să lucrăm cu inginerii și în acești patru ani apare ca un fel de ping-pun în care noi trimitem desene și ei ne dau feedback înapoi cu ce e fezabil, ce nu e fezabil și este foarte greu în procesul acesta să păstrezi fezabilitatea și în același timp să păstrezi și desenele și creativitatea de la început și să păstrezi mașina așa cum ai gândit-o”, spune designerul de la Dacia. 

În ceea ce privește planurile pentru următorii ani, Cristina spune că i-ar plăcea să se mute în străinătate și să lucreze, de ce nu, pentru Renault, în centrul lor de design, mai mult pentru experiența culturală.

„Am fost în studioul din Franța de mai multe ori pe diferite proiecte, dar mi-aș dori. Dacă s-ar putea pe viitor, ar fi o experiență interesantă să lucrez acolo. Studioul din Franța este aproape la fel ca în România, la fel și modul de lucru. Poate o singură diferență ar fi că acolo se dezvoltă un pic mai multe proiecte decât aici, dar în principiu, oricum industrializarea se face în România, oricum există o balanță. Mi-ar plăcea să lucrez în Franța mai mult pentru experiența culturală, precizează Cristina.

Cristina se vede în următorii ani un designer cu experiență, senior, care să îi formeze pe cei care vor să îi calce pe urme. „Aș vedea urmând în general cursul obișnuit al unui designer care presupune avansarea în funcție de la junior la seniori, odată cu lansarea unor proiecte în producție, ulterior de designer. Mi-ar plăcea foarte mult să împărtășesc și experiența mea și cunoștințele pe care le-am acumulat cu designeri mai mici sau chiar și cu studenți și am și început să facem acest lucru, Colaborăm acum cu Universitatea Națională de Arte, unde am studiat și ținem din nou un workshop. De data asta eu fiind în rolul de profesor”.

Dacia atrage tot mai ușor tinerele talente.

Tinerii devin din ce în ce mai interesați să lucreze pentru companii precum Dacia, compania atrăgând talente tinere odată cu schimbarea din ultimul timp, a transmis Yohann Ory, director al centrului de design. În centrul de design Dacia lucrează 36 de angajați, iar media de vârstă este de 30 de ani.

Reprezentanții Dacia transmite că majoritatea angajaților care lucrează în cadrul centrului de design sunt români, însă există și persoane străine care au fost atrase de a lucra pentru Dacia în România. 

„Noi oameni talentați au intrat anul trecut în echipă. Dacia devine din ce în ce mai atractivă pentru talentele tinere ceea ce înainte nu se întâmpla, dar după ce s-a schimbat strategia, Dacia a devenit foarte atractivă pentru tineri. Și pas cu pas primim noi talente”, a declarat Yohann Ory, Director al Centrului de Design.

Potrivit reprezentanților companiei, în cadrul centrului de design, focusul pus este pe întregul proces de dezvoltare, de la partea creativă, primele schițe, până la dezvoltarea în sine. Aceștia spun că procesul începe de la A-Z, iar inclusiv designul brandului de identitate a fost dezvoltat în centrul din România.

Compania transmite că Noul Studio de Design, redenumit Dacia Design Center (DDC), dispune de un atelier în care se poate realiza modelajul fizic a 4 machete la scara 1 precum și de două săli mari de prezentare, dintre care una interioară și alta în aer liber, dar beneficiind de protecție pentru asigurarea confidențialității.

DDC este principalul studio de creație al mărcii, locul unde este imaginat designul viitoarelor modele Dacia. El asigură însă și dezvoltarea altor vehicule pentru toate mărcile grupului, participând la concursurile interne de design pentru diferite proiecte.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *